HobbyKing Walrus - vreemd ESC gedrag

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door ReneZ, 5 aug 2021.

  1. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Vandaag lekker rondgefladderd met de Walrus. Fijn kistje, kan snel en erg langzaam (flaps)

    Echter op een zeker moment wil de motor niet meer starten (eind filmpje)
    Accu is voldoende vol, ESC is niet gevaarlijk heet, prop draait vrij - blijft nergens achter haken. Ventilatie in de romp is in orde.

    Natuurlijk is het goedkope Chinese bende, toch benieuwd wat het kan zijn. Na wat wachten werkt het weer een poosje - dat doet toch aan een temperatuur probleem denken.

    Het valt me ook op dat de prop soms zinloos heen en weer pruttelt voordat de gewenste draairichting wordt ingezet. Kan het een timing issue zijn? Ik heb geen idee hoe deze ESC te programmeren, ik heb er geen kaart voor.
    Inzichten welkom!



     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat ie uitvalt kan een paar dingen zijn:
    ESC staat ingesteld op hoge afslagspanning, dus denkt dat de accu leeg is en schakelt af.
    Temperatuurprobleem (minder waarschijnlijk als ie niet heet aanvoelt).
    Of de ESC staat wel goed ingesteld maar je accuspanning zakt onderuit.

    Dat stotteren kan timing zijn of is gewoon een softwareprobleem in de regelaar.
    Ander ding kan een slechte verbinding zij van 1 van de 3 motordraden.

    GJ
     
  3. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Bedankt voor je advies!
    Als de accu leegraakt zakt het toerental heel geleidelijk, dus niet het gestotter wat in het filmpje te zien is.
    Bedrading lijkt stabiel, het zal dus wel een temperatuurprobleem zijn.
    Ik zal ook nog eens zoeken naar de programmeer mogelijkheden van deze ESC, er wordt veel gepiept bij het inschakelen, dus er zal ook wel een programmeer procedure zijn.
    De klappropeller met hub is nogal massief, misschien komt de motor niet snel genoeg op toeren door deze massa.
    Dat optoeren gaat redelijk langzaam (ivg met mijn andere kisten), terwijl de power uiteindelijk prima is.
     
  4. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Voor wat het waard is, het was toch oververhitting.
    Simpel opgelost door de ESC op een visueel aanvaardbare wijze buiten de romp te monteren.
    Winwin: meer ruimte in het batterijvak, en geen storingen meer.
    Aangezien dit mijn slecht weer/slecht veld/ gooi-en-smijt toestel is, vind ik het wel goed zo.
     

Deel Deze Pagina