Hoe accu's te ontladen???

• Topicstarter Topicstarter duiker10
  • Startdatum Startdatum
D

duiker10

Guest
Naar aanleiding van het vorige draadje. Ik ben ik bezit van een Robbe Unicharger 6 en hier zit geen optie op om te ontladen. Nu heb ik zelf eens een pakket van 4.8V op een lampje van 6V aangesloten om te ontladen...Dit pakket kon nadat hij leeg was niet meer worden opgeladen..

Nu spreken we wel heel simpel over laden en ontladen,,maar als beginner moet je je er heel erg in verdiepen..al die termen 1.5 x laadverm..= XXX

Ik heb NiCd en NiMh packs...
Tevens ben ik op zoek naar een goede lader die ook afslaat e.d. voor een leuke prijs...Welke is aan te bevelen?
Dus de grote vraag is hoe je een pack kan ontladen? en verschilt dan NiCd en NiMh ook nog?

Merci,
Grtz,
Mike :wink:

Daar is al het nodige over geschreven...
gebruik de zoekfunctie

NiMha mag maar tot 0.9v per cel ontladen worden maar er zijn er genoeg die tot 0.6 v/cel ontladen. Tot 0v ontladen is schadelijk !

Nicad daartegen mag wel tot 0 v/cel ontladen worden maar bij een serieschakeling is het niet verstandig om het hele pakket tot 0v te ontladen.

er wordt wel gesproken over ontladen, maar wat iss een goede manier als je een lader hebt die dit niet kan.

Tevens de vraag wat een goede lader is voor een leuke prijs..Zit hier te denken aan ong. 100 euro.
220 of 12 v. maakt niet uit aangezien ik al eenvoeding van 18A heb.

Het simpelste ontladen is dmv. wat auto-gloeilampen (tot max 14.4v) en de spanning in de gaten houden.

Andere truuk is gebruik maken van een relais die bij een bep. oderspanning af valt.

Maar als je toch een lader zoekt kan je net zo goed 1 met een ontlaadfunctie nemen zoals de Robbe Infinity series.

Waarom wil je de accu's ontladen? Het 'geheugeneffect' bestaat namelijk niet meer. Bij te diep ontladen van een accuPACK (meer dan één cel dus), loop je ook kans dat één van de cellen ompoolt. Ook niet bevorderlijk voor de levensduur.

Ik ontlaad ze heel af en toe om op mijn lader af te lezen wat erin en eruit gaat. Zo krijg ik een aardig beeld van de conditie van mijn accu`s
Ik doe dat alleen bij ontvangerpacks want op de zender kan ik wel zien hoe het ervoor staat. Om het eventuele geheugeneffect tegen te gaan hoef je dat niet te doen. Je beleeft het meest plezier aan je accu`s door ze veel te gebruiken. Accu`s die lang op de plank liggen sterven een langzame dood.

ron van sommeren zei:
Waarom wil je de accu's ontladen? Het 'geheugeneffect' bestaat namelijk niet meer. Bij te diep ontladen van een accuPACK (meer dan één cel dus), loop je ook kans dat één van de cellen ompoolt. Ook niet bevorderlijk voor de levensduur.

Ron,

Is dat zo ? en dan doel ik op het geheugeneffect. Daar zijn andere geleerden het weer niet over eens...........
Waar ligt de waarheid ?
Ik ga er van uit dat een nieuw pakketje geen geheugeneffect meer heeft en zal het ook niet echt na-meten. Mocht het pakketje in kwaliteit achteruit gaan dan koop ik maar weer een nieuwe in de hoop dat alles weer bij het oude is.
Ik persoonlijk wil al die tijd er niet insteken om alles door te meten en dergelijke.

Pendelaar

Ernst Grundmann zei:
Mensen ik heb het misschien al wel 100 keer geschreven, HET GEHEUGENEFFECT IS IETS UIT HET VERLEDEN! Moderne NiCad's hebben vrijwel geen geheugeneffect meer en het geheel ontladen van de accu voor het laden is dan ook zo goed als niet meer nodig. ALS je het dan toch af en toe wilt doen doe dat dan gewoon thuis onder gecontroleerde condities en dan is eens in de 10 tot 20 keer laden nog ruim voldoende.
Voor NiMH accu's is het geheel ontladen voor het laden TOTAAL NIET NODIG! NiMH accu's hebben vrijwel helemaal geen geheugen effect. Ergens schijnen enkele mensen te zijn die toch iets wat op een beetje geheugeneffect lijkt gevonden te hebben. Voor ons is dat echter geheel onbelangrijk!

Ernst Grundmann zei:
Het is echt een heel hardnekkige mythe dat geheugeneffect. Wanneer je de stukken van de NASA en andere echte wetenschappelijke studies na leest kan je dit allemaal terug vinden.
Ik heb een jaar of 4 geleden een aantal tests gedaan met NiCad en NiMH accu's. Door diverse oorzaken konden de lange termijn tests niet helemaal afgemaakt worden. Maar de conclusies die wel gemaakt konden worden waren die welke ik nu al die tijd al loop te verkondigen.
Geheugeneffect?
Hoezo?, niets van te merken. Helaas heeft de langste test maar 4 maanden geduurt maar zelfs na die 4 maanden was er nog niets te vinden wat op een geheugeneffect duidt. Bij beide type accu's niet!

(Heel) Snel laden is goed voor NiCad's.
Nou, niet echt. Laadstromen groter dan 2C of 3C vinden ze toch echt niet fijn. NiMH wil over het algemeen liever niet geladen worden met laadstromen meer dan 1C.

Accu MOET warm zijn voordat je hem gaat laden.
Nee hoor! als de accu warmer is dan 20°C tot 30°C dan neemt hij echt meetbaar minder energie op. Als hij nog warmer wordt wordt dit nog veel slechter.
Het zelfde geldt voor koude accu's. Wanneer je een accu in de koelkast bewaard heeft dat als voordeel dat de zelfontlading veel minder wordt en dat de chemie in de accu langzamer verloopt. De accu "verouderd" langzamer. Het maakt niet zo erg veel uit maar toch als je een accu langduring moet bewaren kan het voordelen hebben. Let wel op dat je de accu ruim van te voren uit de koelkast haalt en langzaam weer op kamer temperatuur laat komen voordat je hem weer gaat laden. Ook bij het laden is een temperatuur tussen de 20°C en de 30°C het beste.

Accu's eerst helemaal ontladen en dan kortgesloten bewaren.
Waarom, wat is hiervan het voordeel? Nooit enig meetbaar voordeel hiervan kunnen ontdekken. Wel veel kans op defecten want de cellen in een accu zijn nooit 100% aan elkaar gelijk. Als er een cel iets eerder leeg is dan de andere is de kans op ompoling heel groot en juist dat is ronduit slecht voor de cellen.
NiMH accu's NOOIT zo behandelen. Doe je dat wel dan kan je binnen een half jaar een nieuwe aacu gaan kopen.

Gematchte cellen zijn beter dan gewone.
Nee hoor! Een accu samengesteld uit gematchte cellen zal zich wel beter gedragen. Omdat alle cellen in die accu zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn zal de delta piek bij het laden duidelijker en preciezer zijn. Ook zullen alle cellen vrijwel tegelijk leeg zijn.
Een accu van gematchte cellen heeft dus duidelijk meetbare en aanwijsbare voordelen. Het probleem is alleen dat ze meestal duidelijk duurder zijn, er zit nogal wat werk aan dat matchen.

Dit zijn voor ons wel de belangrijkste conclusies. En ze komen vrijwel geheel overeen met de stukken die ik van onderandere de NASA en enkele fabrikanten heb gelezen.

Meningen wel of niet, in de autowereld waar veel ontladers gebruikt worden is er een merkbaar verschil in de eindspanning van de accu waardoor er duidelijk meer prestaties uit komt.

Jij doelt op gebruik als aandrijf accu Roelof, dat is een heel ander soort gebruik/verbruik dan als ontvangeraccu (Mike/Duiker heeft het over 4,8Volt) dus daar kan/durf ik niets over te zeggen. Afgezien daarvan, elektrorijders en -vliegers zijn natuurlijk erkende accuverkrachters ;)

Bij te diep ontladen van een accuPACK (meer dan één cel dus), loop je ook kans dat één van de cellen ompoolt.

En wat doet die cell dan? Een negatieve spanning geven (-1,2V) of niets geven (0V) ?

Want ik heb een 6-cellenpack die opgeladen en onder belasting maar 6,2 Volt geeft. Kan dit duiden op een omgepoolde cell? Of een cell die gewoon defect is?

Gerrit

Ron, in der tijd dat Ernst dit heeft geschreven schijnt het 1 en ander alweer veranderd te zijn. Bij meerdere sites tref je al een correctie hierop [sinds dit voorjaar], en claimt men nu ineens dat er toch “achteraf” een vorm van geheugen effect kan optreden. Inmiddels zijn NiMH accu’s tot een grotere capaciteit opgekrikt, en mogelijk maakt men nu gebruik van een andere chemische samenstelling dan in het begin, wat de ommezwaai heeft doen kunnen veroorzaken.

Ook gaan er geruchten binnen de modelauto wereld dat de 4100/4200/4300 mA accu’s het niet op prijs stellen om met een eenvoudige ontlaadtray ontladen te worden. Hoe ze dit met zekerheid kunnen stellen weet ik niet aangezien er ontlaadtray’s zijn die een verschil in afslag kennen [0.4 V, 0.7 V, 0.9Volt]. Het kan ook een commerciële achterliggende gedachten hebben, want er komen nu ineens wel “erg veel” speciale dure ontladers/tray’s op de markt, die soms nog verder/dieper ontladen dan de eenvoudige.

Het prestatie niveau aan een accu welke verwacht/gesteld wordt binnen de modelautowereld, is niet te vergelijken met overige toepassingen zoals bijvoorbeeld bij het voeden van een ontvanger, enz. Je lepelt toch ook geen 600pk motor in je auto om over de boulevard te cruisen, dus waarom levensduur verkorten bij een ontvangeraccu door hem vaak te ontladen of met hoge stromen laden. Het [gestreefde] effect hiervan is maar van korte duur en wel net na het laden, laat je de accu een half uur leggen, dan is daar niets positiefs meer van terug te vinden volgens de insiders.

Per, zoals je weet worden er in de autowereld veel dingen gedaan, waarbij fabrikanten en winkeliers glunderend langs de zijlijn meekijken. Natuurlijk wordt dat ook nog met groot enthousiasme gestimuleerd door met de meest exotische apparatuur op de markt te komen, waarmee men absoluut verbluffende resultaten weet te claimen. Echt harde meet- en testresultaten komen echter nooit tevoorschijn.
Ik wil best geloven, dat toprijders extra prestaties uit hun accu's toveren door ze ernstig te mishandelen met speciale ontlaad- en laadprogramma's. Zulke accu's gaan dan ook geen seizoen mee. Voor de gewone (uiteraard eveneens getalenteerde rijder) is het echter veel belangrijker om zich te concentreren op z'n rijvaardigheid. Die ene stuurfout kost veel meer rondetijd dan je met welke behandeling van je accu's dan ook kunt terugwinnen.
Wat ik maar wil zeggen: het geheugeneffect bestaat blijkbaar alleen als je sponsor de accu's betaalt, je sloopneigingen hebt of als je hobby het laden van accu's is. Laat de top-wedstrijdrijders maar experimenteren met hun accu's, maar behandel ze zelf met respect. Voor elk accupakket, dat je niet hoeft te vervangen kun je weer een hele hoop bandjes kopen en die heb je nou eenmaal nodig als je veel traint...

AA-16V zei:
Want ik heb een 6-cellenpack die opgeladen en onder belasting maar 6,2 Volt geeft. Kan dit duiden op een omgepoolde cell? Of een cell die gewoon defect is?
Dit pakket heeft een cel, die in sluiting is. Het wil wel eens lukken om deze weer weg te krijgen door een kortstondige stroomstoot met een gereguleerd Amperage. Zelf doe ik dat met 4 Ampere gedurende 10 sec. Als de cel dan weer meedoet is het het beste om het pakket eerst een keer langzaam te laden en dan een paar keer te cyclen (3 x ontladen-laden met bijv. 0,5 x C). Je hebt echter veel kans, dat je het pakket nooit meer goed krijgt.

nou,, ik heb het allemaal een beetje gevolgd en de meningen zijn nogal verdeeld zo te zien. Wel ontladen en de ander geeft aan dat het niet nodig is..
Mijn ervaring met oplaadbatterijen dat als je die niet ontlaad de duur ervan veel korter wordt..Hierbij doel ik op de duur van leegtrekken door een verbuiker..

Maar goed,,,ik ga op zoek naar een Robbe Infinity lader...en vooralsnog onlaad ik nog wel even niet..
Merci,

Nicads kun je gerust onladen hoor,ik heb hier een paar Sanyo's liggen die ik ontlaad tot 0.9 V per cel.n dat gaat prima.Je moet alleen uitkijken dat je ze niet te ver ontlaad,daar gaan ze stuk van.

Met nihms is het zaak,om dat niet te doen,die hebben daar veel meer een hekel aan......

De Robbe Infinity,tja dat zou niet echt mijn keus zijn,zoek er liever 1 die minimaal een temperatuur sensor( heeft.Voor met b.v heet weer is dit echt een must,je kan dan bijna onmogelijk je accu's kapot laden.

Zelf heb ik een Robitronic Overloader,die veel beveiligingsfuncties heeft,waaronder dus een temp sensor,ik zou niet zonder meer willen.

Verder kun je instellen,hoeveel ie er maximaal in mag pompen,dus overladen is ook niet meer aan de orde

De Duratrax Ice,lijkt qua specs,sprekend op de Robitronic Overloader,mischien ook een optie........

Ik ga even op onderzoek uit. Tevens ga ik binnenkort naar Hobby-Inn, daar zullen ze me ook wel goed voor kunnen lichten.
Ik zal in ieder geval de spec. van de laders die genoemd zijn even opzoeken...wel handig als je kunt vergelijken.
Merci,

duiker10 zei:
Ik ga even op onderzoek uit. Tevens ga ik binnenkort naar Hobby-Inn, daar zullen ze me ook wel goed voor kunnen lichten.
Ik zal in ieder geval de spec. van de laders die genoemd zijn even opzoeken...wel handig als je kunt vergelijken.
Merci,

Ik zie net dat je budget ongeveer 100 euro is,niuew zijn De Duratrax en de Robitronic toch een stukje duurder........

Back