hoe berekenen opladen van batterijen

hallo medemodellers,
Ik heb een nieuwe voeding (fusion PS200ADJ) en een nieuwe lader (imax quatro B6) aangeschaft,maar ik kom er niet uit hoe je moet brekenen van elke battrij hoe je de instellingen moet invoeren in de lader,heb op het forum al alles gelezen over laders en batterijen maar dit is nog steeds chinees voor mij. ik geef nu een voorbeeld:een lood batterij van 12V en 7,0AMP hoe moet ik dan de berekening maken voor de juiste instellingen in te voeren in de lader, en dit is ook het geval voor lipo's daar krijg ik ook staart aan
vb:lipo 800MAMP en 7,4V 10C ontladen hoe moet ik dit berekenen voor de instelling van de lader. op het vlak van batterijen ben ik totaal een leek, dus zou mij iemand kunnen verder helpen op een eenvoudige manier daar er in de modelbouw meer en meer batterijen worden gebruikt, alvast bedankt.:confused:

... ik geef nu een voorbeeld:een lood batterij van 12V en 7,0AMP ...
Niet 7A (stroom) maar 7Ah (capaciteit), accu kan 7ampere leveren gedurende een uur. Hoe lang zou accu het volhouden bij bijvoorbeeld dubbele (14A) en halve (3,5A) stroom?

... 800MAMP ...
800mAh capaciteit.

... batterijen ...
Accu's zijn oplaadbaar, batterijen niet.

wikipedia...Ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per minuut', debiet)
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, leverbare stroom gedurende one hour, inhoud van accu/benzinetank, 'liter', 'aantal elektronen')

Waarom vragen met vragen beantwoorden. Hoe goed bedoeld dan ook. TS zegt dat hij zich al heeft ingelezen en het niet snapt. Daar schiet hij denk ik niks mee op. We zijn nu eenmaal niet allemaal keien op het gebeid van elektriciteit. Een toegepast voorbeeld lijkt me hier op zijn plaats om de TS op weg te helpen zodat hij geen verkeerde dingen gaat doen. Misschien kan hij daarna de vragen beantwoorden.

Een Loodaccu kun je met 0,1 C laden. C is de capaciteit van de accu. In jouw geval is C=7 Ah. Dan kun je de Accu met 7 x 0,1=0,7 Ampère oftewel 700 miliAmpère (mA) laden.
De Accu moet dan ongeveer 10 uur laden. 10 uur laden maal 0,7 A laadstroom is weer 7 Ah aan capaciteit.

De Lipo kun je voorlopig het beste met 1C laden. In jouw geval dus met 800 x 1=800 mA. De laadtijd is dan ongeveer 1 uur.

Geef in je profiel even aan waar je woont en hoe oud je bent. Misschien woont er iemand in je buurt die je even op weg kan helpen.

Laatst bewerkt:
Be-el.
Dat er opnieuw naar de reeds geschreven stukken wordt verwezen is omdat daar alle antwoorden al in staan. Maar als Luc dat niet begrijpt waarom zou hij wat jij hierboven schrijft dan wel begrijpen?
Je laatste opmerking is een hele goede, waarschijnlijk is een 1 op1 ontmoeting met iemand die hier alles (of op z'n minst veel) van af weet veel duidelijker en leerzamer voor Luc dan alle geschreven stukjes hier op het forum.

Waarom vragen met vragen beantwoorden. ...
Omdat uitkomst/getallen geven niet zo effectief is, daar neemt het begrip van concepten niet door toe. Rekenen en formules gebruiken zonder inzicht is bij accu's recept voor kosten/kapot/brand. Als TS met de door mij gegeven informatie mijn vragen kan beantwoorden, stapje verder gaan. Kan hij dat (nog :)) niet dan even een stapje terug. Kost wel wat meer tijd en berichten. Geef je iemand een hengel of vis? Zoiets.

De vergelijking met water is meestal ook erg verhelderend:
electricity <> water analogy

Laatst bewerkt door een moderator:
Sticky/FAQ/belangrijk, permanent vastgepind bovenaan in dit subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

hoi heren,ik heb de teksten eens doorgelezen en ben er wel iets wijzer door geworden,bedankt wubbe, be-el jouw uitleg is heel makkelijk te volgen zeker bedankt voor de uitleg, ron heeft mischien ook gelijk daar je niet de eerste de beste met batterijen moet laten (spelen) werken maar ik hoef niet terug alle theorien van 20 a 30 jaar geleden terug gaan op te vissen, en ernst de uitleg die be-el gegeven heeft is wel een eenvoudige uitleg zonder dat er 5a6 bladzijden kennis moet doorgegeven worden, ik heb van een kennis ook mee gekregen als je een 10% neemt dan zal er ook weinig kunnen gebeuren en dit hetzelfde met wat jullie x 1c of 2c noemen alvast bedankt here

Back