Hobbyking P51 TX/RX setup

Hoi,

Ik vlieg al weer even rond met de champ (3 kanaals) en wil graag mijn p51 (3 kanaals) uit gaan proberen. Ik heb de p51 gekocht met een 4 kanaals zender waarbij door HK een 6 kanaals ontvanger werd geleverd. Nu heb ik een drietal vraagjes om te voorkomen dat ik de boel verkeerd aansluit en iets kapot maak.

Op welke kanalen sluit ik de throttle (ESC), elevator en aileron aan? Ik ben bij de champ gewend met links gas te geven en met rechts zowel hoogte als richting controle te hebben (bij de champ met een rudder, bij de p51 met de aileron) dus ik wil dit in eerste instante graag zo houden.

Is het standaard om throttle op kanaal 1 aan te sluiten bij een vier kanaals zender, mode 2 zodat ook de voeding direct aangesloten is op de ontvanger? En staat daarbij de servo richting op normal of reversed?

De vierkanaals ontvanger is uitgerust met een korte antenne (2,4 G). Dient de antenne aan de buitenkant van het vliegtuig gemonteerd te worden of kan deze gewoon in de ruimte tussen de body en de vleugel gelegd worden. Dit is optisch de mooiste optie maar ik weet niet of de ontvangst dan gegarandeerd is.

Ik hoor graag van de experts.

Hoe de kanalen op de ontvanger ingedeeld zijn is een kwestie van proberen.
Hetzelfde geldt ook voor de draairichting van de servo's.
Meestal staat op de ontvanger wel aangwegeven welk kanaal wat is.

De voeding en de massa (+ en -) zijn op alle kanalen in de ontvanger doorverbonden. Het maakt voor de ontvanger dus niet uit op welk kanaal de voeding aangeboden wordt. Let er wel op dat de + en - goed aangesloten worden!

De meeste ESC's zijn voorzien van een veiligheid:
Dwz dat de throttle stick in de laagste stand moet staan als de ontvanger ingeschakeld wordt.

De antenne hoeft in een schuimkistje niet naar buiten gevoerd te worden, dat is enkel van toepassing bij een carbon romp of een romp met geleidend materiaal (kooi van Faraday).

Laatst bewerkt:
Toch nog een vervolgvraag. Gister voor het eerst de boel aangesloten en alle servo's etc. werken naar behoren. Echter, de ESC begint 'piep' sequenties af te spelen en is dus blijkbaar niet geprogrammeerd. Heeft iemand enig idee of er documentatie bestaat van de bijbehorende ESC? Heb nu bijgod geen idee welke 'piepjes' bij welke functies horen. Kon het op de hobbykingsite niet vinden.

Nee, die zit niet op de relatief eenvoudige zender. Bleek dat ik de reverse schuif van het throttle kanaal niet volledig had verschoven. Stond dus volledig op max ipv min en dan start de programmering van de ESC. Opgelost dus! Nu maar veel oefenen met de Champ voordat ik deze kist de lucht in ga gooien.

Back