Hoe 4 takt starten zonder mijn propellor te slopen?

Kijk, dan kan iedereen het weekend weer goed beginnen!

Betreffende discussie hand starten versus startmotor: ik vind het verstandig dat beginners bij het starten van een viertakt werken met een startmotor.

Er kan dan een risico zijn op beschadiging van de motor maar dat lijkt mij beter dan het risico op beschadiging van de hand.

Je moet toch wel wat ervaring opbouwen voor je begrijpt en vooral aanvoelt wat er aan de hand is met een motor. Met een startmotor starten is eenvoudiger dan met de hand of een chickenstick.

Volkert

Hakunamatata

He Bert.

Rustig aan man, straks heb je op je 45st al een attack, en dat door zo'n "expert" hmmmmmmmmm tot 10 tellen en dan weer verder.
En ik mag dat wegtikken hier want ben geen mod :mrgreen:

Nog naar Odoorn eind aug?

Groet Ger ( heb ook een paso 750 en een 906 gehad, hele fijne fietsen)

He Bert.

Rustig aan man, straks heb je op je 45st al een attack, en dat door zo'n "expert" hmmmmmmmmm tot 10 tellen en dan weer verder.
En ik mag dat wegtikken hier want ben geen mod :mrgreen:

Nog naar Odoorn eind aug?

Groet Ger ( heb ook een paso 750 en een 906 gehad, hele fijne fietsen)

Het is inderdaad wat met die "experts"!

Hakunamatata!

Volkert

Er zijn wel modelmotoren die meer uren lopen.
Op een trainer die wij binnen de club gebruiken zit een Magnum .30 (5cc) viertakkie
Samen met een tank van 400ml en rustig halfgas rondvliegen, geeft dat een vliegtijd van ruim 45 minuten.
Van die lange looptijd maken wij gebruik tijdens de z.g.n. schoolsport dagen waar we 20 leerlingen uit de bovenbouw van de lagere school een sportintroductie geven. En ja, als dan na 45 minuten en 8-9 studentjes de landing inzet wordt ben ik meestal echt wel toe aan een bakkie thee. (of iets sterkers, maar dat mag dan weer niet :-) )
Gisteren hadden we weer zo'n dag en toen heeft het motortje 2,5 uur gelopen. Voor een modelmotor is dat uitzonderlijk veel op 1 dag.
Verder zijn ook bij de zweefslepers wel voorbeelden te vinden van motoren die flink wat uren draaien.
Maar over het algemeen zijn het uitzonderingen en mogen we gerust stellen dat het overgrote deel van de modelmotoren door mishandeling overlijdt.

Wat ik aan beginners nog wil meegeven, want daar gaat dit draadje over, zoek locaal iemand die weet wat hij doet en vraag hem om je te helpen.
Live kennisoverdracht is tegenwoordig een ondergewaardeerde handeling, een forum is geen tovermiddel om kennis en ervaring te vergaren.

Danny, laat iemand je voordoen hoe je zonder met je pollen tussen de prop te zitten je motor met de hand kunt starten. Echt, het kan zonder risico voor motor en handen. Om over props nog maar te zwijgen.

Laatst bewerkt:
Het record staat momenteel op 4 uur 0 min. 32 sec voor 1 vlucht met een brandstof motor. zo kom je wel aan je uurtjes.

Google even op atlantische vlucht met een modelvliegtuig, geloof dat dat motortje meer dan 33 uur aan 1 stuk heeft gelopen, was een verbouwde OS 60 FS dacht ik.

Ger.

Ja ok gevonden was zelfs 38 uur, maar dit toestel was volledig geprogrammeerd en vloog op gps, je kunt dan eigenlijk niet meer van "recreatief"modelvliegen spreken.

Die 4 uur was het kamprecord 2011.
Het NL record staat wel iets langer, 9 uur 2 minuten en 27 seconden om precies te zijn.
Is gevestigd door Peter Janssen te Nijmegen op 22 juli 1989.

Die 4 uur was het kamprecord 2011.
Het NL record staat wel iets langer, 9 uur 2 minuten en 27 seconden om precies te zijn.
Is gevestigd door Peter Janssen te Nijmegen op 22 juli 1989.

Dat moet in deze tijd toch eenvoudig scherper gesteld kunnen worden?
OSje .26 FS een beetje verbouwen, en de bouwmaterialen tegenwoordig bieden een hoop perspectief en mogelijkheden.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij zijn we behoorlijk aan het afdwalen in dit draadje.
Het ging toch over het starten vaneen viertact motor.

Dat valt toch best mee ? Bert zijn punt werd onderuit gehaald, en dat heeft hij keurig rechtgezet, met leerstof op de koop toe ;)

Zo`n viertakt vraagt idd wat gevoel, je "voelt" gewoon wanneer er brandstof op de juiste plek zit, op dat moment kun je hem aanslaan.

Ik zet er meteen de starter op, want ik heb geen zin in gebroken vingers.

Het woordje "aanslaan" klinkt zo heftig.... net of de motor alleen met een flinke mep op andere gedachten te brengen is.
Terwijl het eigenlijk zo is dat je hem gewoon iets laat doen wat hij toch al van plan was, namelijk het verse mengsel in de cylinder laten ontsteken.
De kracht die dan vrij komt start de motor en gooit hem door de compressie.
Het inluiden van die ontbranding kan met een hele simpele, krachtloze en vingerveilige "flip" gebeuren.
Geen vinger is in de prop terwijl deze door de compressie gaat, geen vinger komt zelfs maar in de buurt van de prop.
Even de spinner beetpakken en een leuke draai eraan geven. Het leek voor de motor toch al een goed idee om een plof te doen.

Alles wat nodig is, is het bereiken van een explosief mengsel in de cylinder, de rest is kinderspel.
Een explosief mengsel vereist damp, en het is daarom wel logisch dat een beetje warmte helpt om de methanol te verdampen. Bij lagere temperaturen duurt het wat langer voor er genoeg damp is voor de eerste plof.

Trouwens, het werkt bij tweetakt ook prima.
Iedereen kent wel het moment dat de motor bij de minste aanraking al een tik geeft, welnu zo'n motor hoef je maar een klein zetje tegen de compressie te geven en hij loopt

Het inluiden van die ontbranding kan met een hele simpele, krachtloze en vingerveilige "flip" gebeuren.
Geen vinger is in de prop terwijl deze door de compressie gaat, geen vinger komt zelfs maar in de buurt van de prop.
Even de spinner beetpakken en een leuke draai eraan geven. Het leek voor de motor toch al een goed idee om een plof te doen.

welke spinner als ik vragen mag? het gaat namelijk om dit model:
p1030246d.jpg

lijkt me dat je er niet aan ontkomt om aan de propellor te gaan zitten. Of ik moet een startmotor gaan gebruiken, dit heb ik bij het proefdraaien wel even gedaan maar wil ik eigenlijk in de toekomst vermijden...

Ok, bij zoiets neem je de kern van de prop tussen duim en wijsvinger. En ja, dan zit je eigenlijk in de prop, maar dat kan geen kwaad op die plaats.
Nogmaals, ik leer je graag hoe het moet, kom maar eens langs.

Danny gewoon meebrengen naar de club dan kijken we of we er samen uitkomen want er zijn wel meer saito's op de club en die lopen toch ook allemaal.
Goede brandstof met 5% nitro is wel aan te bevelen.

5% nitro is ok, met 10 a 12% nitro loopt een viertakt nog beter. Mooiere stationairloop en betere, soepeler hernemingen.
En bij een Saito de glowplug vervangen door een O.S. type "F"

Back