Hobbymes

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Peter....., 1 sep 2018.

  1. Peter.....

    Peter.....

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Enschede
    Wat zijn nou goede hobbymessen om mee te werken,die ook lang scherp blijven.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    de officiële scalpels de men ook gebruikt in de operatie kamers, blijven lang goed scherp en zijn relatief goedkoop.
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Zelf slijpen van mesjes en scalpels is natuurlijk ook een optie. Ik werk zelf het liefst met stanleymessen, de mesjes hiervan zijn met een slijpsteentje nog scherper te krijgen dan wanneer ze nieuw zijn. Voor het fijnere werk gebruik ik scalpels die wanneer ze bot raken ook vaak geslepen kunnen worden. Veel scalpels hebben wel een harde coating en als die coating weggesleten is zijn ze vaak niet goed scherp meer te krijgen. Ik heb al veel soorten slijp-en wetstenen geprobeerd maar ik krijg bij deze de beste resultaten (bedoeld voor een zeis) :

    https://www.westfalia.eu/nl/shops/l...gsten/zeisen/1532717-slijpsteen-voor-zeis.htm

    Mesjes in Stanleymessen kunnen steeds opnieuw geslepen worden en als je maar vaak genoeg slijpt krijgen ze ook een afgeronde vorm die voor veel doeleinden handiger is dan de standaard vorm.

    edit: wel altijd met een nat gemaakt steentje slijpen


    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Scherpe mesjes in de modelbouw zijn essentieel, met bot gereedschap kan je moeilijk werken. Zelf gebruik ik heel veel scalpel mesjes. Die waren (zijn?) makkelijk te verkrijgen bij een grote dumpzaak in IJmuiden. Een paar euro voor een doosje van 100 stuks en je kan er minstens een paar jaar mee voort.
    Die mesjes zijn er feitelijk niet voor gemaakt om ze te slijpen, toch doe ik het regelmatig maar het resultaat is nooit vergelijkbaar met een nieuw mesje. Wanneer je een mesje goed scherp wilt houden moet je het eigenlijk regelmatig "aanzetten". Er zijn hier mooie kleine aanzetstaafjes voor te koop. Als je even oefent kan je daar zo'n mesje heel lang mooi scherp mee houden.

    Je kan je een mesje ook regelmatig "stroppen". Dat is je mesje langs een (meestal) lederen strip trekken om alle kleine imperfecties van het snijvlak te verwijderen. De barbier haalde zijn scheermes ook altijd een aantal malen langs "een strop" voor hij begon met scheren. Een bekend merk die hobby messen maakt levert (leverde?) zo'n stukje leer om te stroppen met zijn messen setjes mee. Dit werkt vooral heel goed als je bijvoorbeeld krimpfilm voor je vliegtuig moet snijden. Je mesje glijdt dan als het ware door de folie zonder dat het ergens haakt.

    Wanneer ik een model bouw gaan er wel een stuk of zes mesjes van verschillende maten door. Meestal omdat ze uiteindelijk toch te bot worden om nog goed bruikbaar te kunnen zijn. Af en toe breek ik wel eens een mesje. Wanneer je een model moet repareren kan je mesje wel eens op metaal stuiten. Dan kunnen er stukjes uit het snijvlak breken en is het mesje ook aan vervanging toe.

    Al met al is een mes iets wat je maar relatief kort kunt gebruiken. De grotere messen die je echt goed kunt slijpen zijn voor de modelbouw meestal te groot en te grof. Ik zie me zelf niet met een keukenmes balsa plankjes in stipjes snijden. ;) Er zijn mensen die heel goed zijn in het echt slijpen van messen die zullen een wat beter mes kopen wat ze zelf scherp kunnen houden. Ben je geen ster in het slijpen of durf je het niet goed aan dan kan je eigenlijk beter wat simpelere, dus goedkopere, messen kopen die je gewoon vervangt als ze bot zijn. Het is "gebruiksgereedschap" net als schuurpapier.
     
    Peter..... vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er is maar één ding gevaarlijker dan scherp gereedschap, en dat is bot gereedschap.
     

Deel Deze Pagina