Hoe de GWS brushless motor monteren?

• Topicstarter Topicstarter kodel
  • Startdatum Startdatum
K

kodel

Guest
Dit artikel heb ik net op FlyGWS.be gepost, ik dacht dat anderen er misschien hun baat mee konden doen:

De GWS brushless motors kunnen best met de bijgeleverde materialen gemonteerd worden. Het makkelijkst is een montage langs de achterkant.

DSCN0177.jpg

Hiervoor moet je eerst het asje demonteren. Je maakt het clipje los aan de achterkant van de motor. Daarna schroef je het inbusschroefje aan de voorkant uit de as. Je kan nu de as door de motor heen laten schuiven. Je steekt hem er omgekeerd weer in. Let erop dat de kogellager aan de achterkant niet uit de motor valt. Als je wil kan je nu ook de motor eens uit elkaar trekken. De rotor en stator worden enkel door de magneetkracht bij elkaar gehouden. Pas op dat wanneer je loslaat je vingers nergens tussen zitten, want de magneten trekken het geheel krachtig weer in elkaar.

DSCN0174.jpg

Nu het asje juist steekt kan je het inbusje aan wat nu de voorkant van de motor is weer vastdraaien. De achterkant draait vrij in het lager. Wat mij betreft is de motor nu klaar, aangezien de magneten sterk genoeg zijn om te voorkomen dat de rotor van de stator afvliegt wanneer de prop erop zit. Sommigen spelen echter liever op zeker en gebruiken het meegeleverde busje en het extra inbusschroefje om dit op de achterkant van de as vast te zetten. Besef wel dat dit iets extra wrijving geeft, wat de prestaties eventueel negatief kan beinvloeden.

Om de motor op een vliegtuig te monteren moet je eerst het bijgeleverde kruis aan de stator vastschroeven met 4 bijgeleverde vijsjes. Om de motor op de juiste afstand te krijgen diet hij nog 2,5 cm meer naar voor op de neus gemonteerd te worden. Dit kan je makkelijk opvangen met een stukje isomo isolatiepaneel vanuit de Gamma. Dit heeft net de juiste dikte. Je snijdt er een stukje uit en plakt dit gewoon op het piepschuim van het vliegtuig. Hierop plak je nog een stukje triplex van bv. 3 mm waar je op voorhand een gaatje in het midden geboord hebt om de as door te laten draaien. Je kan nu met 4 servo-vijsjes de kruisvormige motorhouder op de stukje triplex monteren.

Een laatste tip: monteer de snelheidsregelaar onder het stukje piepschuim zo zit hij in de beste koellucht en zijn de verbindingsdraden naar de motor ook niet te lang Een derde voordeel is dat zo ver van de ontvanger alle mogelijke interferentie geminimaliseerd wordt.

Dit duurt langer om uit te leggen dan om te doen, dus probeer het gewoon even!

Bij mij zit de motor in de (holle) romp gemonteerd dus heb het asje niet moet omdraaien...
Ook heb ik het kruis niet gebruikt maar rechtstreeks op een stukje triplex!

Zie maar in het volgende topic:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41048

Maar hoe werkt die bijgeleverde prop-saver nu eigenlijk?

En natuurlijk altijd as inkorten hé...

grtz

sjekke

Back