Hoe bepaal je de 'grenzen' van je Lipo?

Ik ben nu voor het eerst met een model op Lipo's aan het bouwen. Ik heb me redelijk ingelezen en heb verschillende keren zien staan dat je bij Lipo's goed rekening moet houden met de minimale en maximale spanning per cel. Maar hoe weet je nou (tijdens het vliegen) dat je de grenzen hebt bereikt. Ik heb een regelaar met BEC, dus die zou dit voor me kunnen regelen. Ik heb echter ook bij iemand gelezen dat het veiliger is om met een maximale 'veilige' vliegduur rekening te houden, zodat je niet volledig op je BEC hoeft te vertrouwen. Heeft iemand hiervoor wat tips?

Dan nog een tweede vraag. Ik heb een lader met balancer die ook als decharger kan worden gebruikt. Hoevaak moet je Lipo's ontladen? En is het belangrijk om ze na elke vlucht te ontladen, of kun je gewoon weer laden en verder vliegen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

P.S. ik heb een bouwverslag van de Funjet bij de bouwverslagen staan.

Als je BEC eruit gaat met een LiPo, dan weet je ook zeker dat je LiPo stuk is. :?

Zorg ervoor dat je een regelaar hebt waarop je het aantal cellen dat je in je LiPo pakket gebruikt kunt programmeren, bij voorkeur ook de afslagspanning per cel. Als je een rustig vliegend toestel hebt dan zet je de afslag op 3V per cel, doe je aan 3D-en kies dan voor 2,75V per cel (dat laatste zal wel weer discussies losmaken maar als je een accu flink belast en de spanning zakt in, dan komt deze direct weer terug als de zware belasting weg is). Een knappe regelaar zal je vermogen merkbaar terugdringen maar je kunt dan nog wel half gas de landing inzetten en netjes landen. :thumbsup:

Belangrijk is dat je een goede lader met goed functionerende balancer hebt. Zonder goede balancer leven je LiPo's aanmerkelijk korter. Ontladen hoeft in principe niet maar kan wel nuttig zijn om zo eens in de zoveel tijd te kijken hoeveel vermogen er over is na een vlucht. Als je telkens bijv. 8 minuten vliegt en daarbij 2400mAh verbruikt en je blijkt thuis nog 1100mah over te hebben, dan kun je er zo'n 3 minuten vliegtijd bij nemen voor een volgende keer als je met een timer vliegt. Als je accu's meer dan handwarm zijn, even 5 minuten bij laten komen alvorens te laden. Na het laden even 5 minuten bij laten komen om te voorkomen dat je regelaar gaat flippen en denkt dat er een cel meer in je pakket zit.

Er zit een gratis zoekknop op dit forum.
informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen

Die had ik uiteraard al gevonden (de knop) en zelfs het hele Lipo verhaal heb ik al eens doorgelezen. Na dit nu nog eens te hebben gedaan kan ik de antwoorden op mijn vragen nog steeds niet terug vinden. Dus 'Sleurhutje'... bedankt voor het nemen van de tijd voor het geven van je waardevolle advies. Ik weet nu dat ik het beste toch met een timer kan vliegen en daarnaast de decharger kan gebruiken om de juiste instellingen voor de timer te achterhalen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring is dat ze te warm worden als je meer dan 3/4 van de capaciteit gebruikt. bepaal dus de 3/4 capaciteit en verhoog steeds je timer op de zender totdat je ongeveer 3/4 gebruikt. Deze tijd is dan voor mij de richttijd. Ik heb deze tijd op de timer van de zender en met een schakelaar activeer ik de timer als ik begin met vliegen. Ik land meteen als de timer af gaat.

De accu's worden warm door ze snel te ontladen. Door de hoge stromen warmen de accu's lekker op. Heeft niet zoveel te maken met de gebruikte hoeveelheid mA.

Als je iets niet zeker weet kan je het beter vragen dan maar gewoon proberen en je dure accu slopen. Veel vragen zijn al beantwoord maar niet altijd even makkelijk terug te vinden. Uiteraard wel proberen zelf te vinden maar beter een keer teveel gevraag dan teveel gesloopt.

Ik heb een regelaar met BEC, dus die zou dit voor me kunnen regelen.
Een ding eerst heel duidelijk, een bec = Battery Elimination Circuit. En zorgt ervoor dat je geen losse ontvanger accu nodig hebt.

Een lipp cutoff zorgt voor een beveiliging tegen je lipo te ver ontladen mits juist ingesteld.

Een Regelaar met bec hoeft niet perse een lipo cutoff te hebben, en een regelaar zonder bec kan het heel goed wel hebben.
De 2 hebben niks met elkaar te maken.

En is het belangrijk om ze na elke vlucht te ontladen, of kun je gewoon weer laden en verder vliegen
Niet, ik zou dit nooit doen, je accu 80% leegmaken in de vlucht en dan laden is beter dan je accu 80% in de vlucht en dan de overige 20% leegmaken, en dan te laden. Lipo accu helemaal leeg= schade.

De ontlaadfunctie van de lader heeft enkele doeleinden,
Meten hoeveel van je mah je ook daadwerkelijk uit je accu kan halen.
Als je je accu vol hebt en je weet dat je hem tijden niet gaat gebruiken kun je hem zo makkelijk half vol krijgen.

Burp, het licht volgens mij iets genuanceerder, hoewel ik het ook niet helemaal met Hans meij eens ben. Er zijn volgens mij meerdere redenen waardoor een lipo warm kan worden.
Als je hem helemaal leeg trekt, ook met een lagere stroom word hij warm. Maar als ik na 1,5minuut volgas de lipo uit mijn quicky haal is hij ook warmer dan dat hij ering ging (terwijl ik nog niet de helft ontlaad heb).
En ik heb een 4000mah lipo met pieken van >200A gezien die kouder uit de kist kwam dan dat hij erin ging.

En 75% vind ik erg conservatief, maar bij grote lipo's houd ik mij er ook aan, zoon 80%. De kleintjes zijn veel taaier in mijn ervaring. En worden dus tot de lipo cutoff van mijn regelaar leeg gevlogen (of tot ik minder power voel).

En de 5minuuten wachttijd, ik doe er niet aan. Maar de tijd die het mij kost om hem eruit te halen en aan de lader te doen is meestal zoon 1-2 minuten, telt dat ook?

Burp, het licht volgens mij iets genuanceerder, hoewel ik het ook niet helemaal met Hans meij eens ben.
Ik ontken niet dat een lipo warmer wordt als hij met een grotere stroom ontladen wordt, maar reageerde in eerste instantie op de opmerking dat de diepte van de ontlading geen rol speelt.
Een Lipo is gewoon een weerstand waarvan de weerstand toe neemt als funktie van de ontladingsgraad. Nog altijd blijft P=I2R (Stroom in het kwadraad maal weerstand gelden), alleen de R neemt toe.

Als ik mijn FlightPower na een drietal minuten even voel nadat ik flink heb lopen gassen met de FunJet dan is hij toch al redelijk warm. Trekt natuurlijk ook wel de nodige amperetjes uit de accu. Klopt wel dat het aan het einde wat erger wordt maar dan moet je de accu nog steeds flink belasten. Vol gas tot de helft en de rest heel rustig leeg vliegen maakt de accu niet echt warmer.

/edit
Hans, klopt helemaal. Je ziet alleen in je formule dat de hoeveelheid stroom een veel grotere invloed heeft op het verstookte vermogen (I2) Vandaag mijn opmerking dat het "niet zoveel t maken"

Volgens mij zijn we het wel redelijk eens maar verwoorden we het wat anders ;)

Laatst bewerkt:
En de 5minuuten wachttijd, ik doe er niet aan. Maar de tijd die het mij kost om hem eruit te halen en aan de lader te doen is meestal zoon 1-2 minuten, telt dat ook?
Tsja, je weet hoe het afloopt als je niet voorzichtig doet met LiPo's. :( ;) En zelfs als je dat wel doet is er nog een zeker risico, zeker bij wat oudere LiPo's.

Als je je LiPo met 1x de capaciteit laadt, dan zal deze snel(ler) afkoelen door het laadproces. Ga je met meer dan 1C laden dan komen er weer andere factoren kijken. Heb je een cel die niet lekker mee komt in het begin omdat deze een andere interne weerstand heeft (bijv. de middelste cellen zijn warmer omdat ze hun warmte slechter niet kwijt kunnen) dan kleven er zeker grote risico's aan het meer dan 1C laden.

Hoe dan ook. Een regelaar met een LiPo beveiliging voor hte juiste aantal cellen is een must voor het behoud van je accu.

Accumonitoren, BEC afslag, etc, zijn eigenlijk verkeerde methodes. Al die apparaten gaan rond de 3.0 volt per cel af, maximaal een keer 3.3 volt. Als je echt het maximale uit je lipos wilt halen qua levensduur, is dat eigenlijk al te laat.

De beste methode is toch echt een timer, met als failsafe zo'n monitor of de BEC afslag.

Je kunt een lipo vergelijken met een grabbelton. Aan het begin van het feestje zit die ton nog vol dus de eerste grabbelaar heeft zijn ding er snel uitgehaald. Naarmate er meer uitgehaald is, zal het meer moeite kosten om het volgende item te vinden. Hoe langer het duurt, hoe meer de grabbelaar gaat zweten :)

Het recept om je lipo's erg lang te laten leven:

1) vlieg ze niet verder dan 80% leeg, de cellspanning in gebruik moet dan nog ver boven de 3v liggen. Lipo's blijven vrij lang op hun nominale voltage (ergens rond 3.7 volt) hangen, om dan heel snel in te zakken als ze leeg zijn. In principe moet je dus stoppen zodra je lipo onder z'n nominale voltage zakt, dus een afslag van 3.5 volt zou al beter zijn.

2) belast ze niet te zwaar, ga niet op de grens zitten (of erover) van wat ze kunnen.

2) laad ze met een goede lader en balancer.

3) sluit ze niet kort.

4) voorkom fysieke beschadiging (vallen etc).

5) als je ze langdurig opslaat, doe dat dan niet 'mudvol geladen', maar ontlaad ze op z'n minst iets

Als je die 5 regels volgt, kun je heel lang doen met een lipo.

Een ding eerst heel duidelijk, een bec = Battery Elimination Circuit. En zorgt ervoor dat je geen losse ontvanger accu nodig hebt.

Een lipp cutoff zorgt voor een beveiliging tegen je lipo te ver ontladen mits juist ingesteld.

Een Regelaar met bec hoeft niet perse een lipo cutoff te hebben, en een regelaar zonder bec kan het heel goed wel hebben.
De 2 hebben niks met elkaar te maken.

Ok, ik dacht dat een BEC er ook altijd voor zorgde dat bij het leegraken van je accu's de stroomtoevoer naar de motor werd afgesneden (of afgeknepen), zodat je ontvanger nog voldoende stroom heeft om te kunnen landen (althans, dat is tot nu toe altijd zo geweest bij de 3 regelaars die ik al heb gehad op m'n zwever (NiMh).

Ik heb nu een Turnigy Plush 40A regelaar in bestelling. Volgens mij kan deze ingesteld worden op een cutoff spanning van 2,6V, 2,85V of 3,1V.

Accumonitoren, BEC afslag, etc, zijn eigenlijk verkeerde methodes. Al die apparaten gaan rond de 3.0 volt per cel af, maximaal een keer 3.3 volt. Als je echt het maximale uit je lipos wilt halen qua levensduur, is dat eigenlijk al te laat.

.....

1) vlieg ze niet verder dan 80% leeg, de cellspanning in gebruik moet dan nog ver boven de 3v liggen. Lipo's blijven vrij lang op hun nominale voltage (ergens rond 3.7 volt) hangen, om dan heel snel in te zakken als ze leeg zijn. In principe moet je dus stoppen zodra je lipo onder z'n nominale voltage zakt, dus een afslag van 3.5 volt zou al beter zijn.
Dat hangt er vanaf hoe je je LiPo belast. Als ik een LiPo neem die in een vlieger met flinke motor tegen de grens van 3,0V bij belasting aan kom (ca. 15C piek belasting), dan haal ik daar op 1C met de ontlader gewoon bij 3,7V het nodige vermogen uit en kan ik nog meer dan 10 minuten door gaan met ontladen totdat die ook de 3,0V haalt. :? Die laatste 20% zit er dan nog ruiomschoots in als ik ze echt tot de 2,75V leeg haal (en na een minuut rust staan ze weer op 3,5V tot 3,7V per cel).

Maar bovenstaande hangt wel heel erg van de kwaliteit van je accu's af (ik gebruik Graupner 20/25C's). :yes:

Dat klopt wel wat je zegt, alleen normaliter vlieg je niet continu volgas en trek je dus nooit altijd volle belasting. Als je altijd volgas vliegt, dan kun je idd de afslag van je BEC gebruiken.

In mijn ervaring varieert de kwaliteit van Graupner lipo's. De meeste zitten kokam cellen in, maar volgens mij B-keuze. De volgorde in goed werken is bij mij Zippy -> Graupner -> Flightpower, flightpower vind ik zelf echt prut, zeker als je naar prijs/kwaliteit kijkt.

Dat klopt wel wat je zegt, alleen normaliter vlieg je niet continu volgas en trek je dus nooit altijd volle belasting. Als je altijd volgas vliegt, dan kun je idd de afslag van je BEC gebruiken.

De BEC doet niets anders dan het voeden van je ontvanger en je servo's...

Leg mij dan eens uit hoe jij die "BEC afslag" ziet?

In mijn ervaring varieert de kwaliteit van Graupner lipo's. De meeste zitten kokam cellen in, maar volgens mij B-keuze. De volgorde in goed werken is bij mij Zippy -> Graupner -> Flightpower, flightpower vind ik zelf echt prut, zeker als je naar prijs/kwaliteit kijkt.
Met stevig 3D-werk verg je wel heel veel van je motor en accu. Dus dan is het bijna continu volle belasting (is niet specifiek vol gas, gas geven en snelheid maken vergt meer energie dan eenmaal op snelheid). Met het afslaan van de BEC ga ik er vanuit dat je het terugregelen van je gaskanaal bedoelt. Het zou niet best zijn als je BEC compleet er mee stopte in een vlucht (tenzij je van knutselen houdt :oops:). ;)

Ervaring met Zippy's heb ik nog niet maar komt er op korte termijn wel bij. Ik heb goede verhalen over de nieuwe Zippy Flightmax accu's gehoord. De Graupners die ik heb zijn allemaal nieuwere zilveren versies die 20C of 25C continu ontladen kunnen worden. Ondanks dat ik er toch wel enkele heb weten op te vouwen (aardig banaanvorimig en tot 1cm ingekort en weer plat gedrukt 8O), zijn ze nog steeds in perfecte staat en leveren ze na ruim een jaar en wekelijks gebruik nog net zoveel als dat ze nieuw waren. 8)

FlightPowers zijn zeer gevoelig voor iets teveel ontladen en oververhitting. Ik heb nu een EVOLite 20 2500mAh en die heeft een cel die niet meer mee komt na te ver ontladen. Helaas was de redding van de regelaar ruimschoots te laat. De twee overige cellen waren nog 4,0V terwijl de "defecte" cel 2,7V was. En 10,7V is nu eenmaal de nominale spanning voor een LiPo die lekker belast wordt. Dit was alleen te voorkomen met een regelaar die ook per cel de spanning controleert.

Back