Hoe bereken je wat het snelste is, EDF?

Wil ooit een snelle electro jet vliegen met nadruk op ooit.

Zoiets: High-End Technology RC, HET-RC

Wil me nu wat verdiepen in de techniek en berekeningen.
Stel je neemt bovenstaand vliegtuig.

Motors die er veel voor gebruikt worden:

Het rc 2W levert 4500+kv
Het rc 2w-20 met 3450kv
Mega 16-20-2 3100kv

Stel je neemt de voorgestelde EDF fan:
HET-RC EDF fan 6904 of
Wemotec Mini Fan

Wat en hoe bepaal je dan wat het hardst gaat?
Lipo,s even buiten gelaten.
Bij dit soort vliegtuigen zit je vast aan een EDF fan.
Maar weet de berekening er niet achter.
En hoe meer ik erover lees hoe vager het me wordt.

De 2W levert het meeste kv= kilo volt.
Maar de 2w-20 levert b.v weer 700W ipv 350W voor de 2W.

Als je bij alle 3 uitgaat van een zelfde EDF dan = de gene met de meeste toeren de snelste lijkt mij.

Maar kv staat toch niet auto voor de meeste toeren?

Zou het erg op prijs stellen als iemand hier een duidelijke uitleg over geeft.
Krijgt men er hier op het forum ooit een bouwverslag voor terug:rolleyes:.

Het is goed dat je hierin wat meer verdiept. Het lijkt misschien heel complex, maar als je het eenmaal doorhebt valt dit wel mee. Het helpt je in ieder geval erg goed met uitzoeken van een setup.

KV heeft NIKS met vermogen te maken.
KV heeft als eenheid RPM/V. Dus de motor wil zo snel gaan draaien.
Stel een motor heeft een KV van 1500RPM/V. Als je deze op 10V aansluit zal deze motor onbelast 15.000RPM gaan draaien. Belast zakt dit wat in. (is ook nog wel te berekenen, maar dan wordt het meteen wel erg ingewikkeld.)

Vermogen van een elektromotor is eigenlijk lineair aan het gewicht. Als vuistregel kan je hiervoor nemen: 3W per gram motor.(voor een Borstelloze motor)
Stel een BL-motor van 100gram kan ongeveer 300Watt leveren. Dit is het maximale vermogen. Het betekent echter niet dat deze motor dan ook altijd 300Watt leverd! Dat is namelijk geheel afhankelijk van belasting.
Zwaardere of snelle binnenlopers kunnen nog wel wat meer vermogen leveren. Maar uiteindelijk zit hieraan ook nog een grens.

Met dezelfde impeller en dezelfde spanning zal een motor met een hoger KV meer vermogen leveren. Het toerental gaat omhoog, dus het gevraagde koppel wordt ook hoger. Dit zorgt ervoor dat de stroom omhoog gaat.
Aangezien vermogen=Spanning*stroom zal het vermogen dus omhoog gaan.

Jammer genoeg is mijn duits niet al te best.

Vraag me af of die 3W de gram nog klopt.

2W:
4580kv
Maximaal 350W

78gram x3= 234W maxx, dit zit er al ver vanaf

2w-20:
3450kv dus een stuk minder
maar wel maximaal 700W
98gram x 3= 294W

294W of 700W is nogal een verschil.
Denk dat die vuistregel nog van borstel motoren is.

Maar oke
De 2w levert 4580kv x 3cell 11v= 50380 rpm
2W-20 levert 3450kv x3cell 11v= 37950 rpm

beiden onbelast.
Met de zelfde EDF fan zou de 2w dus het hardste moeten gaan.
Maar neem aan dat het maximale Wattage ook een rol speelt.

Bij een prop vliegtuig zal de 2w-20 een heftiggere prop aan kunnen denk ik.
Omdat die tot 700W kan hebben.

Maar een EDF van is redelijk klein.
Dus heeft vooral baadt bij veel toeren lijkt mij.

Dus dan zou de 2W de beste keus zijn.
Maar iemand beweerde dat een mega 16-20-2 nog harder gaat in een edf jet dan deze 2.

Maar die mega heeft zelfs maar 3100kv.
Maar kv zal ongetwijfeld niet alles zijn.................

Laatst bewerkt:
Ook een EDF is er in meerder formaten natuurlijk, net als propellers. De 2W heeft dan wel een lagere KV waarde (dus minder toeren bij dezelfde spanning), maar zal wel een grotere fan aan kunnen drijven. Als je dezelfde fan aan beide motoren hangt zal de 2w je inderdaad meer snelheid en thrust geven dan de 2W (mits de 2w de betreffende fan aankan). Maar de 2W draait in dat geval lang niet op maximale kunnen. Als je aan de 2W een grotere fan hangt met meer spoed zal er misschien meer snelheid uit te halen zijn, misschien meer thrust, maar het product van de 2 zal zeker meer worden (vermogen = thrust x snelheid).

Vraag me af of die 3W de gram nog klopt.

Die 3gram klopt eigenlijk wel voor BL-motoren. 3Watt per gram is gemiddeld voor een motor. Bovendien is dit het nominale vermogen, dus niet het maximum/piek vermogen. Deze grens is er namelijk omdat dit de thermische grens is. Dus daarboven kan de motor gewoon de warmte niet meer kwijt. (dus alleen kortstondig/piek)
Er zijn echter wel uitzonderingen. Zware motoren hebben een hoger rendement. Deze stoken dus minder energie op in warmte, en kunnen dus meer vermogen aan. Hetzelfde geld voor kwaliteitsmotoren. Deze kunnen meer power aan.
Zoals ik al eerder schrijf zijn snelle buitenlopers ook een uitzondering. Hoe sneller een motor draait, hoe hoger het uitgaande vermogen is. (beetje kort door de bocht, maar het principe gaat wel op.) Het nadeel hiervan is dat je vaak een onpraktisch hoog toerental hebt. Daar wordt dan soms een vertraging voor gebruikt. Die snoept er ook nog een beetje rendement vanaf.
Voor een impeller heb je echter wel een hoog toerental nodig. Dus die geschikte motoren kunnen dus eigenlijk meer vermogen leveren dan andere.
Maar de opgegeven vermogens van de HET-RC motoren zijn wel Piek-vermogens. Dus een eerlijk vergelijk zal het niet worden.
Bij kontronik hebben ze een mooi plaatje gemaakt voor het vermogen van snelle binnenlopers:
kontronik_binnenlopers.JPG

Die vermogen versus oppervlakte regel heb ik nooit goed begrepen. Een motor raakt overtollige warmte kwijt door straling en directe overdracht aan de lucht. Beide effecten zijn afhankelijk van oppervlak, niet van volume (massa).

Die vermogen versus oppervlakte regel heb ik nooit goed begrepen. Een motor raakt overtollige warmte kwijt door straling en directe overdracht aan de lucht. Beide effecten zijn afhankelijk van oppervlak, niet van volume (massa).

Heeft te maken met warmte capaciteit die massa.

De motoren hebben allemal een gelijk soort bouwwijze, dus daardoor een bepaalde verhouding tussen oppervlak en massa.

Nu zou je denken dat die verhouding bij kleine motren gunstiger is (veel oppervlak t.o.v. de massa), maar kleinen motoren hebben over het algemeen weer wat minder rendement, dus veel extra vermogen gaat ook niet lukken.

Soms zie je bij binnenlopers geribbelde koel elementen. Veel extra oppervlakte, dus dan extra vermogen mogelijk. Als je meer koeling hebt door een andere reden, dan kan je ook wat meer vermogen hebben.

Maar als het om warmte-capaciteit gaat, hebben we het niet over een stabiele toestand. De massaregel gaat m.i. daarom niet op als de temperatuur zijn eindpunt bereikt heeft, bijvoorbeeld na een paar minuten.

Even een simpele uitleg over welke motor in de minifan het snelste gaat.

In 1e instantie heel simpel : de motor die de fan het snelste laat draaien.

Hoe snel de motor de fan laat draaien hangt af van 2 dingen : kv van de motor en voltage van de accu. RPM = kv x V(pack)

Ga je uit van een 3S lipo (ongeveer 10V onder belasting) dan wil de fan het snelste draaien met de motor met het hoogste kv. De 2W dus. Met 4580kv doet deze de fan aan 45800 RPM draaien (theoretisch, in praktijk is dit ongeveer 15-20% minder door efficienty van de motor)

Mooi verhaal tot hiertoe, echter om de fan snel te doen draaien is vermogen nodig. Veel vermogen. Voor 45800 RPM zal bvb 1000W nodig zijn. 1000W/10V = 100A door ons kleine 2W motortje die gegarandeert in rook opgaat, want zoveel amps kan die niet hebben. De 2W is dus wel de snelste, maar niet voor lang :-)

Dus nemen we de 2W-20 met 3450kv. Op 3S (10V) wil deze de minifan aan 34500 RPM doen draaien. Dit zal bvb 300W vermogen kosten (vermogen is evenredig met de derde macht van het toerental, dus toerental verdubbelen = 8X meer vermogen).
250W/10V=25A. Dit is peanuts voor de 2W-20. Er zit veel meer in die motor. Dus ipv 3S gaan we dan naar 4S (13.5V). 3450 x 13.5 = 46575RPM. Meer RPM, meer vermogen en hopla, de 2W-20 op 4S is even snel als de 2W op 3S, maar de 2W-20 blijft wel leven.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat meer vermogen sneller is, MAAR je moet dit vermogen wel in een motor-lipo combinatie stoppen die de fan op het juiste toerental laat draaien (kv)waarbij de motor zijn maximaal vermogen (maar ook niet meer) levert.

PS. De getalletjes in bovenstaande voorbeelden zijn indicatieve schattingen van mij en niet nagerekend.

Laatst bewerkt:
Precies wat ik bedoelde Erik, maar jij hebt het nauwkeuriger verwoord :-)

Je lubach F16 staat hier ondertussen ook op de kast te wachten tot zijn motor en esc aankomen. Ik ga de wemo minifan derin stoppen. Heb ook een HET 7203 erbij gehad maar daarvan staat de rotor niet mooi in het midden en is de rotor-shroud tolerantie zooo klein dat ik die nooit aan het draaien krijg zonder dat de rotor de schroud raakt.

Als motor komt er een KD 28-47 2300kv in op 6S 2200 mAh. Met een 2467kv feigao 380S motor (ook 28-47) trok ik op 6S dik 45A (900W) en 45000 RPM. Iets te veel van het goede. Met die 2300 schat ik op een kleine 40A uit te komen en 800W. AUW zal rond 1100g komen.

Mogelijk komt hij mee naar Schipperskerk :-)

Back