Hoe bouw je een schans.

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door mixit, 2 mei 2010.

  1. mixit

    mixit Guest

    Hallo iedereen.

    Ik ga binnenkort een RC auto kopen en ik wil alvast een schans. Ik heb me een ongeluk gezocht op het forum maar niks gevonden qua plaatjes. Ik heb me daarna suf gezocht op google en ik heb aardig wat schansen gevonden.

    De bedoeling van dit topic is om bouwplannen van een schans hier te plaatsen of foto's van een (eigen bebouwde) schans.


    Je kan een doos en een plank nemen
    [​IMG]

    Je kan ook een ingewikkelde schans bouwen (onder de foto's staan de links waar de bouwplannen/nog meer foto's staan)
    [​IMG]
    RCBasher.com - Buiding Curved Fixed Ramps

    [​IMG]
    [​IMG]
    RCBasher.com - Buiding a Big, Steep, Curved, Fixed Ramp

    [​IMG]
    RCBasher.com - Buiding A Curved Folding Ramp
    Opvouwbaar

    En mijn favoriet (die ik ga bouwen)
    [​IMG]
    RCBasher.com - Building a Flat Folding Ramp


    Ik heb zelf een paar tekeningen gemaakt
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Ik heb ook een leuke schans gevonden uit een doos gemaakt.
    [​IMG]
    [media=youtube]vK6YFy7miEo[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Wat is de bedoeling van dit soort schansen? Je auto naar de maan lanceren of gewoon vernielen ?Begin nou maar gewoon met een schansje zoals op je eerste foto, hie kun je tenminste aanpassen want met €1,75 zakgeld ben je snel klaar.
     
  3. mixit

    mixit Guest

    Nou sorry hoor, als je zo'n mopperpot bent reageer hier dan niet.
    En waar slaat dat 1,75 zakgeld op ?
     
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    waarom een schans gaan bouwen ??
    lijkt me onnodig geld uitgeven.
    ga gewoon naar een veldje en rijd daar rond.
    dit soort schanzen levert alleen een hoop schade aan je auto op.

    en hoe denk je dat je auto landt met zo'n lanceer installatie ?
    als je auto recht omhoog gaat verwacht ik niet dat die nog op z'n wielen terecht komt met het landen.

    maar goed. het is jouw beslissing.

    suc 6 er mee
     
  5. mixit

    mixit Guest

    *kijkt rond*
    Hè, er zijn hier geen veldjes !
     
  6. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Als jij een schans wilt bouwen moet je dat gewoon doen. en niet letten op commentaar van mensen die vinden dat je het niet moet doen.. Het is hun geld niet.

    Wat voor auto heb je??
    Ligt er wel een beetje aan wat voor soort auto je hebt en wat hij kan hebben..
    Als je een firestorm of zoiets hebt zou ik m niet te steil maken maar als je een 1:8 hebt kun je al snel een steilere maken..
     
  7. mixit

    mixit Guest

    Het wordt een Traxxas Rustler, en je hebt gelijk, ik trek me te snel wat van mensen aan.
    Het mooie aan de schans die ik ga maken is dat hij verstelbaar is, je kan lage en hoge jumps maken.

    Edit:
    Ik wou ook nog even zeggen dat ik hooguit 10 euro aan die schans ga uitgeven omdat ik de basis materialen al heb zoals de meeste hobbyisten ook zouden moeten hebben.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het idee van die verstelbare is leuk maar het springt ruk en je verneukt je auto met zo'n schans.....

    Door de knik die er in zit krijgt je auto elke keer dat je die schans op rijd een doodsklap.

    Als je een schans wil bouwen moet je hem vlak houden (voor kleine sprongen) of met een kromming (voor wat grotere sprongen) zoals de andere getoonde schansen..
     
  9. mixit

    mixit Guest

    Ik ga hem van karton maken waardoor er een vloeiende lijn in komt, ik ga hem morgen in elkaar zetten want ik mis nog een paar scharnieren enz. en daar maak ik even een foto zodat jullie het eind resultaat kunnen zien
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Je kan ook kant en klare (skate) schansen kopen. vanaf een 50 euro per stuk, licht sterk, en super kromming....
    Zachtjes is een klein laag sprongetje, hard is ver en hoog..
     
  11. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    koop nou eerst maar de auto,en ga er eerst maar eens mee rijden,
    verkeersdrempels zijn tegenwoordig ook leuke springschansjes
    of bij een speelveld met skatebaan/halfpipe in verschillende uitvoeringen,
    of op een braak liggend stuk terrein van zand/grond een bult gebruiken en er een vlakke oprit van maken en je hebt ook een schans,
    tip:bij het aanschaffen van de auto koop er dan ook gelijk goede schokbrekers en extra voor draagarmen bij,die heb je wel nodig,
    hoe hoger de sprongen,des te hoger zijn de reperatie/schadekosten,
    mvg markioo
     
  12. mixit

    mixit Guest

    Ik wil niet voor niets een schans bouwen.
    Hier zijn:
    GEEN verkeersdrempels
    GEEN skatebaan

    Wel een braakliggend terrein, maar die kan je niet meenemen om ergens te rijden.
    Ik heb genoeg redenen voor een schans
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik heb zoon klapding liggen.. werkt voor geen meter, de knik die erin zit zorgt er alleen voor dat je vol met de onderkant op die schans klapt.. en dan heb ik al 3 knikken gemaakt ipv 2.... haal een kant en klaar skaterampje, die zijn veel sterker en hebben en veel smoothere kromming, desnoods zet je die op een doos neer, dna osdie nog hoger ook.

    hou er rekening mee, een beetje schans moet al gauw een dikke 80 cm, liefst meer breed zijn, een schans half meenemen, wordt je auto NIET blij van..
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Als iemand een schans wilt bouwen, laat hem dan....

    Inderdaad moet de kromming gelijkmatig zijn zodat je met een wat hogere snelheid niet een dubbele klap maakt waardoor je auto niet meer is te controleren.

    Voor de andere, in de lucht kun je de auto prima sturen, beetje oefenen maar met gas/rem en sturen kun je ook in de lucht zorgen dat de auto weer mooi op zijn pootjes terecht komt. Gaat hij er stuk van? Misschien wel maar na heel veel sprongen ging er bij mijn savage eigenlijk zelden iets stuk.

    Veel plezier met je schans. Rustig oefenen en met gas geven in de lucht (auto gaat achterover) of remmen in de lucht (neus gaat voorover) zorgen dat je de auto netjes aan de grond krijgt.
     
  15. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Als je zelf een schans bouwt met zo'n knik erin, is het vrijmakkelijk (en goedkoop) om hier een plaatje triplex overheen te schroeven. Triplex kan je buigen en zo krijg je een "smooth" curve. Op deze manier krijgt de onderkant van je auto iets minder te verduren.;)

    Persoonlijk zou ik de schans niet al te hoog maken. Zo'n 30 cm is al hoog zat om te oefenen met jumpen. Later zou je iets hoger kunnen gaan. Een rustler is overigens prima geschikt voor het maken van jumps. De shocks staan er wel om bekent dat de shockcap losschiet bij te harde landingen.

    Succes:D
     
  16. mixit

    mixit Guest

    Ik weet dat jullie tegen die knik zijn, maar laten we morgen over die knik verder discussieren, dan zit hij in elkaar en dan zien jullie hoe ik het gemaakt heb
     
  17. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Ik denk dat niemand tegen je schans met kniek is, maar voor jouw rijplezier en het behoud van je auto;)
     
  18. mixit

    mixit Guest

    Verkeerd begrepen dan :D
     
  19. nicksavagex

    nicksavagex

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    935
    Locatie:
    belgie wenduine
    toen ik dit las moest ik meteen een schans maken! en moet zeggen dat hij perfect gelukt is.
    ik heb zo een plaat gebuikt die je achteraan een goedkopere kast vind. dis is plooibaar en kun je zo maar zetten.
    heb er vier paaltje aan gezet, een paar verstevigings plankjes en klaar (zonder een euro uitgegeven te hebben;))

    ps. als je een rustler hebt raad ik een schans die omhoog gaat sterk af.
    ik heb ongeveer 1 die gelijkt op foto 2 rustler erop en meteen een vering los...
    met de e-revo 1/16 ging het wel goed.
     
  20. mixit

    mixit Guest

    Ik ben blij dat er iemand is die enthousiast is :D
    Weet jij misschien ook waarom die vering los is gekomen ?
    En kan je hem weer terug zetten of is hij echt kapot ?
     

Deel Deze Pagina