HobbyKing Kinetic

• Topicstarter Topicstarter MeX101
  • Startdatum Startdatum
Als ik het dus goed begrijp kan je dit vliegtuigje ook als hotliner vliegen? Ik wil namelijk nog een klein snel vliegtuigje hebben voor de zomervakantie. Lekker makkelijk op de fiets :D

vrijw mixers

Een andere ontvanger hoeft niet als je in je zender twee vrij toe te wijzen mixers hebt. Dan kun je beide roeren zowel als aileron en als flap (omhoog) gebruiken.
Als je dan nog mixers over hebt kun je evt. met het hoogteroer compenseren voor het moment over de dwars as (neus omhoog/beneden). Anders kan dat ook handmatig.

groet,

Erik

huh... je hebt op een 80 cm warmlinertje toch geen flaps nodig om 'm naar beneden te krijgen?

Laatst bewerkt:
Bart,
Dat is eigenlijk ook wel weer zo. Even niet gekeken naar de maat van het model. Leuk ding overigens. Vooral hij hij leverbaar gaat worden via het DE magazijn.

Erik

Zondag vloog er iemand mee op mijn club, dat ging erg leuk. Jammergenoeg ging-ie op een gegeven moment een beetje onverwacht tegen de grond waarbij de bladen van de klapprop afbraken...

Een andere ontvanger hoeft niet als je in je zender twee vrij toe te wijzen mixers hebt. Dan kun je beide roeren zowel als aileron en als flap (omhoog) gebruiken.
Als je dan nog mixers over hebt kun je evt. met het hoogteroer compenseren voor het moment over de dwars as (neus omhoog/beneden). Anders kan dat ook handmatig.

groet,

Erik

Erik,

In een eerdere post gaf hij aan de ailerons aangesloten te hebben middels een y-kabel, dus op 1 kanaal.
Dan kun je mixen wat je wilt maar krijg je de ailerons nooit beide omhoog...:rolleyes:
Grt, Louis

Lees ik ergens over heen of is er nog geen duidelijkheid over welke zender er wordt gebruikt. Gebruik van een Y kabaal kan ook uit onwetendheid zijn. Er zijn nog maar weinig zenders zonder mix mogelijkheden.

groet,

Erik

Allemaal erg bedankt voor het meedenken, maar ik heb zojuist een nieuwe 6 Chanel receiver besteld.

Dat het wellicht niet nodig is om met flaps te landen zou kunnen, maar mijn ervaring tot nu toe met dit vliegtuigje is dat ie zeer snel komt aansuizen en telkens met de landing er wel 1 vleugel loslaat. Vandaar de vraag om eventueel bij te remmen met de flaps.

Tot dusver dit probleem uit de wereld, wachten op de nieuwe ontvanger en weer proberen.:wink:

Een telkens terugkomend misverstand...
Met flaps komt je stallsnelheid eerder hoger te liggen dan lager. Je landingssnelheid gaat dus omhoog. Flaps willen vooral je daalsnelheid vergroten; de term "remklep" is misleidend, ze remmen wel in de zin dat ze luchtweerstand en dus een slechtere glijhoek veroorzaken, maar zeker geen lagere snelheid.

Een telkens terugkomend misverstand...
Met flaps komt je stallsnelheid eerder hoger te liggen dan lager. Je landingssnelheid gaat dus omhoog. Flaps willen vooral je daalsnelheid vergroten; de term "remklep" is misleidend, ze remmen wel in de zin dat ze luchtweerstand en dus een slechtere glijhoek veroorzaken, maar zeker geen lagere snelheid.
Bart,

Dat is maar ten dele waar.

Als je flaps gebruikt als rempklep (groooote uitslagen) dan heb je deels gelijk. In zo'n stand wordt er wel meer lift gegenereerd en dus vlieg je wel langzamer (ik schat zo'n 5% à 10%), maar de weerstand neemt veel meer toe (100% à 500% meer).
De voorwaartse snelheid neemt dus wel af, maar de verticale snelheid neemt enorm veel toe. En die verticale snelheid bepaalt wel hoe snel je richting moeder aarde gaat, en contact maakt.
Maar je kunt ook afvangen in de laatste seconde ...

Zolang de uitslag van je flap minder dan zo'n 10 graden blijft is de toename van de weerstand minimaal, maar heb je het grootste stuk lift toename al te pakken. an vlieg je dus wel langzamer, maar nog niet met duidelijk toegenomen weerstand.

Gr. Dirk.

De benaming "flaps" is misschien weinig specifiek. Als we het hebben over een zwever met alleen maar ailerons zoals hier, dan betekent "flaps" dus dat de ailerons omhoog worden gezet. Zelfs als ze maar weinig omhoog gaan (10 of 15º bijvoorbeeld) dan geeft dit betrekkelijk weinig luchtweerstand, maar het rendement van het betreffende deel van de vleugel breekt stevig af; als je je voorstelt dat de afgestroomde lucht niet naar beneden, maar naar boven is gericht dan kan dat niet anders.
Effectief is de vleugel dus een eind korter geworden. Dat betekent dat de stallsnelheid omhoog is gegaan.

En natuurlijk zijn er allerlei soorten flap types, (ook waarbij er kleppen omlaag gaan) en dat kan een heel ander effect hebben. Een klep aan een vleugel verandert het profiel, en een ander profiel geeft andere vliegeigenschappen.

Maar dat staat eigenlijk los van het eeuwige misverstand dat je met "remkleppen" langzamer zou kunnen vliegen. Om langzamer te kunnen vliegen moet je geen remkleppen hebben... maar flaps of welfkleppen. Om te landen zou ik dat bij een zwever niet aanraden.

HK-Kinetec800

Beste forumers, eventjes iets anders aub, ben ook bezig de mijne aan het monteren en wilde eens testen aan de HK-oem-esc en ontdekte dat deze NIET ingesteld is voor lipo ( maar dus wel voor Nicad/Nimh ), slaat pas af zo rond de 4-5 volt !! (test gedaan met een voeding, zonder schroef), de rem was wel aktief en NU !!!
Op RC-groups-kinetec800-forum zijn er twee manuals te vinden maar geen van beiden werkt op mijne esc, zelfs niet om de rem te veranderen !
Heb de HK-reviews ed. eens nagelezen maar ben daar niet wijzer uit geworden! Zijn er nog forumleden die dit meegemaakt hebben ???
Bedankt voor het meedenken...Groetjes Jos

Vandaag -na een week of 2 niet meer gevlogen te hebben- weer eens met de kinetic gevlogen.
Vervelend genoeg kreeg ik het niet voor elkaar om mijn zender goed in te stellen, heb mijn DX5e met een sim gebruikt. Hierbij heb ik de servo-omkeer-schakelaars verschoven en toen ik wou corrigeren bij het starten keerde ik het vliegtuig met de ailerons op de kop.
Zoals logisch, met de neus op het asfalt. De body en vleugels waren nog volledig in tackt, maar jammergenoeg is de prop met de motor van de romp is los gekomen.
De motor lijkt de klap redelijk opgevangen te hebben, maar helaas moet ik wel even wachten op het nieuwe prophoudertje.

Dit was echt vervelend vandaag, maargoed. ik vind het leuk om te positive berichten van de kinetic te lezen.

Foto's van de montage zal ik posten in dit draadje:P

Maxx,

Helaas voor jou wel schade, ik ben ondertussen ook 2 maal gecrashed maar totaal geen schade. Enkel alleen door de klap de schroefjes van de motor aan moeten draaien. Blijf het een geweldig toestelletje vinden en heb hem goed onder de knie. Ik mag hem wel..............

Vorige week is mijn kinetic geland. Helaas met defecte regelaar. BEC doet het, motor wil niet starten.
Gelukkig heb ik nog een HK regelaar, dus dan die maar monteren. Wel jammer dat je een compleet gebouwd toestel weer uit mekaar moet halen.

Dit verhaal heb ik al zo vaak meegemaakt op onze club. ;)
Pascal, weet je zeker dat je regelaar zijn eindpunten nog kent?
Als hij denkt de 0% gas nog niet gezien te hebben zal hij niet initialiseren.

Als de motor helemaal niets doet, probeer eens het volgende:
- Zender aan, en gas helemaal open zetten.
- Accu aan je model en wacht op wat piepjes.
- Trek je gas helemaal dicht. Als het goed is piept hij nu het gewoonlijke melodietje.
- Accu los, en weer eraan.
Nu is de kans groot dat hij het weer doet.

Als hij wat bibbert en fluit is een van je motorpolen niet aangesloten.

Piept hij zelfs niet eens dan is het denk ik echt klaar met de regelaar. ;)

Maxx,

Helaas voor jou wel schade, ik ben ondertussen ook 2 maal gecrashed maar totaal geen schade. Enkel alleen door de klap de schroefjes van de motor aan moeten draaien. Blijf het een geweldig toestelletje vinden en heb hem goed onder de knie. Ik mag hem wel..............

Ik vind het zelf ook een fijn toestel, had eindelijk de reparatiestukjes binnen, de motor leek nog in orde te zijn....... Niet dus.

Kan iemand vertellen hoe die prop vast zit. Is die houder met schroefdraad en 6hoek (moer?) aan de onderkant op een ronde as geschroef?
Dit zou namelijk wel goed uitkomen, als de motor toch vervangen moet worden kan ik deze meteen een beetje sterker maken (sterkere erin zetten)

Maxx

Laatst bewerkt:
Dit verhaal heb ik al zo vaak meegemaakt op onze club. ;)
Pascal, weet je zeker dat je regelaar zijn eindpunten nog kent?
Als hij denkt de 0% gas nog niet gezien te hebben zal hij niet initialiseren.

Als de motor helemaal niets doet, probeer eens het volgende:
- Zender aan, en gas helemaal open zetten.
- Accu aan je model en wacht op wat piepjes.
- Trek je gas helemaal dicht. Als het goed is piept hij nu het gewoonlijke melodietje.
- Accu los, en weer eraan.
Nu is de kans groot dat hij het weer doet.

Als hij wat bibbert en fluit is een van je motorpolen niet aangesloten.

Piept hij zelfs niet eens dan is het denk ik echt klaar met de regelaar. ;)

Goede tip!
Maar helaas. Omdat de 30A overkill is, had ik toch al een 12A mee laten komen. Die doet nu dienst.

HEET

Ik kwam er onlangs achter dat, na 2 accu's te hebben leeg gevlogen met behoorlijk wat power. Dat de motor zo heet wordt dat ik na de vluchten moest constateren dat mijn schroefjes waarmee de motor op de motorbevestiging is geschroefd, door de kunststof motorsteun waren gesmolten.
Bij het verwijderen van de prop (zeskant moer) brandde ik bijna mijn vingers, zo heet was deze geworden. Heb er nu wat O - ringetjes onder gedaan, en zal een nieuw setje om de motor te bevestigen aanschaffen a $6,5 bij HK.

Toch even kijken hoe dit de volgende keer te voorkomen, ff wat verzinnen om de warmte af te voeren, ..... zonder prop dop? (luchtkoeling) of een aluminium ring onder de schroefjes voor warmte afvoer.

ZAl het hier wel weer vermelden.
Gr. Rene

Back