Hoe begin ik met FPV ?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 29 aug 2011.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ok, je hebt dus op youtube een filmpje gezien, opgenomen vanuit een rc vliegtuig, meer nog, de piloot blijkt het vliegtuigje te besturen met een videobril op, dus alsof hij in de cockpit zit. COOL !!! Dat wil je ook wel doen. Maar hoe begin je eraan ? Wat gaat dat kosten ? Wat heb je nodig ? De antwoorden op die vragen zijn niet zo voor de hand liggend en, zoals gewoonlijk, fel afhankelijk van wat je precies wil en hoeveel tijd en kunde je erin wil stoppen.

    BELANGRIJK is ook de veiligheid bij fpv. Zo belangrijk dat daar een apart topic voor nodig is : veilig-en-verantwoord-fpv-vliegen

    Zelf ben ik voor een zo goedkoop mogelijke setup gegaan, waarmee je toch al heel wat kan. Hiervoor heb ik gedurende enkele maanden koopjes in het oog gehouden en moet je wel kunnen solderen. Deze setup goedkoop, maar niet plug en play, wat technische (electronica) bagage is vereist. De setup is als volgt :

    1 - Mijn goede oude multiplex twinstar met brushless motoren, het toestel waar ik 5 jaar geleden mee leren vliegen heb en dat vrijwel niet kapot te krijgen is (of toch niet onrepareerbaar ;-) )

    2 - Een 420 tvlijnen sony 1/3" CCD camera vanop ebay of van hobbyking

    3 - Een 2.4Ghz video zender en ontvanger set van 500mW (moet je wel een zendvergunning voor hebben, zonder vergunning is 10mW het maximum vermogen)

    4 - Een trimersion video bril. Deze zijn heel soms nog op ebay te vinden, ik heb mijne van een nederlander (S. Sassen) gekocht voor 90 euro.

    Hiermee was ik ongeveer 160 euro kwijt en kon ik al van start gaan om wat rond te vliegen, maar natuurlijk wil je graag ook van die coole filmpjes maken voor op youtube... Dan moet je ook video kunnen opnemen.

    5) Opname/weergave apparatuur : ik gebruik een laptop met capture kaart die ik al had (4 jaar oude targa laptop van de lidl waar die kaart bijzat). Als je een DV camcorder hebt met audio/video in, kan je deze ook prima gebruiken, anders heb je een DVR recorder nodig.

    6 - Voor het maken van HD filmpjes heb je een aparte camera nodig (HD beelden kunnen nog niet doorgestuurd worden draadloos). Ik heb daarvoor een Kodak ZX-1 op de kop kunnen tikken bij pixmania voor 55 euro (tijdelijke aanbieding).

    7 - Na een tijdje heb je je onmiddelijke omgeving wel gezien en wil je verder weg gaan. Bovendien heb je al eens een noodlanding moeten maken omdat je batterij vlugger leeg was dan je dacht ('t is ook zo leuk he, de tijd vliegt), dus dan wil je een OSD (on screen display) die je deze gegevens laat zien. Ikzelf heb de CEOSD, een vrij goedkope met toch al heel wat gegevens in beeld, van bij BEVRC, maar er zijn zeker betere en duurdere.

    8 - Een headtracker is ook wel cool. Hiermee kan je je camera in het vliegtuig laten mee bewegen met je hoofd, zodat je dus kan rondkijken vanuit het vliegtuig. Een zeer aparte ervaring :) Ik heb deze van bij hobbyking.
    Als je een futaba zender hebt kan je deze zo gebruiken, echter voor mijn graupner mx-12 had ik ook de een ppm-mixer nodig. Voor ombouwen van de mx-12 zodat je 8 kanalen krijgt met de headtracker op kanaal 7 en 8 zie : mx-12-met-8-kanalen-via-ppm-mixer-en-headtracker.

    Zo, dat is momenteel wat ik heb en hoe ik met fpv ben begonnen, meer details over mijn setup vind je in het topic twinstar-fpv-nog-een-fpver-erbij

    Er zijn natuurlijk nog heel veel andere mogelijkheden. Hieronder bespreek ik wat alternatieven die mij bekend zijn voor elk puntje hierboven.

    1) Vliegend tuig
    Zeer populair voor beginners in fpv is de easystar : goedkoop, makkelijk te vliegen, geen prop voor je camera, zweeft goed, redelijk stabiel, lange vliegtijd. Wel geen ailerons, niet erg schaal, niet zo heel veel plaats voor apparatuur, weinig acrobatische figuren.
    Een twinstar dan : goedkoop, makkelijk te vliegen, geen prop voor je camera, zweeft redelijk (iets minder als easystar), redelijk stabiel, iets mindere vliegtijd als easystar. Schaal uitzicht, groot stijgvermogen en kan best wat gewicht meenemen. Iets minder lange vliegtijd.
    Een funjet : voor de gevorderden die een adrenaline rush willen :) Vliegtijd is vrij kort, maar 't gaat wel snel en wendbaar !
    Een skywalker is ook populair : een beetje een easystar cloon van de chinezen
    Een super alulah (super-alulah) of vliegende vleugel is ook goed bruikbaar.

    Er zijn best nog wel meer geschikte vliegtuigen te bedenken ! Voornaamste kenmerken moeten zijn : stabiel, lange vliegtijd, liefst geen prop voor de camera (al is dit persoonlijke voorkeur), vrij veel ruimte voor apparatuur en toch wat gewicht mee kunnen nemen. Verder zijn er ook mensen die fpv apparatuur op een heli of op een quad/hexa/octokopter zetten, maar dat zou me te ver leiden, zie hiervoor ook het multicopter deel van dit forum.

    2) Camera
    Een betere maar ook iets duurdere camera is 600TVL board camera van securitycam2000.
    Let op het gewenste voltage van de camera (5V of 12V). Een 12V kan je rechtstreeks aansluiten op je 3S lipo, maar als je lipo leegraakt (9V) valt mogelijk je beeld weg, tenzij je een step-up gebruikt. Een 5V camera kan je voeden met een bec.

    3) Video zender en ontvanger
    Hier zijn ook nog veel andere mogelijkheden. Je hoeft niet perse 2.4Ghz zender te nemen, meer zelfs, in combinatie met 2.4Ghz radiobesturing is dit af te raden omdat het bereik van je radiobesturing fel zal verminderen. 5.8Ghz komt ook op (vaak met ietsje minder bereik dan een vergelijkbare 2.4Ghz zender).
    Welke combinaties werken goed ?
    A) Wil je op een club vliegen, dan is RC besturing op 35Mhz aan te raden en video op 5.8Ghz. Op deze manier stoor je niemand met 2.4Ghz rc op de club en ondervind jij ook geen storing van 2.4Ghz rc zenders. Bovendien heeft 35 (40)Mhz standaard en in 't algemeen toch wat meer bereik dan een 2.4Ghz zender, zeker laag bij de grond en rond obstakels. Probeem is dat het 5.8Ghz videobereik niet zo groot is.
    B) Vlieg je ergens alleen op een wei en wil je zo ver mogelijk raken zonder tracking antennes etc dan zou ik voor een 35Mhz zender gaan in combinatie met een 500mW 2.4Ghz videozender. Met de standaard antennes zou je hiermee toch 1 km in het rond moeten kunnen vliegen.
    C) Heb je al een 2.4Ghz zender dan kan je deze natuurlijk ook blijven gebruiken voor fpv. Best wel combineren met een 5.8Ghz video zender. Je zal hiermee zonder ingrepen niet zover geraken als met de 35Mhz/2.4Ghz combinatie van punt B.
    Belangrijk : vermijd de zware video zenders van 1000 of 1500mW. Deze zenders aan boord van je vliegtuig zijn zo krachtig dat ze je rc-ontvanger zullen storen. Vergelijk met naar het ruisen van de wind luisteren terwijl iemand in je oor staat te brullen : je zal van de wind weinig horen.
    Bereik is zeer sterk afhankelijk van de antennes. Hierover kan best een apart topic gemaakt worden denk ik. In elk geval, als je meer bereik wilt dan is een zender met meer vermogen NIET de oplossing. Betere antennes zijn dan de oplossing.

    4) Video bril
    De fatshark videobril is zowat de populairste en bij zowat elke fpv shop te vinden. Is eventueel ook verkrijgbaar met ingebouwde ontvanger. Dit is leuk om kortbij te vliegen ergens in een veldje (je hebt dan geen kabels en grondstation nodig) maar als je beelden wil opnemen, of verder wilt gaan vliegen met patch antennes, dan is een aparte ontvanger aan te raden.
    Andere mogelijke videobrillen zijn de EVG920 brillen of de headplay.

    5) Video opnemen als je een laptop hebt : EasyCAP USB 2.0 Audio/Video Capture/Surveillance Dongle - Free Shipping - DealExtreme

    6) onboard HD Video De GoPro Hero HD is een zeer veel gebruikte HD camera voor opnames op je vliegtuig. Als je hem opzoekt in google zal je merken dat dit een bewezen en veelgebruikte camera is, zij het niet van de goedkoopste. Mogelijk wil je de lens vervangen, wat enige handigheid vereist.
    Een goedkopere optie om op te nemen in redelijke kwaliteitis de HD Key Chain Spy cam Nr 11. Met eventueel ander voorzet lensje naar wide-angle om te bouwen. Full review of the Real 720p HD 808 Key Ring Spy Camera - YouTube

    7) OSD - On Screen Display Er zijn heel wat osd's met meer of minder mogelijkheden. Een spreadsheet met vergelijkingen : http://spreadsheets.google.com/pub?key=tUvCDcT6ukkAXWiLa350ejg&output=html

    8 ) Head tracker bvb immersionrc hun track R3

    Er is nog veel meer keus, maar ik denk dat een beginner nu al door de bomen het bos niet meer ziet :)
    Er dienen dus best wat keuzes gemaakt te worden, en een miskoop is zeer snel gedaan. Daarom is het van belang je op voorhand goed te informeren via forums, andere fpv vliegers etc.
    Ook raad ik altijd aan stapsgewijs op te bouwen. Als je alles in 1 keer koopt ben je flink wat geld kwijt en bevalt het misschien helemaal niet of zijn sommige zaken niet wat je echt wou. Begin gewoon met een camera, zender/ontvanger en schermpje (bvb een dvd schermpje voor in de auto vanop ebay) Dan kan je vrij goedkoop al eens proeven van het fpv vliegen

    Success !!!

    Aanvullingen, verbeteringen en/of updates zijn uiteraard zeer welkom. Ik zal deze in de beginpost zoveel mogelijk verwerken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    TOP; stickiiiii

    Ik wil ook gaan beginnen (als ik genoeg geld heb....):)
    thanks
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  4. amsterdam

    amsterdam Guest

    Beste,

    enige tijd geleden heb ik een osd eagle tree aangeschaft om fpv te gaan vliegen,
    k`heb er een bril en camera bij gekocht dus een geheel compleet spulletje,

    nu is mijn vraag of er iemand is die verstand heeft van de aansluiting ,eagle tree,
    of er een duidelijke tekening is voor de connections?

    met vriendelijke groet,

    Julian Bois
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Voor die vragen is dit topic niet de juiste plek.
    Maar kijk om te beginnen eens in de handleidingen en gebruik de zoekfunctie op dit forum, misschien is het al behandeld.
    Als je er dan nog niet aan uit komt begin dan een nieuw topic, en geef meteen wat meer info over welke componenten je gebruikt.
     
  6. qibis

    qibis

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    1
    Locatie:
    druten (rmvc cumulus winssen)
    Heb ik nog een Vraag
    Wat is nu het beste 35mhz 2.4mhz 5.8mhz 900 mhz 1.3mhz 1.2 mhz????

    dat snap ik nu eigenlijk nog steeds niet :(:(:(
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Alleen de eerste twee zijn toegestaan. Met de andere frequentiebanden ben je onverzekerd.
     
  8. MPXfan

    MPXfan Guest

    Want?....

    Denk dat je e.e.a. door elkaar gooit (Rc en video). Wettelijk leidend is de output.
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik vind het wel creatief verzonnen hoor ron ,maar het slaat nergens op. je frequentie maakt niets uit voor je verzekering! enige is dat je bij gebruik van bepaalde zendvermogens/frequenties officieel een zendvergunning nodig hebt.

    je weet( of denkt het inieder geval) dat je veel weet, maar als je iets niet weet is niet erg, maar doen dan niet alsof je het wel snapt
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En iemand die beschikt over een vergunning om met een bepaald vermogen op een specifieke frequentie te zenden gaat ook echt dit soort beginnersvragen stellen :roll:

    @Vinnie: mag ik vragen waar jij je wijsheid vandaan haalt? Heb je zelf een zendvergunning (of in ieder geval de materie bestudeerd), of praat je gewoon bepaalde personen na?
     
  11. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Negeer even alle azijnzeikers.

    Voor licentievrij video heb je 2 opties:
    2.4GHz en 5.8GHz

    2.4GHz video werkt niet samen met 2.4GHz RC, dus daarom is 5.8GHz video enorm aan te raden

    1.2-1.3GHz is meer bedoeld voor zendamateurs, en rond 900MHz is gewoon verboden omdat die frequenties van de mobiele telefoon aanbieders zijn

    antennes zijn trouwens veel belangrijker dan vermogen, met 10mW is met de juiste antennes met gemak 500 meter te halen

    edit: even het verzoek aan alle "wijsheid in pacht" figuren die totaal geen verstand hebben van fpv om zich niet langer met dit forumdeel bezig te houden, ga lekker leuke dingen doen ofzo
     
  12. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.208
    Topic van 3 pagina's met misschien 3 nuttige posts :teacher: .
     
  13. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Het is eigenlijk wat je wil: als je kant en klaar merkspul wil hebben moet je ervoor betalen en wil je lekker knutselen dan kun je met ebay ver komen. Daar kom je voor niet al te veel euro's leuke camera's, zenders en ontvangers genoeg tegen.

    Zelf koos ik voor het knutselen (deel van de hobby ;) ) en heb alles in losse onderdelen via internet gekocht.
     
  14. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Het kant en klare merkspul is toch wel het mooiste. Voorkeur is immersion rc.
    Echter is een chinees setje ook wel aanlokkelijk qua prijs. Dan zit ik alleen later weer te klooien met osd/rssi etc...
    ebay zal ik eens op gaan neuzen, want ik kijk altijd alleen op mp en op het forum (maar daar is niet zo vaak wat te vinden)
     
  15. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Als je de voorkeur geeft aan kant en klaar moet je zeker niet gaan klooien, zelf heb ik meer dan 25 jaar electronica als hobby dus vind kant en klaar te makkelijk ;)

    Chinees spul kan goed zijn maar hoeft niet. Ebay is voor mij een goede site maar ik besef dat ik het risico loop om namaak te kopen. Maar wil je voor zeker gaan dan zou ik toch naar bewezen merken kijken die je ook op HK vind.

    Alleen wat ik je dan voor apparatuur zou kunnen adviseren weet ik niet, ik koop niet kant en klaar. Misschien dat iemand anders daar wat over wil roepen?
     
  17. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Killerbean, de kwaliteit zal ongetwijfeld goed zijn, maar je hebt het hier wel over 500 euro (inclusief verzenden). Ik zou zoiets niet snel van eBay kopen, maar wie ben ik. Zo'n dure aanschaf doe ik liever ergens lokaal zodat je eenvoudiger aanspraak kunt maken op garantie/service.

    Het volgende valt me op:
    - die netadapter ziet er amerikaans uit, de stekker past niet in onze europese stopcontacten. Ook weet ik niet op welke spanning hij werkt (misschien alleen op 110V, niet op 220V). Je zult een vervangende voeding moeten zoeken. Ik weet trouwens niet waar hij uberhaupt voor nodig is, ik zie er namelijk geen lipo lader bij zitten. Aangezien de adapter het zwaarste onderdeel is kun je hem misschien eruit laten halen, zou een hoop verzendkosten kunnen schelen.
    - de camera is NTSC. Op zich geen probleem, maar je kunt het composiet-signaal dus niet op europese tv's afspelen. Videozenders kunnen vaak zowel met NTSC als PAL werken. Ik weet niet of dat bij deze zender ook zo is. Dat is van belang als je ooit nog eens een PAL camera aanschaft en die met deze set wilt gebruiken.
    Ik zie er trouwens geen overige specs bij staan zoals het merk, resolutie etc. Het blijft een beetje een gok wat je eigenlijk aanschaft.


    Laat je niet gek maken door [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]ONLY (6), (5) ( 4) 3 LEFT!!![/FONT]
    Echte kwaliteit voor een goede prijs verkoopt zichzelf wel. Bovenstaande schreeuwerige waarschuwing doet een beetje onbetrouwbaar aan. Er komen vast nog andere aanbieders en betere of goedkopere Fatshark producten op de markt.

    En wat doet dit hier eigenlijk, is dit soms bedoeld om concurrenten naar beneden te halen?
    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]HERE'S PRICING SAMPLE FOR COMPARISON:
    CineStar™ 6 Revolution:$8502.00
    5.8 Ghz System / 250mW: $1068.75
    Vuzix Video Googles: $349.95
    [/FONT]
    Da's wel onfatsoenlijk hoor. En vermoedelijk complete onzin. 't ook geen power seller met z'n 72 fb score en 8 verkooptransacties de afgelopen 12 maanden.

    't mag duidelijk zijn, ik vind dit niks. Maar dat komt ook omdat ik liever zelf iets in elkaar knutsel i.p.v. plug en play. Ik heb liever bekende (niet per se betere) kwaliteit voor minder geld.

    Martin
     
  18. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    @ ph7cw:
    Het mooiste is kant en klaar, maar ik vind het ook wel leuk om het een en ander te hobbyen. Voornamelijk vind ik het lastig te bepalen wat goed bij elkaar past en kan. Ben al een half jaar de verschillende topics aan het doorlezen dus kan je voorstellen :p.

    Ben nu met iemand in contact over de ezosd met gps en rssi uit (die rssi kabel kan ik weer solderen aan mn 148dp ontvanger) Maar hij vraagt 125 euro voor een gebruikte set. Best pittig.

    @ martin:
    Grappig nog een Bussumer, ik ben inmiddels verhuisd naar Hilversum.
    Je bericht is overduidelijk , niet doen dus. die tel-sell achtige reclame was me eerlijk gezegd nieteens opgevallen. maar nu je het zegt, best belachelijk.

    Misschien moet ik toch de dingen maar los gaan kopen.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2012
  19. Rien123

    Rien123

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Heinkenszand
    Voor beginende FPV ers is dit Youtube kanaal interresant!

    6hmTGPTb2nk[/media] FPV Backpack for RC planes, helis and multirotors - a closer look - YouTube


    De vtx en rtx die hij hier gebruikt zijn de:
    TX5823 en de RX5808 de zender heeft een zendvermogen van 200mW.

    Ik heb ze zelf hier besteld en intussen ook al werkend. (Nog niet mee gevlogen)
    Wholesale tx5823- China Wholesale tx5823 Electronics from China
    Wholesale rx5808- China Wholesale rx5808 Electronics from China

    Met cloaverleafs moet dit redelijk goed werken. Het leuk hieraan is dat door de lage kosten je ook een soort diversity systeem kan maken wat Bruce ook gaat doen met 4 tot 8 ontvangers :).
    Ik vermoed dat hij de rssi uitgang gebruikt om de juiste ontvanger te selecteren.

    Het duurt alleen vrij lang voor hij met verdere details komt. Maar we wachten af. :)

    Groeten Rien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Rien, zeker interessant, maar ik heb er toch wat over te zeuren. Namelijk de kwaliteit van dit brouwsel lijkt me een beetje onder de maat. Voor 5.8Ghz moet je soldeerwerk toch wel heel precies zijn. Ik zie een redelijk grote afstand vanaf de tx-module naar de coax. Misschien komt het goed door de aarde die aan weerskanten? zit. Maar de grote klodders soldeer geven nou niet een echt betrouwbare indruk. Bovendien lijkt er nergens trekontlasting voor de antenne en andere draden te zitten. Reken er maar op dat die coax met antenne qua kracht een behoorlijk moment geeft op de soldeerverbinding. Na verloop van tijd waait je antenne dan om. Of er komt een andere draad los. Weg beeld en weg vliegtuig.

    Hij zegt zelf al dat z'n brouwsel niet veilig is voor een 50cc model. Is het dan wel veilig voor schuimpjes? Best een leuk filmpje, maar ik zou het niet als voorbeeld willen zien voor beginnende FPV-ers. Het is ook een beetje een rauwdauwer met z'n 200mW en 500 meter bereik. Ik weet het niet zeker, maar een 25mW 5.8Ghz met perfect getunede antennes (tx en rx) haalt die 500 meter waarschijnlijk ook wel.

    Martin
    (niet-FPV-er overigens)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina