Hoe balanceer ik samengestelde lipo's?

stel ik vind ergens een leuke aanbieding van lipo's: 1500 mah / 7,4 volt / 15C (ik noem maar wat)

ik koop er 4, zet er 2 parallel en twee serieel, dus dan heb ik 3000 mah / 14,8 volt / 30C, dus dat wordt dan 4s2p ofzo

hoe kan ik dit geheel netjes balanceren?

Noah zei:
Eerst afzonderlijk volledig laden. dan koppelen en daarna laden en behandelen als een 14,8v lipo.

maar moet je dan nog iets doen met de balanceerkabeltjes die op de losse packs zitten? moet je die koppelen of combineren ofzo?

Omdat we hier toch over balanceren bezig zijn zet ik men vraag hier ook even neer, staat er nergens op het inet een tutorial of handleiding hoe je een balaceerstekker op de lipo moet solderen, want heb lipo's zonder balanceerstekker en zou deze er graag opzetten. Ook is deze momenteel met blauwe folie overtrokken en zou die er dus af moeten of toch gedeeltelijk, hoe kan ik deze het beste terug in orde brengen zoals voorheen?

lipo balanceer stekker, gewwon een aansluitign tussen iedere cel in, en die op volgorde, 0v-3.7v-7.4v-11.1v-14.8v

mijn pack had de buitenkant van een soort tape gemaakt, die kon ik er zo af peuteren, en er weer op plakken, geen idee hoe dit bij jou zit (krimpkous is lastiger te vervangen, watvoor materiaal is het precies? rubberachtig of zoals ducktape/plakband achtig? (en is het 1 stuk of kan je ergens een naadje ontdekken?)

Alexander zei:
lipo balanceer stekker, gewwon een aansluitign tussen iedere cel in, en die op volgorde, 0v-3.7v-7.4v-11.1v-14.8v

mijn pack had de buitenkant van een soort tape gemaakt, die kon ik er zo af peuteren, en er weer op plakken, geen idee hoe dit bij jou zit (krimpkous is lastiger te vervangen, watvoor materiaal is het precies? rubberachtig of zoals ducktape/plakband achtig? (en is het 1 stuk of kan je ergens een naadje ontdekken?)

Ik denk krimpkous, het is een blauwachtige plastic zonder naad, aan de boven en onderkant is het bijeengesmoten precies.

krimpkous, das nou jammer, dan zul je die permanent moeten slopen, en bij de electronica zaak een neiuw stuk krimpkous moeten kopen om je accu opneiuw te krimen, of goedkoop zijn en je accu na de "modificatie" inwikkelen met duck tape.

2S2P.JPG

Zo ziet je pakket er waarschijnlijk uit als je van 4x2S 4S2P maakt. Rood plus, zwart min, dat spreekt voor zich, de grijze verbindingen zijn de verbindingen tussen je originele packs.
2S2Pbal.JPG

En zo zou het er volgens mij moeten uitzien, alle knooppunten verbinden (groen) en daar je balancerstekker opplaatsen, anders ga je met de eerste foto "zwevende cellen" creëren denk ik.

Dan nog maar even een hier aan gerelateerde vraag: kun je lipos gewoon aan elkaar solderen? Ik vond ergens op het www een artikel over het zelf samenstellen van lipo's en daarin werd gesproken over printplaatjes etsen ed. Lijkt mij toch helemaal niet nodig?

Eén pool van de LiPo is een aluminium lip, daar zit het probleem. Maar als je dat speciale soldeertin hebt is dat gemakkelijk te omzeilen.
Een ander punt dan nog is de isolatie, als je je verbindingen allemaal apart moet gaan isoleren wordt het al snel een warboel voor grote pakketten, met een printje heb je daar geen last van.

Lipoli.de bv heeft losse soldeerplaatjes om zelf lipopakketten samen te kunnen stellen. 4S2P of 5S1P bv.
Makkelijker als zelf maken, en waarschijnlijk ook goedkoper.

Back