... dat ik juist de beginnersvliegtuigen in de sim lastiger vliegen vind. Ook bv een motorglider vind ik lastig om in de lucht te houden als je eenmaal het gas terugneemt. En het zijn juist de krachtige en snelle vliegtuigen waar ik heel makkelijk de meest vreemde capriolen mee uithaal.
Dat klopt toch niet?
ja, dat klopt wel.
Als jij in een ferrari door het stadsverkeer gaat, kun jij sneller optrekken dan de rest. en harder remmen.
veel eventuele problemen kun je dus daarmee oplossen.
een vliegtuig hoort te vliegen dankzij wind die over de vleugels gaat.
voldoende luchtsnelheid, je krijgt lift, en dan vliegt ie..
bij die "powerkisten" is dat niet nodig. zoveel vermogen aan boord, die kunnen aan de prop stilhangen, en daarna gewoon recht omhoog opstijgen.
Dat is geen natuurlijke manier van vliegen voor een vliegtuig.
Die trainers hebben een "normale" motor, en tegenwoordig zijn de trainers zelfs al ruim bemeten.
Je moet dus zorgen dat je niet te langzaam vliegt. dat punt moet je aan gaan voelen.
je toestel moet zodanig zijn uitgetrimt en uitgemeten, dat wanneer je het toestel overtrekt (te langzaam vliegt en de vleugels niets meer doen) de neus eerst omlaag gaat. dan pakt het toestel weer vaart, en dus lift, en gaat hij weer vliegen ipv vallen.
Maak je met een trainer een fout, mis je regelmatig het vermogen om hem eruit te trekken.
je moet dus een beetje vooruit denken, en misschien andere ontsnappingen oefenen... Of hoger gaan oefenen, zodat je niet meteen op de grond zit bij 1 fout.
gouden regel: vlieg 3 fouten hoog..
in de sim zie ik het dan niet meer, in het echt is dit goed te doen.
tip uit de helihoek: bedenk voor een figuur wat er mis kan gaan, en hoe je daar uit kan komen.
hou dus je "ontsnappingsroute" in het achterhoofd. scheelt je een verrassing als het dan werkelijk gebeurt.
ieder vliegtuig heeft een punt waarop hij te langzaam vliegt, en overtrekt.
een grote schaalkist heeft dat eerder dan een trainer.
ieder vliegtuig s ergens voor ontworpen, en dat doet hij het beste..
de trainer kan erg goed rustig rondjes vliegen. perfect voor de beginner. maar zelfs een trainer kan niet stilhangen..