Hoe COG bepalen?

Hi,

Voor de positie van de Naza GPS antenne moet ik in de Naza M V2 wat instellingen (x,y en z) parametreren.

Nu heb ik simpel de afstanden gemeten voor de x, y en z waarden en deze ingegeven in de Naza mbv de assistant software.

Voor de z-waarde heb ik de afstand tussen de GPS antenne en de bodem van de Naza FC aangehouden. Echter ik begrijp dat je eigenlijk de afstand tussen COG van de multicopter en de GPS antenne moet ingeven.

Ik heb de Naza FC op de bovenplaat van de Tarot 680PRO hexacopter ge monteerd en dit is niet het COG punt. Vermoedelijk ligt dit lager daar de accu's en een gimbal+camera onder de bodemplaat van de hexacopter gemonteerd zijn.

Hoe kan ik simpel het COG punt van mijn multicopter bepalen?

Alvast bedankt,

ET

Zwaartepunt is daar waar hij in EVENWICHT is.
De gps bepaal je dan vanuit DAT punt!

Idealitair is bij naza dat in het midden van de bovenplaat voor links en rechts,en wbt de Z is het even meten.

De hexa is in horizontaal vlak in evenwicht. Maw. de voorzijde en de achterzijde is vanuit het midden even zwaar. Zelfde geldt voor de linker en rechter zijkanten.

De Naza is in het center van de hexa bovenplaat geplaatst, echter dat is niet de plaats van de COG. Deze ligt waarschijnlijk een stukje lager, dus meer naar de ondeplaat.
Hoe ik deze COG eenvoudig kan bepalen is voor mij niet duidelijk.

Ik heb een tip gekregen van Mark, om het midden van de motoren aan te houden. Dus ik meet de afstand tussen de GPS en het midden van mijn motoren (in het verticale vlak). Dus niet de afstand tussen GPS en de Naza. Deze waarde zal ik als z-waarde in de Naza ingeven.

Ik heb ook begrepen dat het allemaal niet zo kritisch is als ik aangenomen had..... ;)

Niet super kritish, maar het zijn niet absolute waardes , maar relatieve waardes, bv in %
3cm opeen mini, geeft problemen,3cm op een 80cm hexa , dan weer totaal niet.

Maar hoe dan ook, je wilt het gewoon zo goed mogelijk hebben lijkt me. Dan is een midden van een motor ook niet echt een goede richtlijn.

Maar hoe dan ook, je wilt het gewoon zo goed mogelijk hebben lijkt me. Dan is een midden van een motor ook niet echt een goede richtlijn.

Vandaar ook de vraag hoe bepaal ik de COG van mijn hexa? Dat is namelijk niet zo simpel volgens mij....

In mijn geval ligt de COG vermoedelijk onder de onderste centerplaat van de hexa, dit omdat de zware lipo's onder het frame hangen.

Hallo, Et

Ik maak een draad (dunne lijn) welke het gehele gewicht van je heli houd aan 1 motorsteun vast, houd ongeveer 50 cm draad over na je knoop aan de motorsteun. maak aan het uiteinde een klein gewichtje. vervolgens maak je het andere uiteinde (zonder gewichtje) op hoogte vast waardoor je heli op zijn zij in de lucht hangt. grote kans dat de motoren niet recht onder elkaar hangen maar een klein beetje scheef. echter het draadje van 50 cm met het gewichtje hangt na de motorsteun recht naar beneden (langs de heli). Nu neem een punt in het midden van de heli en maak je een horizontale lijn (denkbeeldig of bij. met een liniaal) naar de recht hangende draad daar waar deze lijn de draad raakt licht je COG. dit werkt zolang je heli symmetrisch is.

monteer bij deze meting wel alles alsof je gaat vliegen op de heli dan moet je aardig in de buurt komen.

Zo word het misschien wat duidelijker.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Super, ga ik proberen. In jouw schets ligt het GOC buiten het frame. Ik verwacht dat mijn hexa wel een stuk rechter hangt, waardoor de COG dichter bij het frame zal liggen.

Verder is het frame wel symmetrisch, maar de flight lipo's en gimbal met camera zijn niet symmetrisch tov het frame.

Klopt de schets is wat overdreven ;). Super dat het duidelijk is zo kom je behoorlijk in de buurt zonder veel berekeningen. Succes.

Rvhaeften,
Normaal maak je het touw aan het uiteinde van een van de frame armen, een hoop frames hebben op het uiteinde van de arm een motor mount dan maak je hem daar aan. Het uiteinde van het touw zonder gewichtje maak je aan iets hoogs vast of houd je zelf omhoog de multicopter hangt helemaal vrij aan het touw.

om welk type frame gaat het? Dan kan ik evt nog wat meer uitleggen.

Rvhaeften,
Normaal maak je het touw aan het uiteinde van een van de frame armen, een hoop frames hebben op het uiteinde van de arm een motor mount dan maak je hem daar aan. Het uiteinde van het touw zonder gewichtje maak je aan iets hoogs vast of houd je zelf omhoog de multicopter hangt helemaal vrij aan het touw.

om welk type frame gaat het? Dan kan ik evt nog wat meer uitleggen.

het gaat om een flip 260

HT-260-MINI-02.jpg

In het midden van de 4 bijna vierkante uitsneden op de onder/boven-plaat. Misschien kan je 'm aan die gaatjes hangen om een indicatie te krijgen voor de z as maar dat lijkt me niet heel kritisch.

Ik heb geen ervaring met mini's. Maar daar is de gewichts verdeling tussen links en rechts eigenlijk gelijk. Maar tussen voor en achter kan je het veel beïnvloeden. Dit is wel belangrijk in het midden te leggen zodat het toestel niet over zijn pitch wil verdraaien zonder input.
Hiervoor zou een meting vanuit het midden wss wel de beste optie zijn.

Back