Hey,
m'n vorige vriendin (11 jaar relatie) liet me kiezen. Stel je voor, je vrouw laat je kiezen tussen haar, of de modelbouw. Als het programma "help, mijn man heeft een hobby" er destijds was geweest, had ze me beslist opgegeven. Ze liet me voor de keuze... zij eruit, of de modelbouw...
Als de hobby nu overweldigend aanwezig zou zijn, maar daar dacht ze anders over. Als er geen tijd was, dan werd er ook geen tijd besteed aan de hobby. Aandacht kreeg ze genoeg (meer dan genoeg, soms voelde ik me haar vrijetijdsbesteding, en vrije tijd had ze genoeg

).
Of het nu de hobby was, of dat de relatie gewoon minder ging, bij zo'n gedwongen keuze twijfel ik meer aan de oprechtheid van haar kant, en uiteindelijk vond ze andere jongens leuker (hoe laf

). Dit was slechts van korte duur (en dat meerdere keren

).
Ze is nu ook m'n ex.
M'n huidige vriendin laat me volledig vrij. Ze geniet ook van de dingen waar ik plezier aan heb, en andersom uiteraard ook. In het begin was het enorm wennen. Ik voelde me bezwaard, en schuldig als ik na een stevige werkweek Zaterdagochtend de spulletjes inpakte om even naar de vliegclub te gaan. Dikke onzin natuurlijk, maar dat was er jarenlang langzaam ingeslopen.
Ik ben tot nu toe de kostverdiener, ze werkt zelf vanaf deze week. Haar geld gaat waarschijnlijk de eerste (lange) tijd naar haar studieschuld.
Mijn geld gaat overal naartoe (het meeste toch wel naar de overheid

). Zolang alles maar betaald word, en af en toe een vakantie, net een nieuwe comp, bankstel, televisie, bestrating om huis, hoge dierenarts rekeningen, enz. dan maakt het niets uit hoeveel er naar de hobby gaat. Soms is het ook lastig te herleiden of het nu hobby of werkuitgave's zijn.
Is er geen geld voor de hobby, dan word er ook niets uitgegeven. Bovendien worden er vaak ook weer spullen verkocht, dan heb je het plezier ervan gehad, en gaat het voor wat minder de deur uit... afschrijving voor het plezier wat je ervan hebt gehad. Het komt geregeld voor dat je iets gebruikt hebt gekocht, ermee hebt gespeeld, en zelfs voor meer weer weggaat.
Ja het kost geld, maar netto netto gezien valt het reuze mee! Het moet in harmonie zijn met de rest van het "gezinsleven".
Vriendelijke groeten,
Aldert