Hoe aileron voor 2 servo's te programeren in MX12 (MX-12): NOOB vraag

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door accw70, 10 mrt 2019.

  1. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Beste medebouwers,

    Enkele van jullie hebben mij erg geholpen bij de keuze van een motor en propeller voor mijn Graupner Christen Eagle II. Alsnog mijn dank daarvoor.

    Nu heb ik alleen nog een andere meer specifieke vraag. Ik heb gegoogled, Youtube gekeken en hier gezocht maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Vandaar toch maar weer een vraag in de hoop dat jullie mij weer kunnen helpen.

    Probleem stelling:
    Bij mijn Christen Eagle II worden de ailerons aangestuurd door 2 servo's. Ik heb in het verleden meerdere vliegtuigen gevlogen met ailerons (Screwdriver en Corsair) maar hiervan werden de ailerons aangestuurd door 1 servo.
    Nu zou ik de servo's middels een Y-kabel op 1 kanaal kunnen zetten (neem ik aan) maar eigenlijk wil ik dat mijn zender (Graupner MX12) deze middels 2 aparte kanalen aanstuurt.
    Dit met het oog op de mogelijkheden die dit in de toekomst misschien gaat bieden.
    Mijn probleem is dat ik geen flauw idee heb hoe ik mijn MX12 programmeer.
    Ik heb een Duitse handleiding en een Nederlandse vertaling maar ik mis kennis om dit voor elkaar te krijgen.

    Technologie en terminologie:
    Ik heb een 6 kanaalsontvanger en vlieg in stickmodus 2 (gas links).
    Ik wil mijn ailerons (rechts) op kanaal 2 en 5 (of 6) hebben.
    Nu lees ik over mixing en flaperons etc etc maar met alle instellingen is het mij nog niet gelukt om 2 en 5 te mixen (aan elkaar te koppelen).
    Omdat flaperons (is geloof ik de mogelijkheid om beide ailerons in dezelfde stand laag/hoog te zetten) niet nodig is maar voor de tekomst misschien wel handig, wil ik dit nog niet aanzetten maar wel de mix.
    Bij de mix zie ik weer dat ik ailerons met het stuurkanaal kan mixen maar ook dit wil ik (nog) niet.

    Hulp:
    Een lang verhaal maar ik hoop dat jullie met een kort antwoord hulp kunnen bieden.
    Ik zag ergens van Corien een verwijzing naar blz117 van de Graupner handleiding maar zoveel bladzijden heeft mijn handleiding niet :-(
    Dus wie oh wie kan mij wat licht in de duisternis bieden?
    Alvast mijn dank alweer.

    MVG,
    Lex
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken de nieuwe MX12 niet maar in mijn MX22 zou ik een vrije mixer nemen en dan het aileron kanaal mixen met twee andere vrije kanalen.
    Dus de aileron is de master en de andere 2 worden dan de slave.
    De ene zal je waarschijnlijk moeten reversen.
    Je moet dus niet naar flaperon of andere standaard mixers kijken maar naar een vrije mixer.

    Ik heb net de handleiding gezocht en ik denk dat de MX12 geen vrije mixer heeft.
    Ik zag wel een andere bruikbare mixer.
    Ik denk dat je de aileron naar flap kan gebruiken.
    Je flaps lopen dan mee met je ailerons, normaal gebruik je dat in grote zwevers en is dat maar een paar procent.
    Maar als je hem op 100% zet dan lopen de andere servo's gewoon 100% mee, dus kan jij ze gebruiken als aansturing voor de boven of ondervleugel.
    Als ie de verkeerde kant opgaat dan moet je -100% mixen.

    gx12.JPG




    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
  3. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Thanx.
    Net even eea geprobeerd en ik denk dat het gelukt is.
    Als eerste moest ik ergens in het menu Flaperons op ON zetten.
    Vervolgens heb ik Mix1 Ailerons gemixt met Flaperons. Nu worden kanaal 2 en 6 tegengesteld aangestuurd.
    Als ik nu ook de linker schakelaar (ik denk voor flaperons) omzet dan gaan beide servo's naar een tegengestelde 3/4 eindstand. Wel blijven ze allebei nog bestuurbaar middels de aileron stuurknuppel maar dus meer in een "flap" stand denk ik.

    Ik heb het nog nooit zo gebruikt maar ik kan me voorstellen dat ik in de normaal stand opstijg en vlieg maar tijdens de landing als ik extra vaart wil minderen de schakelaar omgooi.

    Maak ik denk of schakel fouten?
    En eventueel een tip op welk moment ik de flap stand het beste kan gebruiken/inzetten?

    Thanx again!!!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet waarom de schakelaar geactiveerd is.
    Wat gebeurt er als je in het menu Flaperons niet op ON zet, doet ie dan niets?
    Ik vind het altijd vervelend als je een schakelaar om kan zetten naar een stand die niet gewenst is.

    Jij wil dus een soort butterfly stand (aileron omhoog, flap naar beneden) gebruiken om te remmen op een dubbeldekker?
    Lijkt me niet verstandig.
    Dat gebruik je alleen voor zwevers.
    Bij een motorkist (niet een dubbeldekker) zou je als je 4 roeren op je vleugel hebt, de binnenste roeren naar beneden kunnen zetten om te remmen of om meer lift te krijgen, ligt aan hoeveel ze naar beneden staan.
    De ailerons blijven dan normaal staan, of ietsje (1 graad) omhoog om overtrekken te voorkomen.

    Bij een dubbeldekker zoals de Christen Eagle zou ik NOOIT butterfly of remkleppen gebruiken, totaal onnodig.

    GJ
     
  5. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Geen idee wat butterfly stand is.
    Wat er gebeurt, is dat met de schakelaar "aan"(of juist uit...geen idee nog) de servo's beiden naar zeg 3/4 van één kant gaan (en beide tegengesteld).
    Wel blijven ze nog steeds als aileron bruikbaar maar alleen nog voor 1/4.
    Vandaar dat ik dacht dat als je ze zo zou gebruiken je met de schakelaar de ailerons in 3/4 naar beneden kon zetten (om te remmen) tijdens de landing en toch nog deels kon rollen om te blijven manoeuvreren.
    Of dit verstandig is voor een dubbeldekker... geen idee...zelfs niet bij nagedacht....
    Ik denk trouwens dat als dit niet gewenst is ik wel een optie heb gezien om de schakelaar uit te zetten.
    Dus eigenlijk heb ik nu 2 vragen:
    1. Heb ik kanaal 2 (ailerons) juist gemixt met kanaal 6?
    2. Wat is de functie van de schakelaar om de servo's in 3/4 te zetten en is dit handig/verstandig voor mijn Christen Eagle?

    thanx again :)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die functie van de schakelaar is om de butterfly stand in te schakelen.
    Dat gebruiken zwevers om te remmen als ze gaan landen.
    Een motorkist remt op de prop en is vergeleken met een zwever nogal lomp, dus remt veel makkelijker.
    Een zwever moet je echt de snelheid uithalen en dat doe je door het binnenste roer bijna haaks naar beneden te zetten en de aileron omhoog.
    Je kan hem dan nog wel sturen met de aileron en soms gaan de flaps dan ook mee.
    En ik denk dat je zeker die functie niet moet gebruiken op de Christen Eagle.

    GJ
     
  7. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Duidelijk.
    Komt dan nu alleen de vraag... Wat is dan het voordeel om 2 servo's apart aan te sturen op een gemotoriseerd vliegtuig?
    Dan lijkt me 2 servo's op een Y kabel op 1 kanaal veel logischer.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aansturen met een apart kanaal geeft veel meer mogelijkheden en vrijheid.
    Stel je roerhoorntjes zitten niet op gelijke afstand of de servo's staan niet helemaal gelijk, dan kan je dat met aparte kanalen oplossen.
    Of als je in jouw geval, de uitslagen boven en onder iets anders wil hebben, dan kan je dat ook heel makkelijk afstellen.
    Net als het middelpunt ook op de millimeter precies bij te stellen, bij een Y-kabel is alles veel lastiger en soms onmogelijk.

    GJ
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bij futaba moet je "aileron differentiatie"activeren om twee rolroerservo's te kunnen gebruiken, je hoeft dan geen mixer te programmeren.
    Bij jouw zender misschien ook?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zit ik nou verkeerd te denken?
    Ik dacht dat hij 4 servo's aan wilde sturen, 1 set voor de ondervleugel en 1 set voor de bovenvleugel.
    Maar ik denk dat ik teveel bezig geweest ben met de Miss Wind..
    Je moet dan een gewoon vliegtuig selecteren in het menu Model.
    Daar staat Tail Type, dat moet zijn Normal
    En daaronder Aile/Flap, daar moet staan 2 Ail.
    En dan moeten de servo's op 2 en 5 staan.

    GJ
     
  11. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Ik wil jullie allebei bedanken maar ik heb geen Futaba en "aileron differntiatie" ontbreekt op mijn zender.
    En wat GJ schrijft, klinkt goed maar zie ik niet op mijn zender. Ik heb wel Wing Type en kan daar flaperon aan zetten (en dat moet ook anders kan ik niks mixen) en daarna kan ik een mix combineren (ailerons en flaperons) en dan worden kanaal 2 en 6 gemixt. Ik zie daarentegen nog niet zo snel hoe ik elke servo appart kan tunen... maar misschien dat dit weer ergens anders verstopt zit.
    Ik heb de schakelaar op de ailerons als flaps te gebruiken uit kunnen zetten maar ook daar moest ik weer een voor mij bijna ondefinieerbare optie aanpassen.
    Leuk zo'n computer zender maar ik vind het een drama om te programeren.. :-(

    grt,
    Lex
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lex, als je een model nieuw invoert dan krijg je keuzes.
    Modelnaam en daaronder ergens in dat menu staat ook tail type en daaronder weer hoeveel aileron servo's je hebt.
    Bij mij (graupner) zie ik 1 servo, 2 servo's, 1 aileron 1 flap, 2 aileron 2 flap.
    Zoiets moet er ook bij jou staan.
    Graupner is niet zo lastig te programmeren, logischer dan Futaba in ieder geval.
    Wel eerst alle mixers die je erin gezet hebt eruit halen of gewoon model deleten en opnieuw maken.

    Hier zie je in grote lijnen hoe het moet.
    Beginnen bij 9:25
    Dit is wel een MZ-12 maar het menu is vrijwel gelijk.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
  13. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    GJ,

    Ik heb het filmpje gekeken (iig tot aan de modelkeuze) en ik herken bijna niks van het menu.
    Dit filmpje laat een logische volgorde en keuzemogelijkheden zien... beetje á la windows terwijl mijn MX12 veel meer als MSDOS aandoet :)
    Ik denk dat de MZ heeel veeel verbeterd is mbt het menu.

    Nietemin ik heb zojuist een engelse versie van de handleiding gedownload (komt geen "tail type" anders dan V-tail type in voor) en zie daar toch ook wat andere zaken beschreven:

    upload_2019-3-10_22-21-51.png

    en
    upload_2019-3-10_22-27-24.png

    Mijn ontvanger (geen graupner) heeft geen AUX kanaal....
    Kijk ik dan weer helemaal terug dan vind ik:
    (zie volgend bericht.....)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    upload_2019-3-10_22-33-23.png

    Alleen dit was volgens mij onvoldoende... ik moest ook deze 2 kanalen (ail -flap) mixen....

    Ik ga morgen verder experimenteren. De engelse handleiding is heel wat prettiger om te lezen en ook duidelijker.
    Nu eerst maar eens naar bed.... (ik ben in staat om een MZ12 aan te schaffen... wat een slechte wijze van programmeren die MX12)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een flap is wat anders dan een aileron en een flaperon is een aileron die ook als flap gebruikt kan worden.

    Welke MX-12 heb je, heb je misschien een 35 Mhz versie die omgebouwd is naar 2.4 Ghz?
    Want de oude MX12 had een zeer beperkt menu, maar kon nog wel steeds met 2 servo's aan de gang.
    Kijk eens of je deze zender hebt.
    https://www.instructionsmanuals.com/modelo-3841-en-Radio+control.htm
    Want dan klopt er inderdaad helemaal niets van wat we schrijven.

    GJ
     
  16. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    :) Er klopt helemaal niets van wat jullie schrijven :)

    Inderdaad dat is de MX12 die ik heb. Ik wist ook niet dat er meerdere MX12 waren.
    upload_2019-3-11_10-18-54.png
    Die van mij is niet omgebouwd. Het is een 40MHz zender.

    Ik ga vandaag weer eens even spelen maar die menu's zijn haast ondoorgrondelijk. Afkortingen waar ik geen kaas van heb gegeten en ook de drie verschillende list-menu's zijn voor mij niet heel duidelijk qua onderscheid.
    Niettemin helpt de Engels handleiding wel. Er gaat nu minder verloren in de vertaling :)))
    En zoals gezegd denk ik dat ik het technisch wel al voor elkaar heb maar of het de meest logische instelling is, is maar de vraag.
    Ik ben wel nog steeds overtuigd dat om ailerons te activeren op dit model je flaperons moet aanzetten en dan misschien de flap-functie uit... die Duitsers toch.
    Het is omdat ik een aantal 40MHz ontvangers heb anders was ik overgestapt naar een nieuw 2,4 GHz model.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, fijn dat we nou advies kunnen geven over de juiste zender.
    Het is niet de makkelijkste om te programmeren, ik heb er ook 1 gehad en ben toen snel overgestapt naar de MX-16 (ook 35 MHz versie).
    Die kon zoveel meer.

    Maar je moet hier beginnen, dan je servo op 2 en aux (5 of 7) aansluiten.
    Dat differential is dat de neergaande kant iets minder uitslag geeft dan de opgaande kant.
    Dat kan je met percentage instellen.
    Nou weet ik niet meer of 100% nou was dat hij helemaal niet meer uitsloeg of juist dat hij 100% uitsloeg.
    Maar dat is gewoon even spelen met de instellingen.

    diff.JPG



    Succes!
     
  18. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Eigenlijk zijn we dan nu terug bij waar ik was LOL
    1. Je moet dus Flaperon kiezen als wingtype (System Mode)
    2. 2 servo's aansluiten: 1 op kanaal 2 en 1 op kanaal 6! (de flaperon)
    3. De Flaperon bij Differential op 0% zetten (weer in ander menu: Function Mode... maar e.e.a. wordt soms ook wel anders genoemd om het makkelijk te maken)
    4. En als je dan de linkerswitch, die automatisch de servo's in Flap stand zetten, uit wil zetten dan kun je de flapstand assignen aan de Flap-lever (die heb je namelijk niet op de MX12). Elke andere switch heeft alsnog het risico dat je die tijdens het vliegen per ongeluk omswitcht...

    Ik had in eerste instantie alleen ook de MIX functie gebruikt maar dit is niet nodig.
    Toch vraag ik me af of je met de MIX functie ook de Ailerons en Flaperon kanalen kan mixen.... nog een leuk uitzoek klusje.

    iig bedankt voor de vele dwaalsporen ;-)
    Nee, zonder dollen. Ik ben blij met alle hulp. Ik leer er veel van. Het vervelendste is dat ik als ik de zender een jaartje niet gebruik, ik weer van voren af aan moet beginnen want deze menu's zijn natuurlijk allemaal heel onlogisch opgebouwd.
    Ik heb de engelse manual maar geprint en aantekingen in gemaakt want anders....

    Nog even een plaatje van de manual die alles aangeeft (voor iemand anders die hier misschien ooit tegen aanloopt):
    upload_2019-3-11_12-18-2.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de MX12 heeft me ook wat slapeloze nachten bezorgd.
    En ik gebruik eigenlijk altijd het duitse menu en de duitse gebruiksaanwijzing, dan heb je geen vertaalfouten.
    Maar even wat anders...
    Je wilt de Christen Eagle op 40 MHz gaan vliegen?
    Denk daar nog eens goed over na.
    35 MHz vind ik nog wel verantwoord maar 40 MHz?
    Ik begrijp dat je misschien nog wel een heleboel ontvangers hebt, dat had ik ook.
    Ik heb mijn 35 MHz omgebouwd naar Jeti 2.4 en nooit meer 1 raar tikje of storing gehad.
    En ook nooit meer een kist gecrasht de afgelopen 10 jaar (ja, ok, vorige week... maar dat was na 2 jaar niet vliegen).

    GJ
     
  20. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Ik heb nu de Engelse handleiding en het menu in Engels en dat gaat me inderdaad ook veel beter af :)
    Het is me ook gelukt om de servo's te mixen via het mix menu.
    Opzich veel logischer en makkelijker... alhoewel de Duitsers het er niet makkelijk op maken.
    De manual:
    upload_2019-3-11_14-15-44.png

    Dus geen wing typering Flaperon nodig zoals in het vorige voorbeeld.
    Puur Ailerons met Flaperons mixen (oftewel kanaal 2 met kanaal 6 mixen).
    NOTE 1. Belangrijk om MIX 4 te gebruiken want alleen dan zullen beide servo's reageren op de trim die je toepast tijdens de vlucht.
    Gebruik je Mix1,2 of 3 dan wordt de trim alleen op kanaal 2 (Aileron: de master) toegepast en dat is niet zo handig :)
    Sowieso (lekker Duits) kun je de servo's per stuk sub-trimmen bij de setup zodat ze beide neutraal zijn.

    Nu moet je aangeven hoeveel kanaal 6 gemixt moet worden met kanaal 2. Kies hiervoor 100% om dezelfde uitslag te zetten.
    En klaar.... zou je denken :-(
    Helaas werkt de servo op kanaal 6 maar een kant op.

    En nu komt het...
    NOTE 2: daar waar je 100% hebt ingevuld staat rechts nog 0%
    Nu kun je op de menu buttons klikken zoveel je wilt maar je krijgt je cursor niet op die plek...
    upload_2019-3-11_14-25-40.png
    Om nu deze waarde ook op 100% te krijgen, moet je het volgende doen:
    Zet de cursor links (zie rode "play knop") van de eerste waarde (heb je aangepast naar 100%) en doe dan de knuppel van je ailerons naar rechts (ja idd de stuurknuppel???) en dan kun je tegelijkertijd met de + deze waarde verhogen tot 100%.
    Het was bij toeval dat ik dit ontdekte maar met menu-buttons kun je alle waarden selecteren en door alle menu-items heen lopen maar deze waarde kun je niet anders dan zo aanpassen. Wie bedenkt zoiets? Waarom deze anders???
    Dat zijn retorische vragen en ik ga er maar niet wakker van liggen.

    Ik heb iig nu 2 methoden om de kanalen te mixen zoals ik wil en heb het hier voor het nageslacht vastgelegd, al denk ik dat de meesten al overgestapt zijn op nieuwere zenders :)

    Kom ik bij jouw vraag.... zou ik wel op 40 MHz blijven vliegen.
    Om eerlijk te zijn, heb ik meerdere keren met vliegtuigen (voornamelijk foampies) wel eens wat glitches gehad. Op de camping waar ik vertoef, is er een bepaald gebied dat als ik daar doorheen vlieg je ziet dat het toestel even heel gek gedraagt.
    Nu heb ik dat altijd op kunnen vangen (ik vlieg meestal redelijk hoog om nog correcties te kunnen doen) maar je zet me wel aan het denken.
    Ik heb eerder ook een screwdriver (balsa) en een Corsair (foampy) gevlogen en ze zijn nog nooit door een glitch gecrasht.... maar voor mij is het wel een jaar of 8 geleden dat ik voor het laatst gevlogen heb en mijn reactie snelheid is ook een stuk lager.
    Toch het vervangen van al mijn ontvangers plus zender is geen grap...
    Hoe veel anders vliegt de Christen Eagle (foampy) tov de Corsair? Is dat veel wendbaarder en lastiger?
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina