Hoe Deans connectoren plaatsen?

Hallo,

Ik werk nu al een aantal jaar met goudconnectoren (3,5-4mm).
Om de veiligheid met LiPo's echter te verhogen heb ik besloten om alles om te schakelen naar Deans connectoren.
Nu wou ik gisteren op het vliegtuig alles wijzigen als eerste test zeg maar (voor ik aan de accu's begin), maar ik slaag er maar niet in om een mooie soldeerverbinding te maken op deze connectoren.

Heeft iemand enige tips hiervoor?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Roel

Deze zijn juist makkelijker te solderen vind ik ;)

Tip : altijd de contra erop doen tijdens het solderen, anders gaan ze erg zwaar daarna.

Dat laatste ken ik. Maar het solderen van een compleet setje bracht daarin geen verbetering. Ze gaan al zwaar zonder solderen.
En dat wil ik de mensen die mijn model na een wedstrijdvlucht terugbrengen naar de pits niet langer aandoen.
Ik ben na 2 jaar overgestapt op 4 mm connectors en die bevallen een stuk beter. Wat zou daar onveiliger aan zijn? Er hoeft er na de vlucht ook maar 1 los...

Dat laatste ken ik. Maar het solderen van een compleet setje bracht daarin geen verbetering. Ze gaan al zwaar zonder solderen.
En dat wil ik de mensen die mijn model na een wedstrijdvlucht terugbrengen naar de pits niet langer aandoen.
Ik ben na 2 jaar overgestapt op 4 mm connectors en die bevallen een stuk beter. Wat zou daar onveiliger aan zijn? Er hoeft er na de vlucht ook maar 1 los...

Ik doel dan vooral op per ongeluk kortsluiten...

@Rhelie: bedankt voor de tip!

Ben ook overgegaan op Deans, heb zelf geen problemen met het solderen hiervan.
Wel idd de contra stekker erin drukken en als je gaat solderen de krimpkous om de + doen als je de - gaat solderen om kortluiting te voorkomen!
Ik soldeer altijd eerst even wat tin aan de stekker en kabel om het beter te laten vloeien.
De stekker gaat zwaar door het klemlipje, deze kun je met een tang een beetje plat buigen. Heb dit ook moeten doen omdat ik de stekkers haast niet uitelkaar kreeg en nu gaat het wel soepeler.

Deans zijn perfecte connectors, de eerste keren gaan ze erg zwaar maar na een paar keer gaan ze prima.
Misschien heb je wat aan deze uitleg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Opzich goed filmpie, ik zou alleen nog wat vers soldeer toevoegen tijdens het samenbrengen en een tikkie langer verhitten (voor mijn gevoel bij dit filmpje, maar dat kan "bedrog zijn")
Evt. kun je ook een contra deans in de te solderen connector stoppen......

ps: Ik ben juist van deans naar 4mm gold gegaan....persoonlijk vind ik dit een steadyer/laagohmser contact geven.

mvg, Z

Laatst bewerkt:
Bij de meeste goudstekkers, 2, 3,5, 4, 6 mm, is ook een plastic houder te krijgen, zodat ze 1 geheel vormen,
net zoals zon deans stekker.

stecker + gehauze

Laatst bewerkt:
wat ik altijd doe is nog simpeler.

Ik heb zelf 2mm en 4mm goud contacten in gebruik afhankelijk van de stromen en draad diktes.

ik soldeer eerst de plus hier doe ik een female connector op bij de accu. Op de min zet ik een male stekkertje. over dit male stekkertje doe ik naast krimpkous ook nog een stukje siliconen slang hierdoor kan er op geen een mogelijkheid sluiting ontstaan. Of de bedrading moet smelten. Of iemand moet zo stom zijn de plus en min van de accu op elkaar aan te sluiten..

Ik gebruik ook altijd 4mm contacten, de meeste ook met zo'n rood hoesje en andere met een tywrap, ze staan dan een beetje van elkaar af en kunnen elkaar nooit raken.

Foto:
dsc03950gv7.jpg

Back