Hobbyking Pursuit

Hallo allemaal. Ik zal mezelf eerst eens even voorstellen. Ik ben Coen en woon in Woerden, zoals mijn nickname al doet vermoeden is mijn beroep fietsenmaker. Sinds kort weer gepakt door het rc virus, vroeger was ik samen met mijn broer en zijn vrouw te vinden op de MACH (modelautoclub Heemstede) nu heb ik sinds van de week een hele mooie pursuit van een forumlid gekocht en valt mij gelijk de flexas op. Nu is mijn vraag aan jullie ervaren bouwers, zijn daar ook andere opties voor? Verder nog wat zijn de ervaringen met deze boot op het gebied van zender en ontvanger? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes Coen

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Coen,

Welkom op dit forum!

Een flexas is een eenvoudige manier om de as, waar de prop aan vast zit zo vlak mogelijk aan de boot te krijgen.
Het afstellen ervan luistert nogal nauw, lees je eerst in vóór je de boot in het water gooit...

Een alternatief is een starre as, maar om de ashoek vlak genoeg te krijgen, moet die voor een boot als de Pursuit rond de 40 cm lang zijn.
Dit houdt in dan je motor (veel) verder naar voren in de romp komt en de lipo naar achteren, om het balanspunt van de vaarklare boot weer rond de 28-32% van de romplengte (gemeten vanaf de spiegel) te krijgen.

Een flexas moet na elke vaardag uit de boot gehaald worden, gedroogd en daarna weer ingevet.

Als het mijn boot was, zou ik de motor een fractie meer achterover.steiler zetten, zodat de flexas niet zo strak tegen de bovenkant van de teflon buis loopt.
Alle reductie in wrijving helpt.

Ook zou ik de motorsteun, nog aan de binnenzijde voorzien van een glasweefseltje en epoxy (uiteraard éérst ontvetten en opruwen) want de krachten die vrij komen bij een klapper moet je niet onderschatten (en het Chinese plakwerk is niet geweldig...)

Als er geen koolstof in de romp is verwerkt, kan een 2,4GHz antenne gewoon in de boot onder het dek verlopen, zit er koopstof in, dan schermt dat de zendersignalen af en moet de antenne buiten de romp worden gevoerd (in een rietje).

Met 27MHz AM en 40 MHz FM heb je een externe antenne op de romp nodig.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

bedankt voor je tips, die neem ik zeker mee. De boot gaat voorlopig inderdaad niet het water in, dit omdat ik dus eerst de flexas wil onderhouden (die probeer ik nu los te krijgen dit lukt alleen niet zo makkelijk ) en bekijken. Ik was van plan om alles opnieuw in te bouwen en inderdaad zo nodig te verstevigen. Mocht het een eitje van een klus zijn om die flex as te verwijderen overweeg ik hem te houden ivm het gewicht inderaad. Tot de zomer heb ik nog genoeg tijd om dit voor elkaar te boksen :D

Grtz Coen

Woerden/Capelle ad IJssel is te doen.

Voor hulp kan je langskomen. L I N K

Ligt aan de strut (propas-uithouder) of de flexas er zó uit kan.

Als de prop-as van voren 'n vierkant aansluiting heeft , kan je 'm er niet uittrekken,
dan moet je de strut uit/van de strut-bracket (spiegel-uithouder) schroeven.

Je collet (flex-as klem) op de motor , maak je los met 2 steeksleutels.

Daarna kan je de flexas uit de strut trekken ,
of strut mét flexas eraan van de spiegel schroeven.

Hoi HendricX altijd makkelijk een adresje voor hulp :D het is mij inmiddels gelukt en na wat stappen heb ik de as op tafel. Heeft u misschien een tip wat voor vet ik het beste kan gebruiken? of juiste een olie?

Groetjes Coen

Hallo Coen,

Op de foto's zie ik een 'wildgroei' aan siliconenslang, zou je eens een foto van het binnenwerk kunnen laten zien?

Een goed gemonteerd koelsysteem kan het verschil maken tussen rookwolkjes en een betrouwbaar varende boot.

In deze tijd van het jaar zul je zelfs met een matig werkende koeling weinig last hebben van oververhitting, maar in de zomer is dat heel andere koek.

Als de standaard 3660 1620KV motor er in zit, moet je van de snelheid op 4S niet al te hoge verwachtingen hebben, met 21500 toeren onder last zit je ruim 10.000 toeren lager dan de gebruikelijke 30.000+ in dit formaat boot.
Een 1620 KV motor wordt meestal op 6S gebruikt.

Om te leren omgaan met zo'n boot is 4S echter beter, dan dat je continue met half gas rond pruttelt en en passant je regelaar en motor affikt...

Denk erom, dat je ruim water opzoekt, zodat je minstens 80% van de vaartijd vol gas kunt varen, dan houdt je de boel heel.

Groeten, Jan.

Ha Jan, er zitten inderdaad 4s accu's bij en daar ga ik zeker mee beginnen. Ik ben redelijk bekend met waterkoeling maar dan op pc gebied :) graag uw mening :)

8e4ype9y.jpg

Heeft u misschien een tip wat voor vet ik het beste kan gebruiken?
Of juist een olie?

Wat ik zelf doe ...
ik koop goedkoop bij de Action WD40 smeermiddel in spuitbus.

Ik heb 'n van onder dichtgeknepen alu-buis , en die zet ik vol met WD40.

Daarin dompel ik mijn flexas onder , en bewaar ze zo.

In mijn vaarkist heb ik plasticbuizen met rubber doppen.

De meeste flexassen breken door inwendige roest.

Bewaren gaat ook prima in ATF (Automaten-versn.bak-olie)

Mijn persoonlijke ervaring ,
niks loopt zo lekker soepel in de teflon voering als WD40 ,
'n DUNNE olie kan ook maar is/vind ik minder.
Vet/smeer is héél erg .. dat remt als de pest.

Allemaal door 'n 'buddy' getest met electro-motoren en apparatuur. L I N K

Hallo Coen,

Als ik het goed zie, zit deze regelaar in je boot:
Turnigy Aquastar 120A Watercooled ESC w/Programming Card

Waarom er een fan op is 'ge-tiewrapped' is me een raadsel, tenzij de vorige eigenaar (die de boot te snel vond volgens de verkoper) bijna continue met half gas heeft rondgevaren, dán wordt de boel snel warm en zou zo'n fan nut hebben.

Normaal gesproken gaat het water vanaf de inlaat in het roerblad eerst naar de regelaar, dan naar de watergekoelde motorsteun en als laatste naar de motorkoelmantel en dan naar buiten.

Een watergekoelde motorsteun is bij een binnenloper niet écht noodzakelijk, maar als 'ie er in zit, zou ik'm gewoon in het koelcircuit opnemen, alle beetjes helpen.

De uitlaat van de koelmantel om de motor moet op het hoogste punt zitten, anders blijft er lucht in de koelmantel zitten en heb je slechtere en ongelijkmatige koeling.

full

In jouw geval zou de inlaat tegen de wang van de motorsteun kunnen komen, daar moet dan een hoekje uit.

Houdt alle lengtes slang zo kort mogelijk; in mijn boten zijn de grote lengtes in de boot (van de spiegel naar voren b.v.) uitgevoerd in Ø4 mm dunwandige aluminium buis, of gladde PVC slang; de inwendige weerstand is veel kleiner dan van siliconenslang, die slang gebruik ik alleen voor de korte stukjes naar regelaar, motor en uitlaat.

Groeten, Jan.

Hoi Jan, inderdaad die fan heb ik er vannacht af gehaald, dit ook nadat ik de conclusie had getrokken dat mocht hij wel warm worden het nog geen nut heeft omdat de warme lucht niet naar buiten kan ;) ik heb de boot nu kaal en wil een nieuw accu plankje maken. Heeft er iemand een tip wat het makkelijkste materiaal is? Een qua verlijming wat kan ik het beste gebruiken?

Gtrz Coen

Hallo Coen,

Een accuplankje is niet beslist noodzakelijk, een brede strook klittenband op de bodem van de boot en back to back klittenband rond de lipo werkt ook prima.

Als bijkomend voordeel komt het gewicht van de Lipo lager in de romp te liggen.

Dit is mijn favoriet:
Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr) (EU warehouse)

full

Het te beplakken oppervlak ontvetten en de lijm met de heater even opwarmen vóór je het in de romp plakt, wel goed mikken, want het zit vaaaaast...

Wil je toch een plankje, kopieer het houten exemplaar van 2 mm epoxyplaat en lijm dat met epoxy en glasweefsel in de boot.

Groeten, Jan.

Dat is ook een optie, ik ga die zeker bekijken. Nu heb ik dat klitteband gister nog in mijn handen gehad bij een lokale stoffen winkel. Daar maar is even buurten van de week. Wat voor ontvanger kan er het beste gebruikt worden?

Groeten Coen

Spectrum heeft een speciale marine ontvanger. Oha is spectrum niet zo populair voor deze toepassingen.... Dus zorg dat je failsafe goed is ingesteld.

Ik heb mijn pijlen gericht op de spektrum sr302 DSM 3 kanaal waterdicht, zijn er voor mijn zender dan ook nog andere mogelijkheden?

grtz Coen

Ik zou echt voor de marine ontvangers gaan. Spectrum heeft deze uitgebracht omdat de normale ontvangers problemen kunnen geven met bereik. Ik zou wel even controleren of deze wel compatibel zijn met jouw dx6i.

De meesten varen met futaba fasst, assan of frsky( ik wel iig).

Een failsafe is een stand van je ontvanger als het bereik van de zender wegvalt

Ik lees het net op de webstie van spektrum inderdaad, die hebben de MR3000 marine ontvanger, nu maar even inlezen of hij geschikt is voor mijn zender. Maar dat zou wel top zijn dat hij "stil/uitvalt" bij geen bereik meer, anders kan je best wel eens een probleem hebben.

Back