Hoi Geyman,
Ik heb tegen hetzelfde probleem aangelopen met de montage van zowel de Saito als de OS op een Calm. Sport. Ik heb toen zitten experimenteren met verschillende gasaansturingen waaronder het systeem zoals Hezik het suggereerde maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de direkte aansturing.
De problemen die ik ondervond met de aansturing dmv U-bocht is dat om te beginnen de gashevelaansturing niet horizontaal blijft maar een 'cirkelbeweging' maakt waardoor de stuurkabel, door deze radiale beweging, gaat aanlopen in de stuurkabelmantel.
Het wel beperkt mogelijk dit toch te doen door de U-bocht ruim te houden waardoor de aansturing van de hevel wat flexibeler wordt maar daardoor wordt de aansturing ven het gas nogal vaag en dus niet lekker in de stellen op de zender.
Voor de Saito heb ik dus gekozen dit direkt aan te sturen en de stuurkabel op dezelfde hoogte te laten uitkomen als de gashevel.
Het foototje hieronder is een beetje vaag omdat het doel van deze foto anders is maar je ziet een Sullivankabel bovenin het brandschot verlaten..
Let er bij deze constructie wel op dat je de tank eerst moet uitbouwen om de plaats van de kabel te bepalen en ervoor te zorgen dat ie netjes langs de tank loopt.
Bij de montage van een OS 4T merkte ik dat de gashevel nog ongunstiger zit en heb ik de stuurkabel ook bovenin het brandschot uit laten komen. Dan zit er bijna een cm verschil in hoogte tussen de gashevel en de stuurkabel. Die heb ik met een dikste diameter stukje nylondraad, waarmee tennisrackets worden bespannen, overbrugd. Ik heb hiervoor zo'n 'tonnetje' gebruikt waarin je de nylondraad vastzet op de gashevel. De flexibiliteit van de nylondraad volgt deze 'cirkelbeweging' van de gashevel waardor de afstelling gemakkelijk blijft.
Ik heb onderstaande foto even 'geleend' van een ander topic maar puur onm even te illustreren wat ik met een tonnetje bedoel.
Nou, al met al een heel verhaal waarvan ik hoop dat je een beetje een idee hebt wat de mogelijkheden zijn