hoe dik balsahoud voor cat ?..

heej allemaal.

ik heb een catamaran aan het bouwen van 75cm
maar ik heb nu het frame gemaakt maar weet niet hoe
dik mijn hout aan de buiten kant moet doen alles jully tips hebben
hoor ik het graag!!

Het is beter om vliegtuigtriplex te gebruiken, is dunner en sterker. Maar mocht je balsa gebruiken, ik heb het ook gebruikt omdat het simpelweg fijn werkt, denk ik dat 1,5mm voldoende moet zijn. MITS je wel 25gr of 50grams glasmatje erop lamineert, anders is het niet sterk genoeg en gaat het splijten (op wat hogere snelheid)

Ik heb net een 72cm catje gebouwd. daar zit 1mm flyply op. dit is meer als dik genoeg.
Zou zelfs met 0,6mm kunnen.
Wel uiteindelijk aan de buitenzijde glas erop [25 of 50gr], ik heb er 50grams op zitten.

Trial_5.jpg

Vliegtuig triplex is bij de kleinere Doe het Zelf zaken te koop of te bestellen, wil wel vast waarschuwen is erg duur....maar ook erg sterk hout.
Hout is van JeWe dus elke zaak doe dat merk verhandelt kan het bestellen.

oke :) dan word het balsahout
maar bent u niet van die groote gele cat ?. (met een bouwverstlag op extreem RCboat )
die is zeker mooi :D

Ja dat ben ik idd :)
Balsa kan ook prima hoor, zie maar naar het bouwtopic op Extreme van de kleine cat, daar staan ook 2 met balsa romp.
Wel de balsa behandelen met impregneer epoxie [hele dunne epoxie] en ook een laagje glas aan de buitenzijde.
Wordt niet zo hard als flyply maar is zeker te doen.
Wat voor een cat ga je trouwens bouwen?

Marcel

oke is goed ;)
een van het internet af weet niet zo goed
welke het is maar hij lijkt heeeeeel erg op die van u
hij heeft aleen een bolle onderkant ;) kijk anders voor een foto
zet k heb op het form :)

nick

Dit is idd een verschaalde versie van mijn V1 cat :)
Het catje wat ik hierboven liet zien is een V2, kleine verschillen waaronder geen ronde tunnel meer.
Maar ziet er best goed uit!
Zet nog wel even een extra lat in de neus om die op afstand te houden, zorgt ervoor dat die niet gaan wijken.
Probeer zo spannings vrij mogelijk te bouwen en links/recht tegelijk lijmen, dan blijft de boel mooi recht. Als het krom gelijmd wordt zal ie ook krom varen ;)
Kijk anders ook hoe ik de V2 heb gemaakt, zelfde bouwwijze geld voor de V1.

De V1 benzine versie vaart zeer goed, kleine elektro is dit de 4de of 5de waar aan begonnen wordt maar nog geen een die af is gemaakt.
Volhouden dus en laat wat foto's zien van de vooruitgang.
De nieuwe V2 heeft pas voor het eerst gevaren en is best wel leuk.

Grtz, Marcel

oke is goed :)
ik ga kijke op die van u ;) hoe lang heeft u er ongeveer over
gebouwt?..
en zal ik voor nitro gaan of elc. ?

Kijk maar wanneer de eerste post geplaatst is tot ie klaar was, is zo'n 3 maanden.
Ik heb voor electro gekozen omdat de boot voor mijn zoontje is en die laat ik nog niet aan nitro komen.
Nitro kan dus wel, is wel passen en meten maar zou moeten kunnen.
Snelheid met elektro kan echter hoger liggen, ligt aan de setup...

dan maakt ik hem op elektro er moet tenslotte wel een beetje snelheid in zitte toch ?!
welke regelaar en motor raden jullie aan ?.
ps. moet niet al te veel kosten graag ;)

nick

Daar kan ik je niet echt mee helpen, ik ben ook op aanraden van anderen af gegaan.
vergis je niet in de prijzen van electro...als je voor brushless gaat blijft het duur welke setup je ook kiest.
Geef anders aan welke snelheid je in het hoofd hebt, de kleine van mij vaart nu meer als 50km/h en dat is best rap voor zo'n klein bootje.
Zie ook het filmpje...
Denk zelf dat ie ook wel aardig uit de bus komt met minder cellen maar een motor met meer tpv. Bootje is nu erg zwaar door de accu's..maar nogmaals ik ben hier zeker geen expert in.

Jaimy en anderen zullen beter raad kunnen geven bij een electro setup.

oke dat is wel jammer maar vind 50 ook wel een mooie snel heid :)
is het aan te raden een brushless er in te doen of kan het ook
een andere motor doen inplaats van een borstel loze motor?..

'Denk zelf dat ie ook wel aardig uit de bus komt met minder cellen maar een motor met meer tpv. Bootje is nu erg zwaar door de accu's..maar nogmaals ik ben hier zeker geen expert in'

marcel, jou boot is helemaal NIET zwaar ;) dat is een normaal gewicht (zelfs lichtelijk licht) voor dit formaat rompje. Epoxy rompen wegen 850 a 900 gram (alleen de romp), dus de rest erbij en komt op hetzelfde uit.
Plus electro sleept vaak wat meer gewicht mee, maar dat is geen probleem voor de motoren

Ik zou niet een motor met teveel tpv kiezen en weinig cellen, dit omdat deze motoren vaak meer amps trekken en dus een dikkere regelaar nodig hebben.. die dus duurder is

Zelf heb ik mijn cat gevaren met dezelfde motor als marcel heeft, maar dan de 10 winder ipv 12 op 16 cellen. Dit ging 72km/h

je moet zoeken naar een 540 type motor, en dan de L serie. De S serie draait meer toeren, maar heeft minder kracht. XL serie kan ook, maar is voor meer cellen en trekken ook weer meer amps. En die zijn weer iets duurder.

je kan natuurlijk ook met een speed 700 neodym gaan varen op 14 cellen. Is een borstel setup en zelf heb ik daar ook altijd veel plezier van gehad. 50 moet je daar ook wel mee kunnen halen.

grtz jurriaan

oke bedankt voor je reactie :D ik ga even kijken op internet hoe duur ongeveer allemaal is ;) zal wel een paar centjes kosten heb ik zoon idee :A hahaha maar dan heb je gelukkig ook wat hoop ik ;)

maar waar kopen jullie meestal de hardwear voor je boot 2brothers of bij een andere modelbouw winkel?

nick

Back