Hobbymat MD65 Onderdeel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door x_Gecko_x, 10 mei 2018.

  1. x_Gecko_x

    x_Gecko_x

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westervoort
    Beste Allemaal,

    Ik heb onlangs een Hobbymat MD65 (kloon) draaibankje gekocht.
    Hij is in een gebruikte staat en ik ben hem aan het opknappen.

    Er is alleen één accessoire dat ik er graag bij zou hebben, maar ik nergens op internet kan vinden.
    het gaat om de "Angle Plate".
    [​IMG]
    Het 90 graden opzetstuk waardoor je de draaibank ook als freesbankje kan gebruiken.
    Ik begrijp dat dit niet ideaal is maar aangezien ik geen grote zolder heb is dit wel de beste oplossing voor mij.

    Nu is mijn vraag? Weet iemand toevallig hoe ik aan het desbetreffende accessoire kan komen? of heeft iemand er een liggen en wil hij er voor een zacht prijsje afstand van doen?

    Graag hoor ik van julie
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben ooit begonnen met een emco 8 en een verticaal support om dingen op te frezen.
    Ook ik zat zonder een 90˚ stuk.
    Uit een U balk of dik hoekprofiel is er toen zelf een haaks hulpstuk gemaakt.
    Kostte een eeuwigheid om zoiets lomps zelf op de bank exact haaks te frezen, maar het lukte wel.
    De wangen zijn na het vlakken nog 10 mm dik, geen idee meer wat het uitgangsmateriaal was.
     
  3. x_Gecko_x

    x_Gecko_x

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westervoort
    Dat zou ook een optie kunnen zijn.
    Maar hoe heb je hem precies haaks gefreesd?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is wel erg lang geleden.
    Je zou een ruw stuk hoeklijn op het freessupport kunnen monteren en uitklokken waarna je het te bewerken stuk hoeklijn daarna daarop kan monteren en dan frezen.
    Dan heb je maar 1 keer dat uitklokken.
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Je kunt ook denken aan een verloop of passtuk op je support en daar een (klein) hoogtesupport op zetten. HBM heeft diverse betaalbare varianten die makkelijk pas zijn te maken op je Hobbymat. (ik heb er ruim 30 jaar 1 gehad en met veel plezier mee gefreubeld)

    Waar je wel aan moet denken is een goede afstelling van de geleidingen van je dwarssupport. Daar mag geen voelbare speling op zitten want dat zie je terug in het resultaat bij het frezen.

    https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-0406.jpg-1920x1080-7841137c8d.jpg

    [​IMG]
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  7. x_Gecko_x

    x_Gecko_x

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westervoort
    Dat van hbm is ook een goede optie. Alleen ben ik dan weer zon zeikerd die wel zon gietijzeren hoek wil kopen maar dan zonder die sleuven erin voor de bouten.
    Een compleet hoogte support is inderdaad nog redelijk betaalbaar.
    Zijn ze van hbm wel goed? Weinig speling enzo?
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geen idee, maar gezien je bankje met slechts 180W motor denk ik niet dat je al te veel zal kunnen aanzetten en dat je toch al alles extreem rustig aan moet doen.
    Lijkt me dat je ruimte overal kan uitstellen en dat elke spindel/moer dezelfde ruimte heeft welk (goedkoop) merk je ook kiest.
    Je zal dus wel moeten nadenken over welke richting je gaat frezen.
    Het hoogte support zal je in geen geval door de draai en looprichting mogen kunnen "optillen".
    Zelfde geldt natuurlijk voor je eigen dwarssupport.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is het dus wel, Ik heb ook een hoogtesupport geprobeerd en mijn draaibank werd er niet vrolijk van, je moet echt minimaal verspanen om fatsoenlijk tot het gewenste resultaat te komen. Inderdaad met een 180w bank denk ik ook niet dat er zwaar werk gedaan gaat worden.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Frezen is wel een iets andere bewerking dan gewoon met een schroeftol ergens een gat in duwen.
    Beetje verstand van verspanen is wel nodig.
     
  11. x_Gecko_x

    x_Gecko_x

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westervoort
    Ik begrijp dat op een kleine draaibank geen grote freesbewerkingen verricht kunnen worden in combinatie met een hoekplaat en hoogte support.

    En dat er verstand van verspanen nodig is begrijp ik ook, ik heb hier al een boek liggen "verspaningstechnologie".

    Ik heb heel erg veel hobby's en interesses. En daardoor staat de draaibank al lang op mijn verlanglijstje. Nu ik er eindelijk een heb wil ik er graag het meeste uithalen en dus ook kleine objecten kunnen frezen (lijkt me erg leuk een stirling motor of iets dergelijks te bouwen).. ik heb geen geld voor de bfe freeskop. Dus dit leek mij een leuke oplossing om toch te kunnen frezen.


    Wel heel erg bedankt voor jullie reacties.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Alles kan.
    Je kan met een nagelvijl ook de Eiffeltoren slopen.
    Je keuze "in combinatie met" klopt niet.
    Wanneer je zorgt dat de frees de ruimte op de spindel naar de vaste kant drukt kan alles prima, anders gaat je werkstuk "springen" en de frees happen.
    En dan gaat alles verbuigen door materiaal sterkte gebrek en stopt je motor door gebrek aan pk's.
    Sledes die je niet beweegt moet je vastzetten.
    Houd je daar allemaal rekening mee, kan je zoals ik een stuart compound maken op een emco 8 zonder freeskolom.
    Een verticaal freessupport met hoekplaat is wel degelijk te gebruiken, als je maar weet wat je doet en waarom de bank zo rot of goed reageert op je handelingen.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor het kleine werk heb je al een Proxxon MF70 voor 250 euro en als je even zoekt heb je op de 2e hands markt ook voor dat geld een HBM/Sieg X1 freesbank. Als een hoogtesupport van bijna 100 euro nog te doen is zou ik er wat geld bij gooien.
     
  14. x_Gecko_x

    x_Gecko_x

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westervoort
    Dat is inderdaad ook nog een optie.
    Word dus nog even sparen haha.
     
  15. Ties3

    Ties3

    Lid geworden:
    27 mei 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb er een voor 50 euro mag je hem ophalen
     

Deel Deze Pagina