Hoe bouw je een rem/stoorklep ??

• Topicstarter Topicstarter Kees Groot
  • Startdatum Startdatum
K

Kees Groot

Guest
Ik ben op zoek naar constructie ideeen voor rem/stoorkleppen.
Het is de bedoeling dat deze in de vleugels van een electra komen.
Dit is een vleugel uit twee(2) delen, dubbele ligger, voorste helft ingedekt en bij de wortel vol ingedekt.
Nu zijn er verschillende opties, in iedere vleugelhelft een servo of een servo in de romp met een ingenieuse :?: verbinding.
Het hoeft geen uitgebreide tekening te zijn.
Kladjes, schetsjes of een spannend verhaal is ook goed.

BVD Kees G

Voor dit doel zijn (driehoekige)achterlijsten zeer geschikt . Scharnieren over volle lengte (boven en onder) met bekledingsfolie, omkleding rond de uitsparing in de vleugel met het verder in de vleugel gebruikte indekkingsmateriaal, uitsparingen in de vleugelribben t.p.v. de spoiler maken. Bij de einden van de spoilers balsa aanslagen op de ribben lijmen zodat e.e.a. "flush"ligt in gesloten toestand. Triplex hoorntjes aan onderzijde van de spoilers bij de scharnierlijn en elastiekjes tussen spoiler en binnenkant vleugel spannen voor het dichttrekken. Opentrekken kan d.m.v. dun gevlochten nijlondraad, door een plastic geleidingsbuisje gevoerd richting romp. In de romp een aansturingsservo met twee tegenover elkaar geplaatste zelftappertjes op het aansturingswieltje, waarover lusjes in de aansturingsdraadjes geschoven kunnen worden. Natuurlijk moet er een makkelijk te openen toegangsluikje voor de servo en aansturing in de romp gemaakt worden. Maak, aan de hand van deze beschrijving een of meer schetsjes, dan hoop ik dat e.e.a. wel duidelijk is.

Bovenstaand principe kan ik helemaal aanraden!! Zo wordt het ook bij de Spirit van Great Planes gedaan en ik ben er zeer tevreden van. Een keertje is wel scharniertape van de spoiler losgekomen waardoor hij niet al te best meer te controleren was... even op letten dus (maar dat is algemeen zo met scharniertape..)
Nog één detail: mijn spoilers vallen dicht door een stukje bladlood wat eraan is geplakt, alleen aan een lierstart gaan ze 'ongewenst' even open.

Eigenlijk wil ik dit draadje terug in het leven te roepen met een volgende vraag: zijn er nog andere methode's om zelf spoilers te bouwen? Ik denk momenteel aan een Ka8 van 2m50 (1:6) maar dan natuurlijk met uitschuifbare spoilers langs zowel boven- als onderkant... Het liefst grotendeels uit hout (triplex, balsa, evt wat alu voor scharnieren). Ik ben op zoek naar iets eenvoudigs met hoge betrouwbaarheid...
Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat deze spoilers wel eens zouden kunnen blokkeren in de open-stand door de luchtdruk erop. Heb er echter nog geen ervaringen mee dus eigenlijk weet ik van niets. :-)

Iemand ideeën/links?

al eens naar een echt k8 gekeken?
dat sisteem lijkt mij vrij makkelijk na te maken van messing buis.

hier nog wat plaatjes van de verschillende systemen

afb9085.jpg

afb9086.jpg

Groeten Halmar

Ik heb een remkleppensysteem zelf gemaakt aan de hand van kopieen van originele tekeningen van de kleppen zoals deze in de Grunaubaby gebruikt worden. De testvlucht van de Grunau baby moet nog steeds plaats vinden. Dat gaat voor de kerst nog wel plaats vinden. Dan test ik ook de remmen, of eigenlijk stoorkleppen. Mochten ze zijn blijven zitten :lol: dan zal ik op dit draadje eens schrijven hoe ze in elkaar geknutseld zijn.....

Je kan vast kijken op het draadje van bespannen met zijde

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6556&postdays=0&postorder=asc&start=45

Daar zie je het een en ander van de remkleppen. Zoals de inbouw van de servo's en de materiaalkeuze voor de kleppies zelf.

Ik heb vroeger op mijn Spirrit de voorgestelde remkleppen gehad. Als scharniertape gebruik je echter het best de bespanning. Dit is naast ijzersterk ook meteen optisch heel erg mooi afgewerkt.
Ik doe het nu nog steeds, zelfs op mijn schaalbak ASH 26. Geen enkele scharnier kan hier tegenop omdat je bijna rimpelloos overgaat.
VG
Martin

Ik heb toch nog vragen over de spoilers.

Wie heeft bijv. een foto van de aansturing enz. van een Grunau Baby?
Ik wil graag weten hoe één en ander aan te sturen is, maar dan ook dwingend weer sluiten. Geen elastiekjewerk.

Taco.

Back