Hoe een 49cc Minibike ombouwen naar RC?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door michelgeelen, 11 jun 2007.

  1. Benji

    Benji Guest

    Wat ik mij al afvraag bij die kleine motortjes is hoe het overeind blijft. Daar zit dan nog een pop op, dus kan me voorstellen dat dat iets met het evenwicht doet.
    Met dit ding vraag ik het me echt af... Zit er een gyro in om hem overeind te krijgen ofzo?
    Ik zie wel twee stangen aan de zijkanten, dus dat zorgt dat hij niet helemaal tegen de grond knalt, maar hoe trek je hem weer recht?
     
  2. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Het principe is hetzelfde als bij een echte motorfiets, een gyro zit er niet in, de wielen fungeren als gyro. Door middel van meer gas geven bij het verlaten van de bocht richt de motorfiets zichzelf weer op. Hierdoor is het niet mogelijk om op hoge snelheid een scherpe bocht te maken maar dit is bij een echte motorfiets ook niet mogelijk, hoe lager de snelheid, des te scherper zal je kunnen sturen. iets remmen bij het insturen verkleint de draaicirkel aanzienlijk. De stangen ( crashbars) zorgen er alleen voor dat de motor niet te plat gaat bij het nemen van een bocht. Het is bijna niet mogelijk te rijden zonder de crashbars omdat je het gevoel niet hebt met de motor, anders dan wanneer je er daadwerkelijk op zou rijden. De pop is niet echt van invloed op het rijgedrag, zonder gaat het zelfs iets beter omdat het zwaartepunt dan wat lager ligt. Er zijn inderdaad ook motorfietsen waarbij de pop meebeweegt in de bocht ( hang on rider h.o.r.) deze sturen o.a. door het principe van gewichtverplaatsing. De meest voorkomende motorfietsen sturen echter gewoon door de voorvork te sturen door een servo die door middel van stangen met veertjes aan de vork bevestigd zit. Het voorwiel stuurt dan wel de tegengestelde richting. Als je een bocht naar links wil maken stuurt het wiel naar rechts en andersom net zo. Countersteering noemt men dit, dit is nog wel eens verwarrend om te begrijpen als je er net mee begint maar kijk maar eens goed bij races op tv ofzo, je zal zien dat het echt zo werkt.
     
  3. Benji

    Benji Guest

    OK, zo is het me duidelijk inderdaad :) thanks!
     
  4. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Countersteering kan je mooi uitproberen op je fiets, (on)bewust heeft iedereen die fietst dit al eens gedaan!
    Als je een plotse linkse bocht wilt maken, ga je eerst een klein beetje naar rechts uitwijken, je verliest je evenwicht en helt over naar links, een fractie van een seconde later stuur je lekker mee naar links, mooi hellend door de bocht. Nog niet bewust meegemaakt? -> op de fiets stappen dan en uitproberen!
     
  5. marvin

    marvin Guest

    Nog makkelijker te testen.
    Ga zonder handen fietsen en druk met 1 vinger zachtjes tegen je rechter handvat :)

    Ik heb me trouwens aangemeld op die engels talige site, ik ga denk ik ook aan zon project beginnen, heb toch 2 bikes staan waar ik niks meer mee doe :)
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    is er eigeblijk nog wat gekomen uit deze ideeen???
     
  7. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Ben ik ook benieuw naar ja..
     
  8. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    ThunderTiger motoren en soort gelijke moderne RC motoren hebben de voorvorkpoten achter het balhoofd waardoor deze een stabiele wegligging hebben. Door dat de vorkpoten het balhoofd 'volgen' stabiliseert de motor..
     
  9. EaRnst

    EaRnst Guest

  10. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    wow dit is echt high-tech
     
  11. teunsiemons

    teunsiemons Guest

    Hallo,
    Ik begin zelf ook net met modelbouw,
    Maar ik zou er dan een trike van maken, want dan heb je meer stabilietijd (ofzoiets)
    en valt hij niet zomaar om want bij een motor/brommer wel het geval is.
     
  12. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    terug vind project
     
  13. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Dus je zou eigenlijk een Rustler VXL moeten laten verzekeren:S en hoe doe je dat dan?
    Trouwens ik ben ooit een keer een filmpje van een radiografische minibike tegen gekomen zal hem even gaan opzoeken...
    Het besturen ging wel wat lastig maar het lukte wel
     
  14. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Chronoholic

    Chronoholic Guest

    Ik had ook eens dit idee na het zien van een Rc 1:1 HUMMER. (Youtube)
    Na wat research is de enige drempel het balhoofd van de stuurpen.
    Het hoort dus inderdaad erachter te zitten zodat het zelfcentrerend werkt, net als bij boodschappenwagens.

    Hier is dus laswerk voor nodig en daar heb ik geen toegang tot. (een van mijn maten wel)
    Dus dit staat nog steeds op mijn lijst, was van plan het met zo'n 50 eu ding te doen van marktplaats.
     
  16. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Hoezo moeten? Je moet gewoon kunnen rijden of rijden waar je tegen niets of niemand aanrijd...

    Dit is trouwens al een eeuwen oud topic..
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    mensen... dit valt niet meer onder je aansprakelijkheids verzekering....

    als je met zo;n minibike een kind aanrijd ben je je levenlang de klos.

    ook is dit zeker geen beginners project. en is een minibike illegaal voor op de openbare weg.
     
  18. dennis.w

    dennis.w

    Lid geworden:
    26 aug 2008
    Berichten:
    828
    Locatie:
    ijsselmuiden OV
    nee
    ja
    en NEE
     
  19. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer
    Dennis, een voertuig mag pas op de weg wanneer deze RDW gekeurt is. Geloof me, een minibike zal aan geen van de door hen gestelde eisen voldoen. Dus even voor de duidelijkheid een minibike mag absoluut NIET op de openbare weg.
     
  20. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Juist
    Juist
    HELEMAAL FOUT

    Een minibike mag niet op de openbare weg, in geen énkel geval. ;)
     

Deel Deze Pagina