Hoe begin ik met FPV ?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 29 aug 2011.

  1. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Hoi Sven, ik heb geen problemen met de groep rond jou en het andere FPV forum hoor, maar je kan toch wel een scheiding maken tussen je gedrag hier en op het andere forum.

    Dat wil zeggen dat je gewoon hier zegt wat mag en niet gaat lopen hinten naar wat niet mag. Als dat de FPV ervaring of het plezier in FPV vermindert, jammer dan.

    Natuurlijk zijn er mensen in Nederland die gewoon op 900Mhz FPVen met een 72Mhz Tx of op andere niet toegestane banden. Ook zijn er mensen die alles boosten zodat ze kilometers ver komen. Allemaal leuk ookal is het niet toegestaan. Dat is allemaal al uitentreuren behandeld op het forum.

    Adviseer een beginner gewoon toegestaan spul aan te schaffen in plaats van dat je iemand HIER, dwz op dit forum gaat lopen lokken met allemaal niet toegestaan spul, ookal is dat dan per PM.

    Het maakt mij geen bal uit wat je in je eigen tijd doet of op je eigen fpv forum namelijk. Ook maakt het me niet veel uit dat je je eigen FPV clubje hebt. Ik heb genoeg video's op VIMEO en Youtube gezien van ieder van jullie om te weten dat ik me nooit thuis zou voelen bij dat clubje. Heeft te maken met een bepaald type mens dat mij nu eenmaal niet ligt.

    Ik vind echter niet dat je hier op het forum, zelfs niet via PB, mensen kan gaan lopen aansporen om niet toegestane dingen te gaan doen. Doe dat in je eigen tijd of op je eigen forum.

    Er zijn door Sander Sassen een aantal zeer goede richtlijnen gepost destijds op het forum waar ik me goed in kan vinden, inclusief hoogtelimieten. Dat was een prima uitkomst en ook zeer waardevol.

    Het is altijd goed om beginnende mensen onder je hoede te nemen maar ga dan ajb niet in een posting lopen roepen dat wat MAG niet leuk is met een knipoog en daarna zeggen dat je via PB wel bereikbaar bent. Dat wijst er namelijk (in)direct op dat je iemand wil laten kennismaken met de niet toegestane dingen, en daar maak ik bezwaar tegen.

    Wat ik verder nogal storend vind is dat je meteen iedereen die een klein puntje van kritiek heeft weer op de ouderwetse "scheld" manier onderuit gaat lopen halen (net als Bert overigens net deed).

    Dat is nergens voor nodig. Je kan net zo goed zeggen, okee, genoteerd, ter kennisgeving aangenomen of wat dan ook in plaats van het meteen weer over zeikerds te gaan hebben of zoals je eerder hebt gedaan over azijnpissers. Dat werkt averechts, is onbeleefd en nergens voor nodig.

    Ik hoop dat je dat begrijpt en dat je je wat dat betreft ook normaal kan gedragen net als iedere andere volwassene op dit forum.

    Ik moet overigens wel zeggen dat ik het eens ben met je zorgen over de journalisten, zeker na het zien van dat belachelijke artikel in der Telegraf over brevetten. Dat kan inderdaad ook bij FPV gebeuren net als bij drones, UAV's en ander RC leukigheden.

    Anyway, gewoon hier zeggen wat kan en wat niet kan is meer dan genoeg. De rest doe je maar in je eigen tijd en ter eigen verantwoording.

    Groet,

    Ash.


    .
     
  2. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    Ooohh Aaaahhhhh WaaaauuuuuwwwwwW.......al die ego's.

    Prachtig om al die tijgers samen te zien in 1 arena.
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Het is heel simpel, een boel is niet toegestaan omdat de bureaucratische regelgeving rommel er een decennia te laat achteraan hobbelt, en niet omdat het zogezegd gevaarlijk zou zijn. Het kan prima op een veilige manier met wat soepelere regels dan die we nu hebben. De zend amateur licentie bijvoorbeeld, die is veel te uit de kluiten gewassen voor een kleine toepassing als FPV vliegen.

    Wat we in onze privé berichten vertellen is onze eigen verantwoording, want wat we aan anderen vertellen heeft een buitenstaander in principe niets mee te maken. Ik kan ook de telefoon pakken en ze hetzelfde verhaal vertellen. En dan? Dat wat we aan ze vertellen wellicht illegaal is dat weten beide partijen heus wel, we zijn niet gek, en het is ook niet te missen met al het geschreeuw dat hier plaatsvind..

    Je zegt zelf een klein puntje van kritiek, maar vele kleine (herhaalde) puntjes maken wel een berg. En genoeg is genoeg. Keer op keer met het reglementen boek slaan terwijl het allang duidelijk is dat alle informatie daarover ruim beschikbaar is voor een ieder die het lezen wil, vind ik even respectloos als elkaar blijkbaar uitschelden. Dat herhaaldelijk door een topic heen trollen over regels mag ik met recht zeuren noemen, en dat zeuren raakt iedereen wel eens een keertje zat.

    Je maant ons om ons als volwassenen te gedragen, echter ben je zelf op de tafel aan het trommelen steeds als er iets klinkt dat je niet aanstaat. Schelden op elkaar is niet netjes inderdaad, maar hopelijk kun je wel inzien dat wij dat aanhoudende klaag gedrag ook een beetje kinderachtig vinden, en je daarom misschien ook begrijpt waarom je zo behandeld wordt..

    Maar goed, blijkbaar rijd je zelf nooit een kilometertje te hard, of gooi je nooit een papiertje bij het huisafval, en kun je met recht klagen als een ander eens een beetje over de streep gaat. Toch?

    Ik heb hier iig geen zin meer in mensen, priveberichtjes sturen is niet verboden en daarmee is voor mij de kous af.
     
  4. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Daar ging het niet om. Je mag iedereen privé berichtjes sturen, ook over FPV en andere dingen. Waar ik over viel was wat je in een forumbericht schreef.

    "We kunnen je hier alleen vertellen wat je MAG kopen, en daarmee kom je niet ver. :wink:
    Ik stuur je wel een PBtje.
    "

    Wat je Pb't moet je helemaal zelf weten. Dat interesseert me niet.

    Ik voel mezelf overigens geenszins aangesproken door welke koosnaam dan ook hoor. Wat FPV betreft houd ik me, als ik ooit een set aanschaf, aan de regels zoals Sander die opschreef in zijn zeer zinvolle posting.

    Over te hard rijden kan ik kort zijn, ik heb geen auto.
    verder loos ik alleen nucleair afval in de natuur.

    Groet :)

    Ash.
     
  5. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    ach het is weer zover. altijd bijzonder om te merken hoeveel er op nederlandse fora onnodig wordt gekibbeld. ik lees toch liever op rcgroups.com maar ja het 'andere'forum is in ieder geval wat dat betreft een vooruitgang. een fpv'er zegt gerust wel tegen een nieuweling wat wel en niet mag. ron zou dat niet elke keer hoeven te zeggen. maar er hoeft ook niet zo op gereageerd te worden.
     
  6. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    oké dan is het goed!
     
  7. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Waarvoor dank:D ;)

    Nergens heb ik geroepen dat er geen of weinig kennis aanwezig is in jullie groep. Ik heb alleen aangegeven dat jullie niet de enige zijn. Met het woordje "hier" in mijn post waar jij op reageert, bedoel ik niet dit forum maar deze hobby.........


    Volgens mij reageer je hiermee op een post van iemand anders dus laat ik dit voor wat het is.


    Ik ben zelf ook actief geweest op het andere forum dus ik weet wel hoe het in z'n werk gaat. Jullie groep is wel erg actief maar ik blijf erbij dat jullie niet de enige zijn met FPV kennis of kennis om op een goede manier met FPV bezig te kunnen zijn.

    Ik zeg niet dat jullie niet mogen reageren, ik wil alleen maar zeggen dat het me blijft verbazen dat jullie na al die tijd en een eigen forum toch nog zo blijven reageren op een enkeling. En dat reageren ben ik af en toe zat wat ik jullie dus ook liet weten. Daar zullen jullie vast geen problemen me hebben :wink:

    Zo, na dit geschreven te hebben: FPV spullen aan en rijden maar....lekker met de hobby bezig...:D
     
  8. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Kon dat hier maar, gewoon werken :( snif

    en moet nog een diode zien te vinden voor mijn ppm sum signaal voor mijn FPV quadcopter :p LOL
     
  9. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Kom kom mannen. Jullie kunnen veel beter!
    Op deze manier krijgen we het draadje nooit op slot.

    Veel te aardig voor elkaar!
     
  10. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Heb je al op e-Bay gekeken? komen ze het zelfs thuis brengen :wink: Of heb je een andere leverancier?



    Daar is het veeeeeeeel te warm voor :cool:
     
  11. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Ja. Inderdaad.

    Het was al weer zo lang geleden dat een FPV draadje ouderwets uit de hand liep.

    De inzet van Ron en Ash is ook maar mager vind ik.

    Het gaat nooit meer zo worden als vroeger :)

    Snel snel F5 F5 drukken daar anders de mod weer 5 paginas verwijderd had en je de logica van het verhaal kwijt was.
     
  12. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Sorry Freijn... Het is het warme zomerweer.... (waar weet ik ook niet) dan wordt alles wat rustiger..... ;)

    Ash.
     
  13. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Nou vooruit.. het is een rot smoes maar voor deze keer geaccepteerd :)

    Trakteer ik bij deze iedereen op een virtueel biertje (of ander drinken als je geen bier lust).
    Dat het ons misschien nog eens gaat lukken om een FPV draadje open te houden.....
     
  14. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Lekker een biertje !

    Dan browse ik onder het genot van dat biertje nog even lekker door de 5.8Ghz spullen heen en de artikelen over cloverleafs, HDHero2 voor FPV, pan tilt etc.... Je kan je niet goed genoeg inlezen namelijk. Net als bij mijn andere verzameling (Nihonto) moet je namelijk eerst studeren studeren studeren voordat je weet wat je kan/moet/wil aanschaffen op termijn.... ;)

    Ash.
     
  15. nonamerc

    nonamerc

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    27
    Ontopic:

    FPV kan je het beste leren met een stabiel vliegtuig zoals een twinstar, easystar, bixler en al die andere varianten. Als je legaal wilt FPV-en raad ik je aan om je zendbewijs te halen en dan als je korte afstanden wilt vliegen 2.4 GHz voor je RC gebruiken en 5.8 GHz voor je FPV. Groot misverstand is dat vaak mensen denken dat 5.8 GHz alleen voor korte afstanden is. Iemand heeft 16km gevolgen op de 5.8 GHz band met de juiste antennas en setup:
    my very diy long range bixler (16.7km on 5.8GHZ) - RC Groups

    Nee het is niet in Nederland.

    Alleen is het wel moeilijk om op 5.8 GHz vertevliegen, zelf krijg ik in de buurt van de stad maar 200/300 meter. (Uiteraard op een open weiland verweg van de bewoonde wereld met spotter en buddybox) Met andere frequenties zoals 2.4 GHz en 1.2 GHz is veel beter/makkelijker ver te vliegen alleen moet je dan wel een zendvergunning hebben. Je kan 1.2 GHz FPV en 2.4 GHz FPV NIET combineren met 2.4 GHz voor je rc. Resultaat is failsafe na 200 meter. Je moet dan een UHF systeem aanschaffen (Ultra High Frequency) hier moet je ook een zendvergunning voor hebben. Populaire UHF systemen: EZuhf, Dragonlink, Scherrer UHF. UHF systemen zijn de investering waard icm een zendvergunning alleen is het erg prijzig.

    Conclusie:

    Korte afstand FPV is makkelijk te doen zonder zendvergunning, denk aan 500 meter MAX als je spotter je vliegtuig dan nog kan zien. Met zendvergunning kan verder vliegen dan 500 meter. Er zijn mensen die met UHF en 2.4 GHz 500mw 20km hebben gevolgen (Trappy, youtube: nastycop) Let wel op dat je voor dit systeem een zendvergunning nodig hebt.
    Je hebt mij denk ik niet horen praten over 900MHz, dat klopt NIET doen. Zelfs met zendvergunning is dit illegaal. Het is namelijk dezelfde frequentie die we gebruiken voor onze mobiele telefonie.

    Arman

    De reden waarom ik dit bericht typ is omdat ik steeds vaker berichten/emailtjes krijg van mensen die bijna de verkeerde (illegale) apparatuur kopen waardoor ze boetes kunnen krijgen of waardoor ze voor andere moeilijkheden kunnen zorgen.

    IMHO (In My Honest Opinion)
    Is het handiger als FPV-ers aanstaande FPV-ers hulp geven, zorgt voor veel minder 'discussie'. En nee ik kies geen kant hierbij.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2012
  16. wildhawkflight

    wildhawkflight

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    2
    Beginnen met FPV

    Hallo allemaal,

    Ik ben 15 jaar oud en wil graag beginnen met het FPV vliegen. Nou wil ik het nog niet gelijk al te duur maken. Ik beschik al over een GoPro HD2 camera, een gemoderniseerde Wild Hawk en een 6-ch Graupner mx-12 zender.
    Dan heb ik nog een monitor nodig, een OSD, en een ontvanger en zender.

    Ik zag op Hobbyking een mooi setje, 5,8Ghz 200mW. Alleen weet iemand een goede maar goedkope osd en monitor?? De Haier-7 is een veel gebruikte monitor onder de FPV-vliegers geloof ik.

    Ik heb het vliegtuig uitstekend onder controle en vlieg er al langer dan en half jaar mee.

    Groeten,

    Jim
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi Jim,

    Leuk dat je met FPV wil beginnen!
    Je wildhawk is een fijn ontwerp, een van de vele EZ star achtige, dus dat zit wel goed. ;)
    Vlieg je met je MX12 al op 2.4GHz of nog op 35MHz? Want 35MHz is wat fijner voor FPV.

    Als scherm kan ik je uit persoonlijke ervaring deze aanraden:
    New 7" Car Rear View Monitor TFT Color LCD Monitor DVD VCR with 2 Video Input | eBay
    Doet et prima, en is een stukje goedkoper dan de Haier-7.

    Je gopro camera, is heel leuk om mee te nemen in je toestel, maar hem als hoofd camera gebruiken is denk ik een beetje gevaarlijk. Het kan wel, ik doe het ook zo op mijn Y6-copter, maar de kans dattie er tijdens et vliegen mee ophoud is toch iets waar je aan moet denken. Beter kun je er een gewone CCD camera bij nemen. deze bijvoorbeeld, met een 2.8mm lensje: 600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR Color Board Camera with OSD Menu DNR Ik gebruik hem ook, werkt geweldig goed.

    Zorg er ook voor dat er, zeker bij de eerste aantal pogingen, iemand bij is die al eens FPV gevlogen heeft.
    Neem het bijvoorbeeld eens allemaal mee naar een van onze meetings als je het af hebt.
    Hardstikke gezellig, misschien een beetje nerveus, maar dat is na de eerste 10 meter alweer over. ;)

    Veel plezier!

    Grts,
    - Sven
     
  18. johnnyb121

    johnnyb121

    Lid geworden:
    15 sep 2010
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    misschien een stomme vraag hier. maar ik wil mijn voerboot voor karpervissen die uitgerust is met een draadloze dieptemeter, uitrusten met een osd gps systeem. heb geen videobril nodig. wil de 2 schermen boven elkaar zetten. zodat ik ze tegelijk met een videocamera kan opnemen. om thuis via een cad programma om te zetten naar en soort dieptekaart. heb dus geen hoogteafstand nodig. latitude en longtitude of een pijltje of kompas naar beginpunt met distance from is genoeg. welk osd setje is dan voor mij het best geschikt. en waar kan ik die in nederland bestellen?
     
  19. xstream

    xstream

    Lid geworden:
    24 feb 2012
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Puurs
    Hoe ga je die gegevens combineren? Wat is de output van die dieptemeter?

    Lijkt me eerder iets wat ik zou oplossen met een arduino, gps en SD card logger.
     
  20. johnnyb121

    johnnyb121

    Lid geworden:
    15 sep 2010
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    draadloze dieptemeter heeft geen uitgang. dus wordt gewoon 2 beelschermen boven elkaar opstellen. dus 1 voor de diepte en het andere scherm of coordinaten of distance from home. tesamen opnemen met een hd videocamera en thuis frame voor frame afspelen en invoeren. bijv. 5 meter uit de kant 4 meter diep, 6 meter uit de kant 5 meter diep etc.
     

Deel Deze Pagina