Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Als de mais 2 meter hoog is maakt de kleur niks uit , loop je er in 3 meter aan voorbij .;)
Zelfs nu, 65 jaar na afloop van WOII, komen er nog stok-oude kromgebogen Japannertjes uit het mais naast het Cumulus vliegveld, onwetend over de afloop. 10 meter in maïsveld lopen en je weet al niet meer waar je bent. Bij zoekacties met meerdere mensen niet meer dan 3-4 gangen uit elkaar lopen, gelijk op.

Laatst bewerkt:
Weer een mooie trainer erbij in het luchtruim.
Ziet er ook weer strak uit!
Een leuk project geweest.
Jammer dat er niet meer houten kisten komen van Johan.
Succes
Ton

Johan,

In afwachting van de bezorging van de Freeskit het volgende;
Zoals ik in m'n pb al aangaf zou ik er graag een nitro motorretje in zetten. Vleugelvrinden van de vliegclub adviseerde mij om dan het motorschot iets aan te passen of te verzwaren.
Kan jij hier tips of advies in geven over hoe of wat, of hou jouw visie is?

Ik zat te denk aan aan 40-size motor. Jij gaf aan dat qua gewicht dat wel de max is. Hoe zou dat vermogen-technisch zich verhouden?

Overigens ook graag van anderen de mening!!!

Buiten het feit dat je motorruimte en tankruimte moet gaan imprigneren met epoxy of lak hoef je het motorschot niet te versterken of te verzwaren .
Is nergens voor nodig . ;)

Brengt alleen maar gewicht wat je naar boven slepen moet , dus niet doen.

En een 6,5 cc motor is meer dan voldoende .
Heb je power mee over.

Mvg Johan

Ps: paketje komt vandaag als het gistern niet is gekomen , post doet er wel eens 2 dagen over. :D

Van de week ook begonnen aan de Kit en tot op heden nog geen problemen ondervonden. Wel heb ik hier en daar wat onderdelen die niet terug kan vinden in je bouwverslag (twee kleine puntjes die waarschijnlijk vleugel-rib uiteinden zijn).

Ook heb ik inmiddels Beli-zell aangeschaft om niet iederkeer een avond te moeten wachten. Nu ben ik nieuwsgierig of de Beli-zell even sterk is als de PU constructielijm, met andere woorden: Kan ik gewoon kiezen welke lijm ik gebruik, of is het verstandiger om belangrijke zaken toch met PU-constructielijm te plakken?

Alvast bedankt.

Arthur

De Belizell trekt iets eerder aan .

De grote delen kan je rustig met PU-lijm van de bouwmarkt doen .
Is een stuk goedkoper lijmen.

Van de sterkte is er geen verschil .
En bijde hebben 24 uur nodig om uit te harden (belangrijk voor je gaat schuren)

Die 2 bijna drie hoekjes komen tussen de holmen aan het end van de vleugel als je ze niet recht laat uitlopen .

Mvg Johan

De Belizell trekt iets eerder aan .

De grote delen kan je rustig met PU-lijm van de bouwmarkt doen .
Is een stuk goedkoper lijmen.

Van de sterkte is er geen verschil .

Ok, Thanx
Die 2 bijna drie hoekjes komen tussen de holmen aan het end van de vleugel als je ze niet recht laat uitlopen .

Mvg Johan

OK. Ik hoop dat ik dat ga snappen als ik zover ben (is er misschien een foto van?)

PS. Wat voor maat breekboutje gebruik je om de vleugel vast te maken? M4?

Johan,

Ondertussen ben ik lekker op weg met de bouw. De romp zit in elkaar:
full

full

full

Dus dat gaat prima.

Nu ben ik met de vleugels begonnen. De spantjes waar het servoplankje in moet komen is te marginaal gefreesd. Daar heb ik geprobeerd een dubbeling IN te maken:
full

full

Dit lijkt me niet sterk genoeg. Een van de spantjes is nu door een te zwaar gewichtje met op de ligger lijmen, door zijn hoeven gezakt (=gebroken). Ik heb van resthout een spantje nagemaakt, maar omdat ik het origineel niet goed heb is het nog niet mooi geworden. Ook wil ik de overige drie spantjes dubbelen, ter hoogte van de plek waar het plankje in moet komen, om zo iets sterker te maken. Heb jij een tekeningetje van 1 spantje voor me?

Laatst bewerkt door een moderator:
Plaatjes zitten er bij waar het servo in komt .

full

Als je die er gelijk mee hat verlijmt was de versteviging niet nodig geweest .

Er komt nog beplanking overheen.

Even 2 foto,s van de vleugel die ik als nieuwe voor de trainer gemaakt heb.

full

full

Mvg Johan

Nu kunnen we de rolroer gaan uitzagen .
De streep zetten we op ongeveer 55 mm en de lengte is waar we al een streepje hadden gezet . (tussen de rip en de hulprib)

full

Mvg Johan

Johan,

Wanneer had ik dat streepje moeten zetten dan? Ik heb het rolroer vandaag afgetekend, dus e.e.a komt in orde;), maar ik was toch nieuwsgierig wanneer ik dat streepje had moeten zetten. Ook het plaatsen van de "hulprib" zoals je hierboven meld, heb ik gemist. Ik had je er een paar dagen terug naar gevraagd, maar snapte het toen niet helemaal. Ik neem aan dat dat dit ding is:
full

....omdat m'n eerste vleugeltje in elkaar zit en deze piefjes nog in mijn bakje met "restjes" liggen... :hammer:

Ik frut ze er wel tussen.

Overigens was het stellen van de vleugel tbv het schuin afzagen een boel werk, maar het zagen viel mee en nu het 3mm balsa er op zit ziet het er super strak uit. Ik ben blij dat ik er niet voor gekozen heb om m recht af te zagen.

ps: Als je liever hebt dat ik deze vragen in een pb doe, dan graag even melden. Ik wil zeker niet je draadje kapen of vervuilen.

Groeten,
Arthur

Hallo Arthur

Geen probleem er mee dat er vragen over de bouw komen .

Ik heb deze bewerkte foto er nog tussen gezet . (met een stuk tekst)
full

Na het afsnijden kan je hem er ook nog tussen lijmen.

Mvg Johan

...Ik heb deze bewerkte foto er nog tussen gezet . (met een stuk tekst)
full
Top Johan! Voordat ik begon te bouwen heb ik het hele draadje (!) uitgeprint (op kantoor....) en een paar keer doorgelezen. Ik dacht dat ik dit stuk gemist had en ligt seniel aan het worden was. Gelukkig valt het mee...:)

Na het afsnijden kan je hem er ook nog tussen lijmen.
Mvg Johan
Yep, dat zal zeker geen probleem zijn.

Overigens vind ik dat het een zeer uitgebreide beschrijving is en een zeer nette freeskit. Ik moet met dit vliegtuig gaan leren vliegen (heb nu alleen Heli ervaring) en dit is mijn eerste vliegtuig dat ik van dichtbij zie en dat is lastig omdat ik sommige details niet weet. Het is dan erg fijn dat ik zo snel van je antwoord krijg, ook al zijn de vragen soms misschien wat "simpel'!

Waar ik nog mee worstel is met de neus van de vleugel. Ik zie op je foto's dat die op sommige stomp is (de 90graden hoek van de neuslijst is er afgesneden) on op sommige zit die nog op. Met de scherpe neus past de vleugel niet op de romp, dus ik had al geconcludeerd dat daar in ieder geval de neus moet worden afgesneden/schuurt. Dit zie ik ook terug op jou foto's. Is het dan verstandig om over de volle lengte de neus af te stompen / rond te schuren?

Groet
Arthur.

Oh, misschien wel aardig om te vertellen; Ik ga er een nitro model van maken. Er komt een ThunderTiger GP42 op met een 10x6 (of een 11x6). Ik weet niet of je trainer al rondvliegt in Nitro uitvoering? Misschien ben ik de eerste. Mijn grootste zorg is wel het gewicht want een Nitro motor met een Brandstof tankje is aardig zwaarder dan een elektro setup, denk ik zo.

Er zullen vast wel met brandstof motor vliegen .
6,5 cc is al power genoeg.

Gewicht is voor de trainer helemaal geen probleem .

En de neuslijst mooi rond maken .
Vliegt gewoon beter.

full

Mvg Johan

6,5 cc is al power genoeg.
Da's precies wat die van mij heeft volgens de specs!

Gewicht is voor de trainer helemaal geen probleem .
Ben ik mooi gerust gesteld!
En de neuslijst mooi rond maken .
Vliegt gewoon beter.

full

Mvg Johan
Precies het plaatje wat ik nog zocht! Wederom bedankt! Ik kan vanavond weer lekker aan de bak (rolroertje maken en neusje poetsen)! Echt jammer dat ik nu moet werken (voor de centjes), anders kon ik nu al lekker klussen...

Back