hobbyzone corsair niet stabiel by hogere snelheid

Hallo,

Ik ondervind een probleem bij mijn Hobbyzone corsair AS3X met safe.
Hij vliegt prima, CG is in orde. Maar bij wat hogere snelheid begint het vliegtuig op en neer te schudden. In verticale as dus niet waggelen in de horizontale as. Geen bibber maar lage frequentie beweging, een soort sinusgolf beweging.
Ik heb de staart en de romp bekeken maar kan geen schade of scheuren ontdekken. Intussen heb ik de verbinding tussen de 2 elevator delen versterkt met een ijslollie houtje (30min epoxy), dit geeft geen verbetering.
Ik vlieg inmiddels op advanced stand van de AS3X schakelaar.
Op ongeveer halve snelheid is er niks aan de hand, vliegtuig blijft prima in lijn en op hoogte, handen vrij.
Zodra de snelheid wat oploopt begint de romp op en neer te schudden, ik laat snelheid wat vallen en is weer OK.
Wanneer ik kracht op de vleugel zet is er wel een klein spleetje zichtbaar tussen romp en vleugel, ik heb geen idee of dit het euvel is. Ik zou de vleugel toch niet hoeven lijmen om ermee te vliegen.

Is er misschien iemand die een zelfde euvel heeft meegemaakt of een idee waar ik de oplossing in moet zoeken?

Alvast bedankt,
Jerolee

Kan je de as3x niet uitschakelen?
Lijkt op overcompensatie van de interne gyro,s in de unit.
Kan het systeem niet, maar bij helies flybarless treed dit ook soms op als de waardes niet goed staan ingesteld.
Rinie

Hoi Rinie,

De ontvanger in de Corsair is een Spektrum AR636A en fabrieksmatig geprogrammeerd, ik geloof niet dat ik het kan uitschakelen of gevoeligheid af kan stellen. De manual geeft ook alleen aan dat je een Paniek knop hebt en 3 standen op schakelaar qua vliegmaneuvres.
Je kunt op stand beginner en intermediate geen complete rol maken, dan grijpt de AS3X in. Op stand advance gaat dat wel en heb je geen beperkingen.
Helaas is het euvel ook op advanced stand het geval. De gyro werkt in alle standen, een overgevoeligheid van de gyro kan ik als leek zijnde niet inschatten. Beginner noob hier he :)

Hallo Jerolee

Het lijkt erop dat de gain instelling van de giro te gevoelig staat , een programmeer fout dus.
De AS3X ontvangers kun je zelf programmeren middels een app van spektrum , het internet staat er vol mee.
Spektrum heeft een 25 filmpjes op youtube staan waarin stap voor stap het hele proces wordt uitgelegd.
Hoe het zit met de fabrieks af geprogrammeerde ontvangers weet ik niet(sorry).
Misschien kun langs bij de winkel waar hij is gekocht.

*edit*

staan je roerhorns op de juiste plek op de hevels , door hem een gaatje naar buiten bij het roer , of dichter bij de servo te zetten , beperk je de uitslag van ( in dit geval) het hoogteroer.

upload_2016-3-18_22-2-17.png

Dit zegt de handleiding

MVG Peet

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, ik geloof dat mijn elevator niet in het juiste gaatje zit! Morgen testen als het niet te hard waait en fingers crossed lol misschien opgelost :)

Groetjes,
Jerolee

Voor je in de instellingen gaat rommelen misschien eerst even nakijken of de volledige elevator bediening echt spelingsvrij is...
Dat zwabberen kan aan de gyro instellingen liggen, maar kan evengoed een gevolg van speling zijn (uitgesleten opening in servo- of roerhevels bijv.)

Opgelost! Het verkeerde gaatje bij de servo was het euvel, heb vandaag een halve Lipo gevlogen met vol gas en gaat als een banaantje :) Later weer want door wat onzachte landing heb ik een wielophanging wat moeten lijmen, was los gekomen. De epoxy zal zijn werk wel weer doen. Inmiddels lijkt de Corsair wel een opgelapte bak maar vliegt prima lol

Nogmaals bedankt voor de hulp en aangedragen oplossing!

PS voor beginners (zoals ik) is het oppassen met die fabrieks AS3X, in de beginnerstand reageert het hoogteroer ook op het gas! minder als half geeft hoogteroer DOWN halfgas NEUTRAAL en boven halfgas UP!!
Ik heb dit als onprettig ervaren en snel naar intermediate geschakeld, in de beginnerstand vliegt toch voor geen meter.

PSS beginners ga op een simulator trainen, ik heb uren en uren sim achter de rug voor eerste vlucht. Dan op een dag met zeer weinig wind de maiden vlucht en dat ging echt geweldig omdat je het gevoel met afstandbediening al hebt. Ook bij het naar je toe vliegen maak je dan geen fouten! (nou ja, bijna nooit :)

Kies een plek waar je zeeën van ruimte hebt, dat heb je echt nodig.

Groeten,
Jerolee

Laatst bewerkt:
Back