Hoe bepaal ik welke elctromotor ik nodig heb???

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
D

Danny van Dijk

Guest
Hi guys,

Ik ben een beetje nieuw in het electroland van de heli's. Bij brandstof is het vrij simpel motorformaat kiezen.1200mm doorsnede: .30 motor, 1500mm: .60 motor en meer van die standaarden.

Hoe zit het nu met elctro's. Ik snap echt helemaal niet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een motor. Ik heb nu een Eco8 en kan me alleen laten adviseren door "experts". En winkeliers hebben altijd zoiets van: die moet je kopen (meeste provisie???).

Ik heb naast mijn eco8 nog een experimentje liggen. Geen standaard apparaat, bijna volledig alu. (als ie af is). Hoe bepaal ik nu de motor? Is er een "standaard" lijn te vinden in electro-helimotor land zoals de brandstofbakken. Of wordt het experimenteren (en geld uitgeven) geblazen tot ik per ongeluk de juiste motor/tandwiel/regelaar combi heb gevonden.

En gelden diezelfde normen voor zowel brushless als brushed motoren.

grtz.

Danny van Dijk

PS: Ja, ik ben erg verdwaald van het duikbotenhoekje van het forum.

vermogen per gewicht lijkt me een goed uitgangs punt :) Verder veel setup opzoeken op internet en ervaringen gebruiken voor het maken van een keuze. Verder is er dan de keus of je een high voltage setup wil of niet, hoeveel toeren wil je vliegen, normaal of 3D enz...

Ik had meer gehoopt op een een of andere formule met rpm per volt en dergelijke.

Danny

Net als Tadango denk ik dat een bepaald vermogen per kilogram het beste uitgangspunt is. Ik ben een beetje gaan rekenen aan mijn (brandstof) heli's en kwam tot de conclusie dat je minimaal iets van 250Watt per kilo nodig hebt om een beetje redelijk te kunnen vliegen. Je hebt dan geen vermogen over maar je kan er rondjes mee vliegen en als je het voorzichtig doet ook een stall-turn. Loopings en rollen zijn dan niet mogelijk. Het is ook de vraag of je genoeg vermogen hebt om een fototoestel mee te nemen. Hoewel die super kleine en lichte digitale dingen kan je al snel meenemen.
Kies je voor ongeveer 300Watt per kilo dan kan je al heel wat meer en als je echt 3D wilt gaan vliegen dan heb je misschien wel 400Watt per kilo nodig. Nog meer maakt een raket van je heli maar het kan natuurlijk wel.
Dan krijg je het probleem van de bladkeuze. Welke bladen wil je gebruiken? Voor lekker rustig vliegen en geen gekke dingen kan je S-slag bladen of bladen met een vlakke onderkant nemen. Deze leveren vrij veel lift bij lage toerentallen. Voor 3D heb je symetrische bladen nodig omdat je ook op z'n kop wilt kunnen vliegen. Maar die bladen hebben wel duidelijk meer toeren nodig om dezelfde lift te leveren.
Dan de lengte van de bladen, dat bepaalt samen met het profiel de draagkracht die de rotor kan leveren bij een bepaald toerental. Kortere bladen zullen sneller moeten draaien om even veel lift te leveren als langere.
Als je de bladkeuze hebt gemaakt weet je (ongeveer) welk toerental de rotor moet gaan draaien. Dan kan je een motor en een overbrengingsverhouding gaan kiezen om dat toerental te verkrijgen. Je kunt dan kiezen voor een motor die veel toeren draait en dus een grote vertraging nodig heeft maar ook een motor die lager toeren draait maar een hoger koppel heeft. Deze motor heeft een kleinere vertraging nodig.
Als je dan voor een motor hebt gekozen kan je daarbij de juiste regelaar en accu zoeken.
Al met al een hele klus maar wel te doen. Je moet dus ook van te voren weten wat het vlieggewicht van je heli (ongeveer) zal gaan worden. Dat komt natuurlijk niet op een paar grammen aan maar je moet er geen halve kilo naast zitten, dat scheelt te veel. Dus eerst een schatting doen dan wat gaan rekenen en keuzes maken. Daarna met de gekozen onderdelen het gewicht opnieuw bepalen en kijken of je niet te veel van je eerste schatting afwijkt. Valt alles wat lichter uit dan heb je mazzel en anders moet je toch voor een iets sterkere motor kiezen.
Succes.

Voor mijn Spirit Li ga ik uit van 600 watt, en hij weegt ongeveer 1250 gram. Ik vlieg heeeeeeel licht 3D.

Mijn tip: beter overpowered dan underpowered.

Net aan m'n ThreeDee MP zitten rekenen, afhankelijk van de motor heb ik deze gemeten op 1500 en 2200 Watt ingangsvermogen, gewicht schat ik zo'n 3.5 kg.
Dan kom je dus op zo'n 430 W/kg tot 630 W/kg, die 430 is al ruim voldoende voor alle figuren.
Bij de 630 W/kg merk je wel dat het toerental minder snel inzakt :), maar ook dat je pakket het minder leuk vindt :(.
Met de toeren/volt, accuspanning onder belasting en je overbrengings-range moet je checken of je op zinnige toerentallen uitkomt. Vuistregel is dat onderbelasting je toerental 80% is van het theoretische toerental.
Kijk ook eens op het elektrogedeelte van de FAQ, in Harold's vuistregels kun je ook interresante dingen terugvinden.

Rick

Bedankt jongens,

Ik zit te denken aan een Vario-formaat heli. Dus ik ga maar uit van de Silence als basis. Performance zal dan altijd meevallen, daar de heli ongeveer (indien goed berekent) bijna 500 tot 600 gram lichter zal zijn (leve carbon en dergelijke).

Ik ga dus gewoon weer verder met onderdelen bouwen en verzamelen.

grtz.

Danny

Back