Hoe afdichten van romp naar schroefaskoker?

Hallo,

Ik ben begonnen aan mijn eerste r/c bootje.
De 'White Star' van Billing Boats.

Nu maak ik mij wel zorgen over een eventueel zinken na uren werk...doordat hij zou lekken op de schroefas.
Ik verwacht niet dat hij lekt aan de motorzijde aangezien de motor (bovenzijde koker) boven de waterlijn komt te liggen.
Het gedeelte waar ik mij zorgen om maak is de dichting tussen romp en schroefaskoker.
Wat is de beste manier (let op: ik ben modelboten leek) om dit gegarandeerd waterdicht te krijgen?
schroefenas.jpg

De as is 6mm, ik heb het gat in de romp op 5mm gehouden en de as er strak in geduwd. Nu lijkt het heel wat...maar het zal ongetwijfeld lekken. (de boot is vanwege blank hout nog niet klaar voor tewaterlating).

mvg,
Martijn.

eerst zorgen dat motor as en schroef goed uitgelijnd en op zijn plek zitten.

daarnaa aan de binnenzijde van de romp een flinke hoeveelheid stabilit aanbrengen rond de as, je kunt gerust de kiel vol stoppen rond de as en een beetje doordrukken dat het net naar buiten komt langs je schroefas koker.

als je de boot een beetje schuin zet ( met de boeg omhoog) blijft het netjes op zijn plaats tot het uitgehard is ong 10 min.

veel succes

Dank jullie wel voor de tips.
Die kiel kan je inderdaad mooi volstorten.

En de vorderingen van de boot staan op mijn r/c site vermeld.
Dit is wel mijn eerste houten boot model dus ik moet nog een hoop leren. Opbouwende kritiek is welkom.

mvg,
Martijn.

Ik bedenk me net dat ik met het roer natuurlijk ook een soortgelijk 'probleem' heb.
De roer-aan-romp bevestiging zit net onder de waterlijn en daar op/in zit de roeraskoker.
Hierop kan hij denk ik ook gaan lekken.

0006.jpg

Mijn idee is om deze koker te verlijmen (wellicht met stabilit?) op de bevestiging, en dan later de eventuele lijm restanten uit de koker te boren.

De vraag is of dit een goed idee is..of zie ik iets over het hoofd?

(lekker vrij vandaag, dus straks naar de LHS om onderdelen te halen, en natuurlijk de Stabilit).

mvg,
Martijn.

hoi je moet je roer koker iets op ruwen en dan met stabilit rondom vast zetten dus niet in de koker zelf gooien. want met uit boren gaat het geheid mis.

gr willem

hallo

dat stangetje is niet geschikt om er stuur stangen aan te bevestigen
je hebt hier een type met ronde gaten voor nosig
een O ring onder de eerste moer is ook een goed idee
want het is niet dat de as onder de waterlijn zit dat hij lekt maar door de schroef perst die het water langs het roer omhoog zo de as in en zo heb je door de druk wel een lek

groetjes raf

Hallo,

Ik gebruik altijd dit spul:

bisonepoxykombi5min24ml.jpg

Op plaats brengen van het te lijmen deel, lekker dik smeren, en daarna rond draaien en 5mm heen en weer schuiven, door dit te doen komt het lijm mooi waar het moet zitten. Meestal word het er niet mooier op, maar dan maak ik mijn vinger altijd wat nat (speeksel) en dan kun je het lijm mooi vormgeven, zonder dat het aan je vingers blijft kleven.

Gr. Jeroen

hallo
dat stangetje is niet geschikt om er stuur stangen aan te bevestigen
je hebt hier een type met ronde gaten voor nosig
een O ring onder de eerste moer is ook een goed idee
want het is niet dat de as onder de waterlijn zit dat hij lekt maar door de schroef perst die het water langs het roer omhoog zo de as in en zo heb je door de druk wel een lek
groetjes raf
Dat zijn handige tips, daar ga ik mee verder.

Dat stukje draad en de koker is dat niet een geheel dan

full

Nee inderdaad, die koker steekt los in het stukje draad, het kan zelfs een beetje heen en weer.
Inmiddels zijn ze verlijmd op de manier die Jeroen beschrijft.

mvg,
Martijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Savager

Ik ruw altijd eerst het stukje materiaal op waar de lijm verbinding moet komen. Ontvet het dan met thinner, het te lijmen oppervlak en het te lijmen onderdeel. Zelf gebruik ik als lijm verbinding Bison Kombi-Power, als je deze warm maakt met een föhn wordt het erg dun vloeibaar en loopt perfect in de naden. Meestal plak ik aan de contra zijde een stukje plakband zodat de lijm op zijn plek blijft.
Succes Peter.

Holy cr*p!!

Er gaat iets niet goed!!
Gisteren heb ik de schroefas in de romp gelijmd zoals besproken, maar ik ging vandaag kijken of het al droog/hard was.
Is de hele kiel vervormd en nog deels warm ook.

niegoe.jpg

Ik heb het heel voorzichtig geprobeerd en ik kan met m'n vingers de kiel nog indrukken...het is zo zacht als wat.
Ondanks dat hij vervormd is heb ik wel het idee dat hij waterdicht is (het oorspronkelijke doel hihi).

Kan ik dit zo laten? Of moet ik andere actie ondernemen?

mvg,
Martijn.

Heb je de afdichting met Stablit gelijmd ?
Raar dat ie is vervormd , ik lijm al vele jaren met Stablit , maar heb dit nog nooit meegemaakt :confused:

Nee niet met Stabilit, maar met UHU Acrilit.
Dit was volgens de winkel hetzelfde spul maar dan in een kleinere verpakking.
Die mega verpakking van de Stabilit was heel erg duur en omdat dit mijn eerste boot is wist ik niet of ik het nog meer zou gebruiken in de toekomst, en dan is +/- 25,- euro wel erg veel voor 1 verbinding.
Anfin, dit zou dezelfde werkwijze en hetzelfde resultaat hebben...maar niet dus begrijp ik. :-(

0019.jpg

Voorlopig laat ik het zo tot ik weet wat ik moet doen...het lijkt in ieder geval niet erger te worden.
Ik neem aan dat ik altijd nog een nieuwe romp kan bestellen bij BB?!
Of anders een spoedcursus glasvezel (o.i.d.).

mvg,
Martijn.

Zelf heb ik dit ook een keer gehad. De twee componentenlijm wordt warm bij het uitharden, hierdoor hecht het ook beter op het te lijmen oppervlak.
Wat ik zelf toen heb gedaan is de kiel schuren, daarna plamuren met polyesterplamuur, gevolgt door nog een keer schuren. Hierna de verf er overheen gespoten.
Nu zie je er (gelukkig) niks meer van. Dit probleem met vervormen van de romp heb je alleen met kunststof rompen, polyester en hout heeft dit probleem over het algemeen niet.

Gr,
Bart

Ah, gelukkig. Er is nog hoop.
Het zal wel plamuren worden...zijn huidige staat is geen gezicht.
Nu nog wachten tot die lijm uitgehard is, dan kan ik de boot op waterdichtheid testen.

mvg,
Martijn.

dit gebeurt er als je de twee componeten niet op de juiste manier mengt.

je moet van allebei even veel in een het bakje doen en dan goed mengen.

doe je dat niet gebeurt er dit omdat het 1 heel warm wordt.

ik heb dit zelf gehad met stabilit ook het laaste resje er bij en me kiel was ook 1 slape hap heb het toen weg gegooit.

dus altijd de juiste hoeveel gebruiken bij mengen.

suczes

gr willem

Vervormen van romp BB

Hallo,

Ik heb met G4 hetzelfde gehad en dit is nogwel 1 komponent zonder harder of zo. Na het impregneren van de houtdelen een restant G4 in de romp gegoten. Na twee dagen kwam ik er achter dat daar, waar veel G4 was terechtgekomen, aan het vervormen was. Zal inderdaad neerkomen op plamuren en schuren. Ach, zo leer je elke keer weer wat.

Groet
Sjoerd

Back