Hoe deze veilig te laden.

Deze batterij vond ik in speelgoed van mijn kleinzoon. Hoe kan ik deze veilig laden?
(opschrift 18650, 1200 mAh 7,4 volt)

Erik.
17579409469813440711748397802547.jpg

Maar waar dient die blauwe draad dan voor.....als rood en zwart tenminste de plus en min zijn? En anders de zwarte als blauw min is?

Erik

Zijn 2 lipocellen (18650) in serie zo te zien, rood = plus, zwart = min, blauw (groen op bijgevoegd plaatje) is de midden aftakking van de 2 cellen om geballanceerd te laden

Bijlagen

• Screenshot 2025-09-15 at 20-12-59 diagram.jpg (JPEG Image 1058 × 595 pixels).png
    Screenshot 2025-09-15 at 20-12-59 diagram.jpg (JPEG Image 1058 × 595 pixels).png
    160,7 KB · Weergaven: 80
Deze accu's worden veel gebruikt in 1:14 tot 1:18 RC auto's van oa FTX.

Mijn Huina trucks hebben bijna dezelfde accu's. Zou inderdaad wel eens willen weten of dit met de gewonde lader niet te laden is. Heb er inderdaad een usb-lader bij. Maar pas op, uw accu heeft maar 3 pennetjes, die van mij 4. En het ladertje uit de link lijkt er ook 3 te hebben, maar die van mij 4. De 2 cellen worden dan los geladen, en de stekker in het voertuig heeft een lusje bij mij om ze in serie te zetten. Maar kijk dus even uit, lijkt hetzlefde maar past weer net niet.
Nu we het toch over dit type (Li-ion)accu hebben, als ik er even op door mag vragen, Mijn lipo's bewaar ik netjes op storage, maar dat valt met dit steckertje bijna niet te controleren en leeg te trekken of iets. Buiten eindeloos rondjes rijden tot hij wat leger raakt.
Hoe goed kunnen deze accu's tegen vol wat langer(2 weken bijvoorbeeld) weg leggen? En ik meen ergens gelezen te hebben dat een Li-ion niet zo goed tegen de 4.2 volt kan. Dus als je deze met je lipo lader wil laden, is het dan slim om de afslag op 4 volt of zo te zetten?

Allereerst moet je de juiste aansluitstekkers vinden of de wil hebben om zo'n goedkoop USB lader te slopen voor de kabel. Als je de pinafstand meet zou je in de elektronicahandel ook gewoon een pinheader strip kunnen vinden

Een 2 cellen Lithium accu heeft 3 aansluitpunten. De +, de - en de midden aftakking. Deze 3 kan je direct aan een zgn balanced lader koppelen zoals een B3 lader welke met een 1.5A laadt. De balanced connector is veelal een JST XH connector, als je op Amazon of aliexpress kijkt kan je goedkoop een set van deze stekkers met kabel vinden.

Wil je zo'n accu met een betere lader koppelen met voor de accu een balanced en een power aansluiting hoef je alleen aan de eerder genoemde kabel een 2e kabel te solderen aan de accu + en - aansluiting die je dan aan de 4mm bussen of XT60 connector van de lader koppelt en uiteraard de balanskabel op de balancer poort.

Heb je een 4 polige aansluiting waar de 2 accu's gescheiden op uit komen moet je op de aansluiting de seriekoppeling maken en dan daarop hetzelfde aansluiten als hiervoor beschreven.

Ik heb de accu veilig kunnen laden met zowel een NC-MASTER Pro van Simprop als een Unicharger 6 van Robbe. Beide al wat ouder (echt oud) maar ze doen het nog uitstekend.

Erik.

Bijlagen

• 17584526425277476567989073718573.jpg
    17584526425277476567989073718573.jpg
    284,6 KB · Weergaven: 63
Dan heb je geluk gehad want daarmee laad je de cellen niet veilig!

De genoemde accu bevat 2x een 1860 Li-Ion cel. Li-Ion in de praktijk gedraagt en laad hetzelfde als een LiPo, dat betekent het laden met een CC/CV laadproces met een spanning niet meer dan 4.2v per cel en een afslag stroomdetectie van 1/10 van de ingestelde stroom. Je genoemde laders werken alleen met een CC (constant stroom) functie zonder een spanningsbegrenzing (CV) en zal de spanning per cel over de 4.2v gaan. Ook is de afslagdetectie geheel anders, die robbe slaat niet af en de Simprop volgens de delta peak methode die Lithium cellen niet laten zien.

Oké, hier kan ik wat mee. Ik zal wel een kabeltje gaan maken waarmee ik ze kan balanceren. Overigens ben ik er wel bij gebleven met een multimeter om ze in de gaten te houden. Bedankt voor alle feedback. Weer wat geleerd.

Erik.

Dan heb je geluk gehad want daarmee laad je de cellen niet veilig!
Dat heeft hij heel zeker.
Mensen ga alsjeblieft niet "experimenteren" met het laden van accu's! Dat zal binnen korte tijd tot vervelende gevolgen leiden. Echt dat is geen sprookje!
Erik, je hebt die Li-Ion accu geladen met een Nicad lader en dat is uiterst gevaarlijk. De kans dat die accu explodeert is absoluut niet denkbeeldig, het is zelfs hoogstwaarschijnlijk. Je moet echt elke accu laden met een lader die daarvoor geschikt is. Elke accu kan een "bom" zijn als hij niet op de juiste manier wordt geladen of wordt gebruikt.
Begin dit jaar heeft een clublid dat nog eens meegemaakt. Hij wilde "even snel" een paar LiPo's laden want hij wilde nog even gaan vliegen. Hij gebruikte een goede lader maar hij was even vergeten dat hij kort daarvoor een heel andere soort accu had geladen met die lader. Daardoor was de lader nog ingesteld voor die andere accu en dus ongeschikt voor die LiPo's.
Korte tijd later kwam er rook uit zijn bouwschuurtje in de achtertuin. Gelukkig zijn alleen de accu en de lader in de fik gevlogen. Hij heeft kunnen voorkomen dat het schuurtje in de fik vloog maar de schade was enorm. Veel gereedschap apparatuur was door roet, water en ander blusmiddelen onbruikbaar geworden. De schuur moest helemaal leeg en daarna schoon gemaakt worden. Het heeft hem een flinke duit en heel veel tijd gekost.
Dit is geen verhaaltje om je "bang" te maken, het is de keiharde waarheid!
Accu's, ongeacht welke soort, zijn geen "speelgoed". Je moet er altijd op de juiste manier en met het nodige respect mee om gaan. Ongelukjes kunnen altijd gebeuren maar het is vragen om problemen als je op de verkeerde manier met een accu om gaat.

Laatst bewerkt:
Back