HobbyKing ECO6 50W 5A lader laadt 3S lipo's niet meer!?

hallo iedereen,

ik heb sinds een paar weken deze lader gekocht om dat de oude kapot was gegaan:
HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories
prima dingetje, niks mis mee tot ik gisteravond mijn 3S lipo's wilde laden en balanceren. de accu ligt dan ongeveer 30 sec. aan de lader en dan hoor ik piep(alsof je op een knopje drukt) en dan gaat ie naar het beginscherm en stopt hij met laden!? bij mijn 2S lipo's gaat alles prima.

heeft iemand dit ook al eerder meegemaakt of weet iemand wat het euvel is?:confused:

Gr. Sam

heb zo wel al een aantal keer op 5A geladen, zonder problemen, maar sinds laatst dus doet ie dit ineens. ik zal de volgende laadbeurten steeds meer A proberen om te kijken tot hoeveel A ik kan laden met deze voeding dan.
mijn lipo's zijn nu in ieder geval geladen ;)

Gr. Sam

Als je voeding te licht is, kun je welliswaar een 2s op 5a laden maar met een 3s wordt het een ander verhaal.

Bij vrijwel alle laders zakt de maximale laadstroom bij toenemend cellen aantal, vermogen(in watt) is ook een/de beperkende factor dan.

Voor het vergelijking van laders en voedingen ...
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers ->
-> selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator:
daar had ik al van gehoord ja, maar 3S lipo's deed hij ook gewoon goed, dan wel op 4,5A ipv. de ingestelde 5A, maar vond het wel vreemd dat hij het sinds eergister ineens niet deed en na inpluggen naar het beginscherm van het opstarten ging.

meet je voeding spanning maar eens, grote kans dat die in elkaar stort.. als je je voeding hebt overbelast is de kans ook groot dat die steeds minder vermogen kan leveren.

of ergens een slecht contact.

ik gebruik zelf de orginele imax b6 laders en heb er nog nooit problemen mee gehad.
als er al ergens problemen mee zijn is dat men de adapters die erbij zitten op 100% gaat belasten voor langere tijd. die willen dus nog wel eens dermate heet worden dat ze ermee stoppen.

ik heb een voeding die we nog hadden liggen. het is een
universal laptop
adapter

model:
SP-11(SP8-22A sevial)
input:
100-240V 50/60HZ 0.6A
output:
15,16,18,19,20V --- 4,5A
22,24V --- 3.5A
dus verstelbaar van 15 volt tot 24 volt. ik heb hem staan op 15 volt

Gr. Sam

Wel dan is het nu 100% duidelijk, je voeding kan het niet aan!
Bij 15V kan hij maximaal 4,5A leveren en jij wilt met 5A laden! Dat trekt hij dus niet en zakt de spanning in. Als je het laden start zal de lader stoppen omdat de spanning te laag wordt. De spanning zal dan weer naar normaal oplopen zodat de lader verder normaal werkt tot je weer op de startknop drukt!
Je zal dus met minder stroom moeten laden dan gaat het wel goed. Wil je toch met meer stroom laden dan zal je een andere voeding moeten kiezen die meer stroom kan leveren.

dit zie ik nu ook voor het eerst!:mrgreen: had wel gekeken naar het voltage, maar niet naar het amperage die de voeding kan leveren:). bedankt voor de toelichting:)

Gr. Sam

Volgens de HK-site kan de lader tot 18V input hebben.
Misschien ook eens op 17V of 18V proberen, wellicht heb je daardoor iets meer vermogen (V x A) ?

hhm op het moment zijn alle lipo's vol, dus eerst even varen, en dan meer nieuws ;) heb de voeding net trouwens even op 18 volt gezet, maar de lader gaf even na aanzetten
"input voltage error" aan, daarna op 16 volt en dat ging wel goed (17 volt kan niet ingesteld worden)

Gr. Sam

had weer een lipo te laden, deze keer op 4,5A en jahoor! nu gaat het goed! bedankt mannen! het is me duidelijk.

Gr. Sam

Back