Hoe belangrijk is balanceren van vliegtuig na het bouwen?

• Topicstarter Topicstarter Martin74
  • Startdatum Startdatum
M

Martin74

Guest
Hoi,

Ik vroeg me af hoe je het beste je vliegtuig kan balanceren als hij af is en hoe belangrijk dit is?

En waar moet ik tijdens het bouwen vooral op letten?

Verder vroeg ik me af of je de accuutjes goed moet monteren, of dat het wel een beetje mag schuiven als je vliegt.

Ik praat trouwens over electro aangedreven vliegtuigen.

(en ik krijg hem niet echt goed de lucht in... mijn vliegtuig dan he)

Alvast bedankt voor tips of reacties,

Martin

het goed uitbalanceren moet goed gebeuren anders vliegt het niet goed. het zwaartepunt staat altijd ergens op de tekening en ook nog ergens in de beschrijving aangegeven. En de accu mag absoluut niet schuiven bij normaal gebruik, alleen bij een harde tik mag de accu verschuiven.

Hallo Martin, de bekende strikvraag: bij welke club vlieg je? Wat voor toestel (merk en type), radiobesturing (idem)? Motor, regelaar, motor-accu, hoeveel cellen, merk en type?

je zwaartepunt/balanspunt is erg belangrijk, als dit te ver naar achter ligt, wat ook kan gebeuren door een accu die los in de romp ligt en verschuift, is niet echt zon succes, een staartlastig vliegtuig is fel op zijn hoogteroer en indien echt ver naar achter zelfs onvliegbaar.

Een goed gebalanceerd vliegtuig vliegt zichzelf! Het is dus noodzaak dat dit goed gebeurt. Als je het nog nooit gedaan hebt, is het moeilijk.

Vraag hulp aan een ervaren vlieger (club) !!!

Als je het toch zelf wil leren/doen, zijn de volgende documenten een goed startpunt. Deze zijn in het engels en eigenlijk voor een zwever van toepassing.

www.reddata.com/sass/soaring_info/techdocs/Trimming Your Model Sailplane Part 1.doc
www.reddata.com/sass/soaring_info/techdocs/TRIMMING YOUR MODEL SAILPLANE PART II.doc

En hoewel ik weet, waarde lezer, dat ik mijzelf herhaal:

Bouw eerst n's een vrijvliegend werpmodelletje uit massief balsa/vuren voor een paar Euro.
Er staat een mooie beschrijving op de site van de Leidse Club,www.leidscheluchtvaartclub.nl
Je leert hier zo ontzettend veel van. :D
Alle afstelproblemen -behalve motorinstellingen natuurlijk- die je bij een RC model kunt tegenkomen, vind je hier in het klein terug. Met dit model kun je zonder gevaar experimenteren, je moet het hoogstens af en toe weer in elkaar plakken :cry: , maar ook dat is meestal minutenwerk.
Zoals Eric al opmerkte, vliegt een goed afgesteld model bijna vanzelf. Sturen doe je alleen om van koers te veranderen. Het begrijpen :idea: en herkennen :idea: hoe een model reageert op verstoringen van het normale vluchtbeeld zorgen ervoor dat je stuurcorrecties veel beter leert doseren.
8) 8) 8)

Dus Martin,
wat je ook kunt doen is...
geef volgas...
gooi je vliegtuig weg, leg je afstandbediening op de grond... 8) Als het vliegtuig rechtuit vliegt ben je geslaagd...als het niet....ja...never mind
:sniper: :tank:

Back