Bouwverslag Hoe bereken ik nu mijn juiste Lipo

Blader mij helemaal wild op de site om een duidelijk antwoord te vinden, welke Lipo (en daarbij de juiste props) moet kiezen voor mijn hexacopter.

full

Huidige huidige configuratie:

- DJI F550
- 6 x DJI 2212/920 Kv motoren
- 10 x 5" Graupner E-props
- Naza v2 besturingssysteem, bedrading en lipoverklikker
- landingsgestel
- FPV 800Mw zender met camera
- Gimbal met GoPro

Totaal zonder Lipo weegt hij 2195 gram.

Lipo is nu een 6000 mAh 25-50C en weegt 600 gram.

Totaal vliegend gewicht is dus 2795 gram.

Nu vloog ik voorheen op 2 3s Lipos parallel geschakeld, maar omdat ik de Gopro eronder heb gehangen en videozender ben ik overgestapt op 4s in de hoop wat stabieler en langer te kunnen vliegen.

Stroomverbruik weet ik niet exact omdat ik hiervoor geen meter heb.
Als ik uitreken wat de motoren verbruiken (volgens de specs) dan komt ik uit tussen de 90 en 150A totaal.

Mijn Lipo kan (als ik goed heb opgelet) tussen de 150 en 300A leveren.

De factoren die hierin mee spelen zijn:

- is de capaciteit van de Lipo te groot of niet
- is de Lipo niet te zwaar
- is de keuze van de 10 x 5" props juist
- is de keuze van de 920 kv motoren nog wel juist

Wie kan mij in niet té technische bewoording uitleggen, hoe ik dit aanpak?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou voor een 4s 5000 mah gaan of nog iets groter(5800 oid). even kijken of je motoren heel warm worden. als ze te warm worden moet je terug gaan naar 9x5 eprops.

ik zou voor een 4s 5000 mah gaan of nog iets groter(5800 oid). even kijken of je motoren heel warm worden. als ze te warm worden moet je terug gaan naar 9x5 eprops.

Ik vlieg nu op 6000 mah Vincent.
Motoren zijn wel wat maar niet heel erg heet. Wat is het voordeel om naar een kleinere prop te gaan?

Die vraag krijg je als je een nieuwe topic maakt. Maar volgens mij ben ik al een tijdje aan het bouwen en verbeteren, dus ik snap het probleem niet.

Als het deel is van je bouwverslag kan je het beter in je bouwverslag topic houden, dan blijft alles overzichtelijk.

Nu lijkt het of je in dit subforum al 2 bouwverslagen aan het bijhouden bent:confused:

Vanmiddag weer even gevlogen met een andere configuratie:

- props verkleind van 10x5 naar 9x4,5 Graupner E-props
- Gains omhoog van 130% naar 150%

Resultaat:

• Op het moment dat ik boven de bomen uit kwam met lichte wind begon hij te schudden. Ook bij het snel neerdalen schudde hij veel;
  • In tijd was er geen verschil waar te nemen. Met 9 minuten begon te lIPO melder te piepen;
  • Warmte van de motoren was beter en nu handwarm;
  • Lipo was behoorlijk warm en dat is niet goed.
Kortom schiet nog niet veel op met deze aanpassingen.

Blijft de vraag open staan of het nu wel of niet verstandig is om van 3S naar 4S te gaan en welke Lipo/props ik moet gebruiken.
Als er mede F550 vliegers zijn, graag zou ik dan willen weten hoe jullie vliegen.

Vandaag weer gevlogen en de gains aangepast. F550 vloog ondanks de wind stabiel en reageerde goed op de opdrachten. Motoren waren na 8 minuten niet warm en de Lipo ook niet. Eindwaarde 3.47v. Voorlopig houd ik het dus op 4S met 9x5" Graupner E-props.

Back