Hobbywing ESC instellingen in 450 heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Corsaro, 14 nov 2020.

  1. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo, ik zit met het volgende waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb een mini titan 450 heli met hobbywing platinum pro v4 40 amp ESC. Ik vlieg sportfiguren geen 3D en heb tot nu toe altijd in normal mode met een verlopende throttlecurve gevlogen. Nu heb ik een andere motor en de hobbywing ESC met programbox en wil in governorstore vliegen. Op internet is hierover genoeg te vinden. Echter tijdens de 15 sec opspoolen met throttlecurve op 50% meet ik 2100rpm. Dit vind ik te hoog en het lukt mij niet om in governorstore een throttlecurve (horizontale lijn) minder dan 50% in te stellen. Dit pakt ie niet. Ik lees ook dat je rond 70-80% moet zitten voor efficiƫntie en dat je dit kunt bereiken door een andere overbrengingsverhouding pinion-groot tandwiel. Dit is echter bij mij niet mogelijk. Ik heb ook in de andere governormodi geprobeerd zonder goed resultaat. Nu vlieg ik in fixedwing mode met een verlopende throttlecurve waardoor ik het voor mij juiste toerental kan instellen. Prima, alleen gaat dit niet met slow spoolup en reageert het gas direct. Ik moet dus heel langzaam de gasknuppel omhoog bewegen. Ik heb het idee dat het beter moet kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.204
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt een paar dingen die je even moet weten:

    Een governor is een meetcyclus, die aan de hand van de pulsen uit de motor het toerental in de gaten houd, en zodoende bijstuurt als het toerental anders is dan ingesteld.
    Als je geen governor gebruikt (ik verwacht dat dit fixed wing modus is?) dan reageert de regelaar recht op de throttle curve, ongeacht wat de motor aan het doen is.
    Dit zijn dus 2 compleet andere modussen, waar je dan ook compleet anders mee om moet gaan.

    Zonder gov:
    je zorgt dat de motor 1 toerental draait, door de throttle curve aan te passen.
    vlieg je 3d, dan is dit een v curve.
    sportvliegen met een beetje inverted zie je dat rechts van 0 stick wat oploopt, en links minder.
    bij brandstof zie je makkelijk 20 a 30 punten verschil tussen rechts van de curve of midden.

    in deze modus moet je ook een soft start instellen. en normaal werkt dat gewoon...
    even kijken of je "bailout" niet is geactiveerd om de 1 of andere reden.
    in bailout modus denkt de regelaar dat je aan het autoroteren bent, en als je gas geeft dus ook meteen vermogen moet hebben.

    in deze modus moet je ergens rond die 75% zitten. veel lager houdt in dat je veel rendement verliest, en dat de regelaar heet kan worden.
    des te hoger het %, des te minder de regelaar moet doen, des te koeler hij blijft.
    die 75 is geen knalharde waarde.
    zit je op 60 en alles blijft koel, top.
    zit je op 100 en alles werkt perfect, ook top.
    zit je op 40 en alles wordt heet, moet je het motorpinion vervangen, kleiner erop.

    Met gov:
    meestal start een governor bij waardes boven 50%.
    dus inderdaad, lager dan dit kun je niet instellen, dan luistert hij naar de stick. of niet.
    vanaf dat punt, is dit eigenlijk zijn "0". vaak, iedere regelaar gaat er iets anders mee om.
    dus, 50% is geen 50% gas.
    de schaal gaat logaritmisch omhoog.
    dus 3 punten hoger is niet iedere keer 300 rpm omhoog.
    de eerste 3 punten zijn misschien 30 rpm. de volgende 3 punten is 70rpm omhoog, volgende 3 opeens 200 prm, en nog eens 3 punten en je zit misschien al op 600 rpm erbovenop.
    ik gooi nou wat waardes erin, maar dat is voor het idee. klopt geen fluit van deze waardes als je het na zou rekenen :D

    je throttle curve MOET vlak zijn.
    Die throttle curve geeft je governor zijn waarde.
    ga je die wijzigen, raakt de gov van slag.

    je zal zien, stel de governor op aan.
    zet een vlakke throttle curven van 60% of zoiets. en je zal zien dat hij geen 2100 rpm aangeeft.
    vanaf daar gewoon punt voor punt curve verschuiven, meten waar het toerental zit.
    begint hij op 51% governor al meteen 2500RPM te draaien, is je motorpinion serieus te groot.


    Losstaand: als jij op 50% gas, zonder governor, al 2100 rpm krijgt, is je motorpinion wat aan de grote kant.
    als 2100 je richtgetal is, zal deze best 2 tandjes kleiner kunnen.
    ik dacht ergens rond de 11 of 12 tanden.

    daarnaast: 2100 is voor een 450 aan de lage kant.
    ff geen idee waar ik mee vlieg (HEEL lang geleden ingesteld ...), maar volgens mij begint een 450 pas lekker levendig te worden vanaf de 3000 rpm op de kop.
    2500 als je rustig vliegt.
    de echte 3d fanaten vliegen ergens bij de 4000 rpm.
    ik zeg niet dat 2100 niet kan, maar het zou kunnen dat hij een beetje moeite heeft in de lucht te blijven.
     
  3. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Thanks for de uitgebreide info!

    Fixed wing is inderdaad geen governor.
    In fixed-wing is bij deze ESC geen slow start mogelijk, in de 3 verschillende governor modes wel.

    Nu heb ik (dacht dat ik dat al had geprobeerd) gekozen voor external governor mode en dit met een verlopende throttle curve gewoon voor normal mode.
    Nu heb ik slow start-up en kan mijn throttle curve naar eigen smaak regelen. Ik ben tevreden en toch weer verder gekomen.

    Goed om bevestigd te krijgen dat governor begint bij 50% en dat later instellen onder 50% niet mogelijk is. Doe ik hier in ieder geval niets fout.
    Het probleem ligt bij de motor pinion. De nieuwe motor die ik erin heb gezet heeft een hogere KV-waarde dan de originele.
    Op zich geen probleem maar wel een probleem was dat de h.o.h. afstanden van de motorbevestiging niet overeen kwamen met de originele motor en de motormount.
    Hier baalde ik flink van en had mijn huiswerk dus niet goed gedaan. Om deze motor toch te gebruiken heb ik een extra gat in de mount geboord.
    Dit kwam gelukkig precies goed uit qua speling tussen pinion en main gear. Echter heb ik zo geen ruimte om de motor-as t.o.v. de main gear te verdraaien om een andere pinion te gebruiken. De ruimte op de motormount om een slobgat te maken is te gering en wil deze weg niet ingaan.

    Bruikbare info over de gebruikte rpm-waarden bij deze heli!

    Dit begrijp ik niet helemaal.

    Nogmaals bedankt.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.204
    Locatie:
    Rotterdam
    om 1 toerental te houden, zonder governor, pas je dus de throttle curve aan.
    bij electro kun je bijna alles met een vlakke lijn. veel koppel en zo.
    ben je veeleisend of hoor je het verschil, zet je misschien de zijkanten van de curve 2 a 3 punten anders dan bij midstick.
    bij brandstof zie je dat je dan echt een throttle curve krijgt, dus heel veel punten verschil.
    gaat er even om dat het ding moet doen wat jij wilt, en niet iets instellen en hopen dat hij het goed doet.

    qua motorpinion en motor: hoeveel verschil heb je in Kv waarde?
    normaal zit daar ongeveer 3000 Kv in dacht ik?

    qua gaten in de motormount, het werkt eigenlijk altijd met een slobgat.
    je moet namelijk je tandwielspeling ook precies instellen.
    teveel speling, en de tanden lopen letterlijk op de tandjes, dan kun je de tandjes strippen.
    te strak, en de boel gaat zwaar draaien een potentieel kan het daar ook kapot van gaan.

    je moet dus in kunnen stellen voor een 10 tands tandwiel, maar ook als er 14 of 15 tanden op zitten.
    volgens mij zit er op de motormount van een mini titan ook een slobgat van 1 cm lang, als ik me niet vergis.
    daar moet alles mee te regelen zijn.
    Eventueel haal je bij de bouwmarkt een stuk alu strip op, en slijp / zaag je zelf even een nieuwe motormount.

    Of je ruimt het slobgat op de originele motormount op, en je legt een stuk alu onder de motormount.
    gewoon alu over de volle breedte, uitsparing maken waar noodzakelijk.
    dan gebruik je het alu strip stuk eigenlijk als een hele grote ring, om de krachten goed te verdelen.
    als je alleen een ring gebruikt, trekt het boutje vaak scheef en zo. wordt het niet beter van.

    ik gebruik bijna altijd van die standaard alu strippen van 3 cm breed, vaak 1 meter lang.
    afmeting wisselt een beetje waar je komt.
    vaak ligt het in hetzelfde schap als waar de houten bijzondere hoekprofieltjes liggen.
     
  5. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat ik je volg, misverstand met maar maar instel 5 punten van de throttle curve in de zender.
    Het ding doet nu wat ik wil.

    Origineel: 3700 RPM/V
    Nu: 4100KV

    Ik weet hoe het werkt met een slobgat en speling. Het slobgat (dat ik niet gebruik) in de mount is 6-7mm. Het is al gatenkaas en allemaal erg klein en ik was al blij dat door het extra geboorde gat de speling net goed was. Motor is hierdoor iets uit het midden maar hier kan ik mee leven. Verstevigen met een extra stuk alu plaat (dikte?) is niet bij me op gekomen. Ben dan wel benieuwd naar de bevestiging met de bestaande mount. Ruimte voor 3-4 extra boutjes/moertjes is er niet echt. Zoals ik eerder aangaf wil ik deze weg niet ingaan maar toch dank voor het meedenken.
     
  6. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    het kwartje is gevallen. gewoon de boutjes waarmee je de motor vastzet.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.204
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt :D

    als de originele mount al zoveel gaten heeft, geeft die plaat alu net ff dat beetje extra drukverdeling.
    maak in de orinele mount een goed slobgat. hoeft niet extreem lang, maar gewoon dat je een beetje kunt spelen met de tandwielspeling.
    doe dat ook in de alu plaat.
    maak de alu plaat pas tussen het frame.
    dan gaan alle krachten OF de mount in, Of recht het frame in (waar ze horen)
     
  8. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    annen
    Kijk hier kan deze hangouder nog wat van opsteken!
    Bedankt voor de uitleg.
     
  9. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Met een kleinere motorpinion (11 ipv 13) komt de motor dichter bij de main gear. Aangezien deze motor hoger is dan de originele komt de bovenzijde dan tegen de anti-rotation bracket aan. Na uitbouwen van de motor en mount (waarbij 2 imbusboutjes dol gedraaid zijn: rode threadlocker is stevig spul) en passen en meten gekozen voor het houden van de 13 tands pinion en geen extra alu plaat. Door wat vijlen van de bestaande gaten is de motor meer in het midden gekomen en daardoor wat verder verwijderd van de anti-rotation bracket. Uiteindelijk niet voor niets uit elkaar gehaald. Na wat aandacht hier en daar ben ik er voorlopig wel ff klaar mee.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.204
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb zelf ook een mini titan.. alleen dan de echt oude versie.
    en ik heb de swash moeten vervangen. alleen had ik geen zin een nieuwe te bestellen, aangezien ik een align swash had liggen.
    in het kort, ik heb dat stuk kunststof eraf gehaald, en met alu aan de andere kant een nieuwe "custom" bracket gemaakt.
    bij align zit die anti rotatiepin net andersom

    dat anti rotatiegebeuren hoeft niet veel kracht te verwerken, het moet gewoon zorgen dat de buitenrand van de swash stil blijft staan.
    daar kun je dus iets voor maken. zolang het maar hetzelfde kan als het origineel.
    en origineel is dat ding niet zo heel sterk :D

    dingetje 2: je hoort blauwe locktite te hebben...
    rood is inderdaad meestal vast = verloren of gasbrander erop.
    en heel spaarzaam gebruiken... anders sloop je de schroeven.
     
  11. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Nou goed bezig geweest jij met beschikbare spullen heli weer in elkaar en met hoogwaardige custom bracket!
    Zelf hier toevallig ook aan gedacht (dan wel bracket op dezelfde plek) maar niet echt nodig.

    Ik heb blauwe lock bond maar de spuitopening van het flesje is onhandig groot.

    Hoe je met een gasbrander te werk gaat om een dolgedraaid boutje wat vastzit in het frame los te krijgen is mij niet duidelijk. Ik heb met de dremel de kop eraf geslepen, de mount uit het frame gekregen (nadat ik omringende boutjes wat losgedraaid heb) en met een combinatietang de restantbout/schroefdraad eruit gedraaid. Dit ging gelukkig goed.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.204
    Locatie:
    Rotterdam
    gasbrander, of in ieder geval heet maken.
    soldeerbout op de kop wil meestal ook helpen :D

    qua openingen in zo'n flesje:
    meestal pak ik "iets" van plastic, en leg ik daar een kleine druppel locktite op.
    dan kun je daarna helemaal correct bepalen hoeveel er op de schroef beland.
    2 a 3 schroefdraadgangen, afgestreken, is nl zat.

    en ik heb ook al zat boutjes met boren, dremels en grof geweld eruit gevogeld...
    ben je echt niet de enigste in:D
     
    hoeby vindt dit leuk.
  13. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Soldeerbout op de kop is een goeie
    Flesopening is inderdaad geen probleem
    Ben nog wel benieuwd naar je oplossing voor uitgelubberde gaten in kunstof
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.204
    Locatie:
    Rotterdam
    secondelijm...
    drupje secondelijm aan de schroef.
    in het gat draaien tot hij "aan" zit.
    op laten drogen.
    en het zit.

    grappig genoeg kun je de schroef er daarna weer in en uit draaien, en zolang je "normaal" kracht zet, gebeurt er niets mee.
    en anders weer wat lijm erin.
    wel een beetje opletten, is niet de bedoeling dat je de kunststof verlijmt met het frame.
    dus drup op de schroefdraad.
    niet het gat afvullen.
     
  15. Corsaro

    Corsaro

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Ok nog bedankt voor de tip
     

Deel Deze Pagina