hoe 4-takt monteren op Calmato Sport

hallo,
heeft er iemand ervaring met het monteren van een OS FS52 S op een Calmato Sport.
Ik heb vooral een probleem met de bereikbaarheid van de aansturing op de carb.
De hevel is vrij hoog en staat juist gelijk met de motorsteun,waardoor de aansturingstang
niet door het motorschot gevoerd kan worden.

Ik heb ook al geprobeerd de carburator 180° te draaien,maar dat was ook niet al te praktisch!!

Iemand suggesties?
Mvg Greyman.

Een U-bocht in je gasstuurstang?

Ik bedoel dan een constructie zoals bij dit neuswiel:
IMG_2434.JPG

Hallo Hezik,
dat is misschien iets dat ik kan proberen.Ik probeer altijd mijn aansturingen zo rechtstreeks mogelijk te bouwen maar als het niet anders kan....
Alleszins bedankt voor de tip!
Mvg Greyman.

Hoi Geyman,

Ik heb tegen hetzelfde probleem aangelopen met de montage van zowel de Saito als de OS op een Calm. Sport. Ik heb toen zitten experimenteren met verschillende gasaansturingen waaronder het systeem zoals Hezik het suggereerde maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de direkte aansturing.

De problemen die ik ondervond met de aansturing dmv U-bocht is dat om te beginnen de gashevelaansturing niet horizontaal blijft maar een 'cirkelbeweging' maakt waardoor de stuurkabel, door deze radiale beweging, gaat aanlopen in de stuurkabelmantel.
Het wel beperkt mogelijk dit toch te doen door de U-bocht ruim te houden waardoor de aansturing van de hevel wat flexibeler wordt maar daardoor wordt de aansturing ven het gas nogal vaag en dus niet lekker in de stellen op de zender.

Voor de Saito heb ik dus gekozen dit direkt aan te sturen en de stuurkabel op dezelfde hoogte te laten uitkomen als de gashevel.

Het foototje hieronder is een beetje vaag omdat het doel van deze foto anders is maar je ziet een Sullivankabel bovenin het brandschot verlaten..

Calmato%20Fa82a.jpg

Let er bij deze constructie wel op dat je de tank eerst moet uitbouwen om de plaats van de kabel te bepalen en ervoor te zorgen dat ie netjes langs de tank loopt.

Bij de montage van een OS 4T merkte ik dat de gashevel nog ongunstiger zit en heb ik de stuurkabel ook bovenin het brandschot uit laten komen. Dan zit er bijna een cm verschil in hoogte tussen de gashevel en de stuurkabel. Die heb ik met een dikste diameter stukje nylondraad, waarmee tennisrackets worden bespannen, overbrugd. Ik heb hiervoor zo'n 'tonnetje' gebruikt waarin je de nylondraad vastzet op de gashevel. De flexibiliteit van de nylondraad volgt deze 'cirkelbeweging' van de gashevel waardor de afstelling gemakkelijk blijft.

Ik heb onderstaande foto even 'geleend' van een ander topic maar puur onm even te illustreren wat ik met een tonnetje bedoel.

Circlip.jpg

Nou, al met al een heel verhaal waarvan ik hoop dat je een beetje een idee hebt wat de mogelijkheden zijn ;)

Ik had een "dubbel" probleem bij de gasaansturing: te dicht op het motorschot om een kwiklink aan te sluiten én de doorvoer zou op de plaats van de tank komen. Ik heb het zo opgelost:

IMG_2570.JPG

Een m2 boutje met moertjes, een u-bocht en een stuurstang van 2mm. Op deze manier gaat het toch nog direkt én soepel.

Hallo,
de laatste 2 avonden alleen maar geprutst en getest met verschillende diktes van stuurstangetjes maar allemaal tevergeefs,het probleem is inderdaad dat de hevel redelijk kort tegen het motorschot zit waardoor je weinig ruimte hebt,komt er ook nog bij dat de carb. hevel een beetje "uitdraait" waardoor ik toch echt zal proberen te werken met een ball link (systeem van Benzo Z).Deze manier lijkt mij meest efficiente!

@Tjen-il-Vec:ik heb de brandstoftank ook eerst verwijderd om zo de plaats te bepalen van de doorvoer.Wat de verbinding betreft met de die nylondraad,ik ben daar niet echt gerust in.

Morgen proberen we op nieuw!!!
Mvg Greyman.

Wat de verbinding betreft met de die nylondraad,ik ben daar niet echt gerust in.

Let er wel op dat de lengte van de nylonsnaar niet te lang mag zijn aangezien dat ten koste gaat van de stijfheid van de snaar. Deze methode is gebruikt met een O.S. viertakter en functioneert zonder problemen.

Grt,

Tjen il-vec

de oplossing?

Hallo,
na lang wikken en wegen heb ik dan maar voor de simpelste oplossing gekozen,nmlk. de gewone z-verbinding.Ik had het veel liever gedaan met een ball-link maar door plaatsgebrek
was het nogal moeilijk.Waarschijnlijk speelt men ervaring met heli's me parten omdat daar alles zo spelingvrij mogelijk wordt gemonteerd.

Dit brengt me gelijk bij het volgende probleem,hoe en waar plaats ik het best de gas-servo.
Als ik de originele plaats neem moet ik heel wat verbuigingen aanbrengen in de aanstuurstang.Is het niet mogelijk om de servo korter naar voor in het toestel te monteren?
Eventueel met een mini-servo?

Waar hebben jullie de gasservo staan,en is hij nog gemakkelijk bereikbaar?
Mvg Greyman

(ik ga eens trachten wat fotootjes te plaatsen om e.a. te verduidelijken)

voor:
imgp2014hx7.jpg

na:
imgp2025tl8.jpg

;)

Wat betreft de plaats van de servo: gewoon waar jij hem het best uit vind komen. Er is geen wet die voorschrijft waar een servo moet. Ik zou 'm alleen niet te ver naar voren halen, ivm het zwaartepunt.

Kleinere servo's gebruiken, gaat prima. Ik gebruik in mijn 2m F3A kist een Hitec HS81MG als gasservo en dat gaat perfect..

Ziet er op het eerste gezicht mooi uit deze constructie. Maar zoals ik eerder schreef zal de verbinding uiteraard de weg van de hevel moeten volgen en die is niet horizontaal. Ik ben bang dat door deze directe aansturing de stuurstang gaat knellen in de geleider omdat de 'Z' verbinding op de gashevel wel heel dicht op het brandschot zit en weinig of gewoon niet flexibel is.

Je kunt goed zien dat de verbinding die Benno Z heeft laten zien dat zijn constructie deze beweging opvangt omdat de kogelverbinding de gashevel de mogelijkheid biedt z'n beweging te maken ondanks dat deze niet horizontaal is.

Maar goed, I rest my case :cool:

Suc6

Tjen

Laatst bewerkt:
Hallo Greyman,

Ik denk dat dit een algemeen probleem is voor de gasaansturing van een 4takt motor.

motor6.jpg

Ik heb het bij mijn FA 180 zo gedaan........
Niet optimaal (speling) maar je kunt soms niet anders. Bij een directe aansturing naar achter zat de tank in de weg.

Succes, Jan

Laatst bewerkt:
knakstoringen

De hevel lijkt van aluminium te zijn. Dan heb je volgens mij verschillende metaal op metaal verbingen met flink kans op knakstoringen.

Erik

Klopt, er zitten ook (niet zichtbare) kunsstof ringetjes tussen. Vond dit niet echt de oplossing, inmiddels is de hevel gemaakt van pertinax. Dit is een bruine kunststof, die ik uit een kapot koffiezet apparaat gesloopt heb.

Jan.

Great Planes (als ik mij niet vergis) heeft ook een speciale motormount voor viertakten, waarbij dezelfde constructie (zo'n omkeerhevel) is toegepast. Schijnt ook niet echt optimaal te werken..

Back