hoe beweegt een duikboot door de bocht??

raf

Forum veteraan
hallo

de vraag staat reeds hier boven

ik vroeg me af of een duikboot zoals een vliegtuig door de bocht rolt of dat hij mooi recht op blijft
als je de film van de redoktober ziet dan zie je die boot rollend door de bocht gaan als die in gevecht is met die amerikaan

en zoals Hein reeds had gepost als een duikboot boven water komt tegen een hoge snelheid dan gaat die dus ook rollen
schiet zoals een kurk boven water dus en staat dan eventjes te wiebelen

als een boot dan echt zo wiebelt dan is er eigenlijk met mijn U47 niets verkeerd
daar hij deze beweging steeds maakt als het dek boven water komt

wie weet antwoord op deze vraag ?????,

groetjes raf
ps discuteren mag maar laat het niet in ongezelgheid ontaarden

Hoi Raf,

De Sub gaat onder water als een vliegtuig door de bocht, en dat hebben we ook mooi kunnen zien, toen in het zwembad, met de onderwater vensters.
Mijn Lafajette vaar ik ook als een vliegtuig wanneer hij onder is , ik gebruik dan ook (op volle snelheid) Richting en Diepte roeren gelijktijdig waardoor ik bijna haaks door de bocht kan vliegen, de toren ligt dan practisch plat in de bocht, als een vliegtuig dus.
De 2540 van Lex doet dat ook alleen lang zo gek niet dan een moderne sub, zijn walrus hangt voluit volgens mij ook lekker scheef in de bocht.
In het echt zal er wel behoorlijk bij getrimt worden lijkt mij maar als het snel moet dan gaan die ook hangend door de bocht.
Correct me when Im wrong.

groeten,

Jan Huizenga.

Onder water gaat hij inderdaad een beetje rollen. USS Albacore had hier trouwens heel veel problemen mee (dus het staat wel vast dat het schip rolt).
Aan de oppervlakte gebeurt er iets verschillend als een schip een bocht neemt. Voordat de bocht echt ingezet wordt zal een schip naar de draairichting toe rollen (door de kracht op het drukkingspunt van het roer), nadien zal het schip weg van de bocht rollen (door de middelpuntvliegende/cetrifulage kracht).

hallo

dat de deap flight als een vliegtuig onder water bewoog dat kon ik aannemen door de lange stabilisator vinnen (roeren)
ik vroeg me al af waarvoor die veiligheids gordels dienden aan de stoelen van de stuurlui

een nieuwer type van boot zal dan ook waarscheinlijk wel een kombinatie hebben van rol en diepte roeren
terwijl de oudere type's gekoppelde roeren hebben
al zie ik op sommige foto's van het type XXI wel dat BV de voorste roeren dubbele pistons hebben voor de beide roeren en ook twee voor de retract funktie
dus het zou wel kunnen dat deze daar ook voor gebruikt werden al zie ik niet veel funktie van deze twee roeren op die plaats

groeten raf

ik meen me ook een verhaal over de (schaal 1:1) albacore te herinneren waarbij werd gezegt
dat het ding bij scherpe bochten de diepte indook.
Dat kan alleen maar als íe rolt.

hallo
die albacore had ook een roer achter aan de toren geloof ik
vond ik reeds een aardige plaats om een roer te zetten

groeten raf

hoi wetende dat een sub onderwater zogoed als niets weegt dan is elke versnelling of koerswijziging reden voor correcties en omdat wij alles visueel moeten doen lopen we constant achter de feiten aan.
maar het belangrijkste is dat hij nat door de bocht gaat.
goeten fred

Back