HobbyKing rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door M.l.v.Doesburg, 14 apr 2019.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Waterkoeling in het roerblad is een echte "killer".. tenminste voor elektro dan, zo is mijn ervaring. De HK rigger zou prima een paar rondjes zonder waterkoeling moeten kunnen varen. Daarna temperatuur meten en eventueel verder varen.
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Als ie al je tips opvolgt en inderdaad meet na een paar rondjes wel. Waterkoeling in het roer is behoorlijk betrouwbaar, een stuk betrouwbaarder als een pickup onder een drijver.

    Als je weet wat je doet weet je ook welke risico's je kan nemen, maar als het je eerste bootje is (en afstelling nog niet onder de knie hebt) zou ik het wat meer op safe spelen denk ik. Maar ieder zijn ding.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Op safe spelen kan zeker geen kwaad. Ik zou in deze fase echter niet meer het roerblad mèt water-inlaat, evenals de waterkoel-buis rond de binnenloper terug installeren. Dat is dan weer een stap terug. Wel zou ik goed kijken naar afstelling strut, propellor-keuze, ridepad voor het bochtenwerk.... Zolang de hydro-prop goed zijn werk kan doen en niet te veel water te verstouwen krijgt bij een acceptabel toerental moet het al wel heel raar lopen...

    @martijn plaats anders ook even een foto'tje van zijaanzicht na de ingrepen, waarbij
    1. drijvers op tafelblad
    2. onderzijde strut op tafelblad
    3. turnfin naast tafelblad (zichtbaar) --> let op, turnfin links verwijderd uiteraard
     
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
  5. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
  6. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Kijk dat is hoe een rigger eruit hoort te zien, degelijke turnfin, net opgebouwd!
     
  7. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Zwaartepunt aan achterzijde turnfin.
     
  9. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
  11. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Focused, wat is de functie van het stukje siliconen slang tussen de as en koppeling?

    Screenshot_20190504-201420_Samsung Internet.jpg
     
  12. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Strakkere sluiting op de flexas mbt water in de boot , had ik last van.

    Betere turnvin kun je maken van een plamuurmes of spakmes wel rvs natuurlijk.
     
  13. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Die turnfin maak ik me geen zorgen om. Een negative strut-angle en zeer vlakke Wellenkast daarentegen...

    Alles strak in de lak (in m’n nette pak) even lichtjes opschuren van zodra de lak uitgehard is.
     
  14. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest


    Vandaag eindelijk even kunnen proberen.
    Helaas heel veel wind en veel golfjes...
    Maar het bootje doet het best aardig.
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Ik heb een nieuwe wellenkast gemaakt, strut angle aangepast en de hoek van de Sponson aangepast. En aan de rechter een extra plaatje.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Loopt al erg mooi efficiënt! Je mag gerust volgas varen (vóór bocht iets terugnemen). Nog een klein beetje finetuning hier en daar, maar de rigger loopt al erg mooi.

    Heb je de temperatuur nog gemeten/ gevoeld? Hoe voelden motor en ESC aan na het varen? Wat waren de gemiddelde ampères?
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb iets van 2 min gevaren maar het water was erg ruw waardoor het bootje in de bochten erg begon te stuiteren. Dus in de bochten heb ik maar rustig aan gedaan. Motor was daarna wel erg warm! Ik schat op iets van 70-80 graden. Regelaar was daarentegen redelijk koel. De accu heb ik nog niet geladen. Dat zal ik vanmiddag wel even doen.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat is de diameter van de prop (filmpje). Zo te zien op het filmpje vaar je de rechte stukken niet volgas, klopt dat? Weet je zeker dat de flex-as nergens aan loopt?
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    1.4x32 zou dit moeten zijn.

    Op de rechte stukjes was het wel vol gas echter hoor je duidelijk het toerental omhoog schieten als het bootje even los komt uit het water.
    De flex-as loopt door een gebogen messing buisje dus ik neem aan dat zoiets altijd een beetje zal aanlopen....
     

Deel Deze Pagina