Hobbyking mini Swift

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door tank532, 6 apr 2012.

  1. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Net als een paar mede vliegers van onze wildvliegclub heb ik een Hobbyking Mini Swift in Duitsland besteld.

    Je krijgt alles in een nette doos en ziet er op het eerste gezicht prima uit.
    Bij mij ontbrak er helaas een klein boutje van de linkage stopper voor de control rod van mijn staart.
    De voorgeplakte magneten van de canopy waren los geraakt maar met een druppel foam safe CA zo weer vast.
    Bij de crash kit zit geen motormount en ook geen tube voor de aileron control rods en dergelijke dus alleen schuim delen.
    Verder ziet alles er degelijk uit. Enig jammere vind ik dat je veel va die dikke injection marks op het schuim hebt.
    Bij het samenbouwen heb ik even moeten klooien om de vleugel die compleet voorgemonteerd is door de romp te krijgen en heb ook een gootje voor de servokabel moeten snijden. Als ik HK was had ik hier net even iets meer aandacht aan besteed, werkt niet echt ideaal vind ik.

    Omdat het een geheel wit klein kitje is en er alleen een paar lullige HK stickers bij worden geleverd he ik even heel snel een spuitbuis gepakt om hem iets meer op te laten vallen. (zeker als je met 3 tegelijk vliegt).

    Ik wacht nu nog op de ontvanger en dan kan ik hem afmonteren en maidenen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Snel meer hierover...

    Gr. Mickael


    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik heb ook zo,n ding vliegt voor geen meter en de as van de motor is veel te dun, een keer een slechte landing en de as is krom, ook is er gewoon te weinig ruimte voor de accu en ontvanger, neen hij hangt hier in de schuur, misschien leuk voor de kids op het veld als werptoestel en verder niks, zonde van het geld
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Is je zwaartepunt dan wel goed? De mijne vliegt juist heel makkelijk en stabiel, ook met wat wind. Ik ben nog een beginner, maar dit vliegtuigje land ik zo voor m'n voeten. Superstabiel, ik heb dus nog geen ervaring met slechte landingen. Die motor is idd niet best (wordt warm) maar met wat extra koeling blijft de zaak toch heel. Als hij stuk gaat dan doe ik er gewoon een goekkope 5g of 10g buitenloper in. Wat betreft de inwendige ruimte, ik vind het juist heel ruim! Een platte ontvanger schuif je zo tot onder de vleugels, dan blijft de hele cockpit over voor batterij en regelaar. Een 500mAh 2s lipo past er makkelijk in.

    Martin
     
  4. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    ...Totaal niet mee eens, hij vliegt juist prima!!!

    Dat de as (te) dun is ben ik met je eens, was bij mij ook al eens verbogen, maar je buigt het ook zo weer recht. (zo nauw komt het bij dit soort asdraaisnelheden en lage gewichten niet)

    Het enige listige aan dit kistje is dat hij erge last heeft van tipstalls, dus je moet de snelheid er goed ophouden, als ie over een vleugel wegvalt kost het redelijk tot heel veel hoogte voordat je hem recovered.
    Ik zit er wel eens over te denken om een soort stall fences op de vleugels te fabrieken, maar tot op heden nog niet van gekomen, want te veel andere dingen te doen ;-)

    Mijn orange receiver (plastic doosje eraf gehaald, , en wat doorzichtig heatshrink eromheen gekrompen) en lipootje passen er prima in, ruimte zat...

    Groeten,
    MartinT
     
  5. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ieder z,n ding mij niet gezien veeeeel te klein, kan ook aan mij liggen, het zal de ouderdom wel zijn ik wordt wat kippig denk ik.
    nee zonder dollen ik vindt het toestel te klein als ik mijn futaba 617 ontvanger er in stop en een accu 2S 900 Mah krijg ik het zwaartepunt niet goed en is er geen ruimte over
    ook de servo`s die gebruikt zijn zijn niet de beste, ik heb daar ook al één van defect gehad
     
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Nou je 't zegt, die rolroerservo ging bij mij heel snel stuk, bij het 2e vluchtje al. Gelukkig heeft dit model ook nog een richtingsroer zodat ik 'm toch nog zonder schade aan de grond kon zetten :D. Servo opengemaakt en er was een draad losgekomen.

    Die Futaba ontvanger ken ik niet, maar is dat samen met de 900mAh lipo niet een beetje te zwaar? Als je de ontvanger of lipo niet in de ruimte onder de vleugel weet te proppen dan wordt 't vliegtuigje al snel neuszwaar.

    Ik vlieg 'm met een Corona ontvanger van nog geen 5g in de ruimte onder de vleugel en een 360mAh 2s lipo (21g) helemaal voorin of een 500mAh 2s (33g) in het midden v.d. cockpit. Dan is 't zwaartepunt precies goed en heb ik ook geen tipstalls als ik de besturing helemaal los laat en de motor uit zet.

    Martin
     
  7. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Bij mijn mini swift was de servo van het hoogteroer defect. Ik had alles in elkaar gezet en beschilderd, servos droog getest maar na montage aan de roeren bleek 1 servo niet voldoende power te hebben en gaf amper uitslag. Dus hele romp open gesneden (nadeel van dit soort rtf kistjes) en een nieuwe servo geplaatst. Nu vliegt hij perfect, wel met endpoint op 125% op hoogte en rol en een beetje expo op het staartroer want die beukt er wel in. Dus vliegervaring is top. Puntje van kritiek is dat je net een beetje power te kort komt om leuke moves te maken en echt strak te vliegen dus tzt upgraden naar 3s...
     
  8. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ja een 3S er in, alleen wordt het dan weer te zwaar en is de ruimte in de swift te klein voor een 3S
     
  9. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Er zijn er meer die op 3s vliegen van 500 tot 600 mA, is dan bijna even zwaar als 2s 800ma, waar hij ook goed mee vliegt dus moet kunnen...
     
  10. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Zo dan, daar ben ik weer en een "Mini Swift Ultra" ervaring rijker!

    Ik heb hem een kleine upgrade gegeven nadat ik 3s op de standaard setup heb uitgeprobeerd. Dit ging helaas niet goed, de vlucht was heel snel maar ook heel kort. Bleek da de motor was doorgebrand.

    Dus ik heb bij HK een 3s motor gehaald (deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=5431&aff=450841) en samen met een 10A 2-4s regelaar incl. bEC ingebouwd. Het ging op zich wel aardig maar je moet wel ff aan de knutsel, ik ben er een middag mee bezig geweest icm. Grotere afmetingen van het origineel etc.
    Bij de eerste vlucht meerkte ik dat ik veel te weinig uitslag op het hoogteroer had terwijl deze al op 125% staat en dus vloog het niet heel relaxed maar wel super snel!

    Ik heb dus een plastic card strook in het hoogteroer gelijmd om deze verlengen en dat werkt perfect!

    Het is wel zo dat het geheel een beetje neus zwaar is geworden dus heel langzaam vliegen of zweven is helaas niet meer mogelijk...

    Dus als je een goedkope kleine en hele snele racer wilt hebben en niet vies bent van het betrere knip en plakwerk, kan ik dit aan iedereen aanbevelen.

    Hier een foto van de bewerkte motormount welke tegen het originelemotorschot aan gemonteerd is:
    [​IMG]

    Hier is alles weer gemonteerd:
    [​IMG]
    (je moet wel de prop iets opruimen naar 3mm want de motoras is 3 ipv 2mm, maar dat is zo gedaan...)

    En dit is het verlengde roer:
    [​IMG]

    Ik vlieg trouwns op 3s 500mA en vliegt lang zat, 2s kan ook nog steeds...

    Gr. Mickael

    Edit: lang leve youtube: [media=youtube]3NXEpXJACe8[/media]



    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Leuke upgrade, zo te zien vouwt de prop bij deze motor wel netjes terug :)

    Wat betreft het hoogteroer, je zou juist minder uitslag verwachten als je sneller vliegt. Ik denk dat je wel ietsje meer dan een beetje neuszwaar bent nu. Kun je niet de accu verder naar achteren schuiven evt. na wegsnijden van wat foam?

    Martin
     
  12. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Hoi Martin,
    Ja klopt, hij s wel een stuk zwaarder, niet alleen door het gewicht maar ook omdat het gewicht verder naar vore is verplaatst. Standaard is de hoogte uitslag al niet geweldig, daarom stond deze al op 125%. omdat je nu een stuk zwaarder bent in de neus moet je dat met voldoende tegendruk op het hoogteroer compenseren. Ook bij het landen en dus lagere snelheden is het prettig om wat meer oppervlak te hebben.
    Hij vliegt nu echt als een sport kist, rollen, loops en loodrecht klimmen is geen probleem!

    Mmar de lipo naar achteren plaatsen gaat helaas niet lukken, ik plaatse hem wel zover mogelijk naar achteren.

    Ik heb overigens ook een gat gemaakt achter de regelaar om de lucht die door de openingen voor naar binnen stroomt ook weer achter de regalaar naar buiten te laten stromen voor een beetje koeling.

    Gr. Mickael

    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ok, cool hoor :cool:

    Ik zou zelf met dit vliegtuigje niet zo snel afwijken v.h. ideale zwaartepunt hij vliegt standaard namelijk ook al heel strak. Maar ja, als de lipo al zo ver mogelijk achterin zit dan heb je weinig keus. Ik ben ook niet zo'n voorstander van extra gewicht in de staart om het zwaartepunt goed te krijgen. Je zou wellicht een platte lipo kunnen gebruiken en hem in de smalle ruimte onder de vleugels kunnen schuiven. Een gekoppelde 2s + 1s lipo ofzo.

    Martin
     
  14. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Op het moment ben ik aan het twijfelen om te gaan vliegen met een vliegtuig :)
    Om het vliegen te leren ben ik aan het overwegen deze mini swift te bestellen.

    Naderhand wil ik een Bixler2 vliegen voorzien van FPV gear.

    Is het mogelijk voor een n00b met alleen een beetje sim ervaring te leren vliegen met deze kist?
     
  15. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Bertsjuhn,

    Waarschijnlijk lukt dat wel al is het nogal persoonlijk. Toen ik ermee begon had ik nog maar heel weinig vlieguren en het grote voordeel van dit tuigje is dat hij tamelijk strak vliegt, ook met wat wind. Maar als eerste vliegtuig is het niet echt relaxed vliegen, want de hoge snelheid zorgt ervoor dat je continue de handen aan de knuppels moet hebben. Ook heeft de mini-swift maar beperkt zelf-corrigerend vermogen. En omdat hij klein is ga je er ook niet zo hoog mee dus zit je, mede door z'n hoge snelheid, snel aan de grond. Toch is het een toppertje! De klapprop is haast niet stuk te krijgen :D.

    Ik heb geen ervaring met de Bixler(2) maar dat vliegtuig lijkt me veel beter geschikt als eerste model. Als je 'm in eerste instantie licht houdt, dus zonder FPV dan lijkt hij me heel makkelijk vliegen.

    Als je nog nooit met een vliegtuig gevlogen hebt dan kun je misschien beter eerst oefenen met een ervaren vliegmaatje + trainerkabel. Of ga eerst naar een vliegclub. Ik heb het destijds niet gedaan en dat heeft wel een paar kleine deukjes in m'n EasyStar opgeleverd. Er zijn ook mensen die hun eerste model binnen luttele seconden aan gort vliegen. En da's jammer, zeker als je daardoor ontmoedigd bent en ermee zou stoppen.

    Martin
     
  16. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Zou ik miet doen, je kan beter een iets grotere trainer of een easystar kopen om het te leren denk ik.

    Gr. Mickael
     
  17. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Bedankt voor je antwoord Martin, ik ga denk ik inderdaad eens kijken bij een club in de buurt.
    Zou fijn zijn als ik niet gelijk na mijn eerste vlucht een nieuw toestel nodig heb ;)
     
  18. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    ik heb ook een mini swift gehad, en vond het een leuk toestel.
    maar ik had de keuze gemaakt als eerste toestel...
    en daarvor vond ik hem veel te snel, en hij is ook regelmatig gecrashed.
    maar omdat ik de nieuwere versie had(zonder crash kit) zit er een andere motor in die niet te warm word.
    de regelaar en servo's zijn het zelfde gebleven, maar daar heb ik geen problemen mee gehad(konden zelfs tegen water...)
    na heel veel crashes op gras gehad hield hij het aardig, maar ben een keer op het dak geland, en toen waren de motor draden los geraakt en het asje krom...
    en door kortslijting naderhand is de regelaar door gebrand.
    maar ik vond het een heel leuk kistje en redelijk crash bestendig, maar veel te snel voor een beginnende vlieger.

    ik kon al met rol roeren overweg door een sim(ik vloog nooit met richtingsroer) ik had dus alleen probleem met de snelheid.
    daarna heb ik een shocky gekocht, en heb daarmee leren vliegen en landen, en dat ging perfect(door de lage snelheid die je ermee kan vliegen)
    en daarna het landen en opstijgen wat meer geoefend met een protech skybike.

    ik heb een paar dagen geleden de mini swift nog gebruikt voor andere projecten.
    namelijk de staart gebruikt als roer voor een boot(het richtings roer in het water op een zelfbouw depron boot)
    en de vleugel en richting heb ik gebruikt voor een eigen ontwerp vliegtuig.

    ik vind het nog steeds een leuk vliegtuigje, en ga hem zeker nog een keer kopen waneer ik wat beter snel kan vliegen.

    gr mack
     
  19. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Bedankt voor het delen van ervaring, de snelheid klinkt inderdaad als een uitdaging..
    Eerst eens wachten tot het magazijn van HK-NL is gevuld en dan kijken wat we ermee gaan doen :)
     
  20. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    ze hebben hem wel in nl, ik ben bang dat ik op bestel ga drukken:eek:
     

Deel Deze Pagina