Hobbyking BSR BZ-222 racing buggy

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door steventrx, 25 feb 2015.

  1. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Hallo,

    Nu ik de buggy heb kunnen testen, maar een topic geopend om een review in te zetten van deze budget-buggy.

    Info van de buggy van Hobbyking:


    Hitting the dirt track has never been easier with the all new 1/10 Basher BSR BZ-222 Racing Buggy!*
    Available in 3 different versions; Ready to Run (RTR), Almost Ready to Run (ARR), and a roller chassis (Kit) with no electronics, we have something for everyone!

    The BZ-222 chassis in this ARR version is a standard 1/10th scale buggy layout, though it can be configured for mid, or rear motor layouts depending on your preference or track conditions. An adjustable slipper clutch means you can efficiently dial in the power for optimal traction. A stiff 3mm alloy chassis can take a beating and come back for seconds. Like all racing buggies, the BZ-222's suspension is fully adjustable for toe-in, camber, and shock position. Speaking of shocks, the BZ-222 comes with full alloy shocks as standard equipment. The threaded alloy body has an adjustable collar so you can tun your spring compression to perfection.

    Powering the BSR BZ-222 comes from a common 2S 7.4V hardcase which is centerline mounted. With the right spacers, the chassis will even accept the "shorty" race packs. Included is a steering servo saver. Adding to the durability is the unique belt drive system that runs between the spur gear and the differential. The belt adds a small amount of give to the system, which helps reduce shock to your gears and motor.

    This ARR version includes a water resistant 60A*brushlessESC, and 3300kv*3650 inrunner motor. With high performance pin style race tires and foam inserts pre-mounted to dish style wheels, rounding out the package is a multi-color, pre-printed plastic body.

    Be the hit at the track with the Basher BSR BZ-222 1/10 scale buggy!

    Features:
    • 2WD with unique belt drive gear box
    • Can be converted to a mid-motor chassis layout
    • Aluminum adjustable shocks
    • Fully adjustable chassis for precision set-up
    • Full ball bearing supported drive train
    • Pre-glued high performance buggy racing tires
    • Adjustable dual side slipper clutch
    • CVD drive shaft

    Specs:
    Length:*395mm
    Width:*251mm
    Height (with rear wing):*128mm
    Wheelbase:*289mm
    Ground Clearance:*28.3mm
    Motor Size:*3650 Brushless*Inrunner
    Motor KV:*3300KV
    Servo:*High-Torque standard servo
    ESC:*60A*brushless
    Battery compartment:*138mm x 41.5mm x 25mm max size

    Required:
    2ch car radio set
    Charger for LiPoly battery
    2S 7.4V LiPoly Standard/Shorty pack
    --------------------

    In december kreeg ik de buggy binnen. Alles zag er netjes uit.
    Hobbyking gt-2 ontvanger en een turnigy 2s 5800mah 35-60c lipo erin.
    In de specs staat dat deze lipo te groot is. Maar past nog net onder het vakje om de batterij vast te klemmen.

    Vervolgens natuurlijk even geprobeerd, en na zo'n 3-5 minuten rijden blokkeerden de achterwielen.
    Snel thuis alles opengemaakt en was de belt van de belt-drive kapot.
    Even verder bekeken en de gearbox weer in elkaar gezet zonder belt erin. Toen kwam ik erachter dat een kogellager aan het diff ontbrak en zo een klein beetje schuin in de gearbox hing. Misschien heeft dit ervoor gezorgd dat de belt zo snel kapot ging..?
    In ieder geval gelijk contact met hobbyking opgenomen.
    Ik kon ervoor kiezen om een complete buggy te krijgen als vervanging. Maar, dan moest de kapotte buggy weer in de originele doos terug naar Hobbyking. Maar dat moest dat wel naar engeland, want daar kunnen ze hem controleren. Dat zou me dan wel wat gaan kosten en heb dan niet alle zekerheid dat dat dan wel een goede buggy is. Dus, gekozen voor de vervangende onderdelen.
    Doordat mijn belt was gebroken, maar ook omdat de gearbox was beschadigd en het diff niet compleet was, 3 onderdelen onder garantie laten bestellen. De belt was wel backorder dus dat zou even kunnen duren.
    Na bijna 2 maanden eindelijk de vervangende onderdelen verzonden. En in 1,5 week binnengekregen. Snel alles in elkaar en mee kunnen rijden!

    Op de ongelukjes na een prima wagentje. Met goed afstellen van de belt-drive voelt hij ook al een stuk fijner aan.

    Hier het eerste filmpje:
    Hobbyking BSR bz-222 buggy first drive test: http://youtu.be/t_K8RNovQTU

    Komen snel meer updates (als het lekker weer is tenminste! ;) )

    Steven
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  3. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Klopt, maar wilde eigenlijk een nieuw topic starten waar ik echt een review ging geven van de buggy
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien dan een mod vragen om van het andere topic een BZ22 Algemeen topic te maken, en bij deze [review] in de titel te zetten?
     
  5. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Inmiddels al 3 accu's (5800) leeg kunnen rijden. Wel vond ik inderdaad dan de standaard (achter)banden te weinig grip hadden. Leuk om wat te driften, maar niet fijn met hogere snelheden.
    Alweer een oplossing bedacht voor op straat:
    [​IMG]
    Passen prima. Even grote diameter en net ietsje breder, wat er wel voor zorgt dat als de auto los is van de grond de zijkant van de band net tegen de shocks aan zitten. Maar daarvoor is ook al wat gebeurd:
    [​IMG]
    De kleine plastic dingetjes stoppen de uitslag van de arm. Door een schroefje losser of vaster te draaien kun je de max uitslag bepalen.
    Heb het schroefje nu zo gedraaid dat de banden net niet tegen de shocks aan kunnen lopen.

    Voor het gebroken onderdeel (tie rod holder), al een aluminium vervanging gevonden via rcgroups.
    Het onderdeel nummer 91372 van team associated voor de b5, zou erop moeten kunnen als je de gaatjes iets uitholt.

    Maar eerst weer even lekker rijden nu het lekker weer is!

    Steven
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit!
    Als de shock de velg nu net niet aanraakt, zou ik de schroef nog iets aandraaien ivm het buigen van de draagarm tijdens impacts.
     
  7. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Het gebroken onderdeel, tie rod holder, vervangen door TA#91371.
    Had dit gevonden op rcgroups waar de alu versie werd gebruikt. Om het te proberen de plastic gebruikt. Hij moest wel wat worden aangepast maar zit er nu goed op. Plastic ziet er in ieder geval een stuk beter uit!

    Pinion verhoogt van 16t naar 17t en 18t. Bij de 17t merk je al snel verschil. Auto is net zo snel weg, maar heeft minder wheelspin. Een 18t is voor wat langere runs. Hier in de straat is het bijna alleen maar accelereren en remmen.

    Edit: hierbij de foto's
    [​IMG][​IMG]

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2015
  8. ruben

    ruben

    Lid geworden:
    18 feb 2008
    Berichten:
    9
    Na het ombouwen van de rear-motor naar de mid-motor setup heb ik een vraagje betreffende de throttle.
    Aangezien de gearbox 180 graden gedraaid is moet de motor worden gereversed. Als ik het kanaal op de zender reverse gaat de motor vooruit heel zacht en achteruit full speed. Ook heb ik geprobeerd om twee draadjes van de motor om te wisselen maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat. Is dit nog een aparte setting wat ik in de ESC moet doen?
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het goed is hoeft dat niet wan een dergelijke ombouw heeft normaal een extra tandwiel dat de draairichting om gooit. Ook is de draairichting van motoren een standaard, zeker bij brushless met rem.
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien opnieuw calibreren na het reversen?
    Er zit niet altijd een extra tandwiel bij, vanwege de massa, en het zou ook te maken hebben met het gedrag qua remmen of springen, maar dit weet ik niet zeker.
     
  11. ruben

    ruben

    Lid geworden:
    18 feb 2008
    Berichten:
    9
    Er zit geen exta tandwiel bij, Er zit een belt in de gearbox die de aandrijfas met het diff verbindt. Het lijkt erop dat er een limiter op de achteruit stond welke nu dus op de vooruit staat, de auto kan nu zachtjes vooruit en als een gek achteruit. Leuk voor een achteruit-rij race maar ik ga liever vooruit.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het een niet-sensored motor is moet je gewoon 2 draden omdraaien. Met een sensored systeem gaat het je niet lukken vrees ik.
     

Deel Deze Pagina