hoe een extra werktuig aan te sluiten op je ontvanger .

hallo ik was benieuwt hoe ik bijvoorbeeld een ankerlkier of een blusspuit moet aansluiten op me ontvanger en kan besturen met me zender en hoe ik extra knope op me zender moet aansluiten ik hoor het graag bvd remi

Remi, wellicht is het handig als je eerst even vermeldt welk type zender je hebt.
Dan kunnen we gericht helpen. Zomaar extra knoppen op je zender zetten zal niet gaan... 8O

ik heb wat meer info

het betreft een multiplex zender een quartel editie
type Quatronic pro 9c commander mc2010
een 6 kanaals ontvanger en wil hem in mijn boot gaan gebruiken .
ik zou graag een ankerlier en een kraan of een waterspuit willen gaan bedienen wie o wie kan mij heir bij meer info verschaffe bvd remi verhoef

Er zijn verschillende mogelijkheden.

Vb, voor het bewegen van een waterspuit :

149-4990_IMG.JPG

dit is gewoon een kleine servo op een vrij kanaal, daar ik een 4 kanaals zender had en de boot toch maar 2 kanalen (roer en gas) nodig had moest ik zelfs geen extra schakelaar op de zender zetten.

Vb, gewoon een motortje aan en uit zetten (zelfs met achteruit)

146-4689_IMG.JPG

met behulp van een oude servo en enkele micro switches. Weeral geen extra schakelaar nodig.

Een eleganter manier is het gebruiken van schakelprintjes van vb Conrad. Voor het aansturen van een waterpomp, kan je ook een vliegtuig regelaar gebruiken. Elk vrij kanaal werkt daarvoor.

Ik gebruik trouwens een Futaba FC16 or FX18 zender en Futuba of multiplex ontvangers.

Patrick

halo super hier kan ik wel wat meej hoop ik haha maar wat gebruikt men als waterpomp meende ergens gelezen te hebben over een pompje van de ruitenspoeier uit een auto maar wie heeft nog meer optie,s :!: :!:

@ Remi, het laten bewegen van een blusmonitor (brandspuit) is hierboven duidelijk uitgelegd. Het werkend maken kan op 3 manieren:
* met een vliegregelaar: relatief goedkoop met vrij veel vermogen en je kan de waterstraal regelen
* met een microschakelaar die door een servo wordt bediend; dat is alleen maar 'aan' of 'uit'. Nadeel: sommige microswitches kunnen niet de hoge stromen aan die een pomp vraagt.
* met een microschakelaar die een relais bediend. Da's de meest veilige manier, mits het relais het vermogen van de pomp aankan. (maar dat is meestal wel het geval)

Een ankerlier is een verhaal apart.
Het meest natuurgetrouwe is een lier die het anker laat vallen.
Dat is zelf te maken (klop maar in de zoekfunctie het woord 'ankerlier' in) maar het vereist wel wat fijnmetaalbewering.
Ze zijn ook te koop, maar dan praat je over bedragen van rond de100 euro of meer.
Voor de ankerlier heb je een 3-standen-schakelaar nodig:
vallen - oplieren - vasthouden.

Je hebt een 6-kanaals zender. Ik ga ervan uit dat je twee, hooguit drie kanalen voor de besturing van je model gebruikt. (roer en een kanaal voor een regelaar, of, bij een twee schroefsschip elke schroef op een aparte regelaar.
Je hebt dan nog drie, wellicht vier kanalen over op je ontvanger.
Om extra functies te bedienen is dit misschien iets:
231517_RB_00_FB.EPS.jpg

Afbeelding Conrad catalogus

Schakelaar 7-kanaals multischakelaar
Type Module
Kanalen 1
Voedingsspanning 4,8 - 6V
Schakelspanning 5 - 24 V
Schakelvermogen 1:00 A
Schakelcontact elektronisch
Afm. (L x B x H) in mm 40 x 36 x 14
Functie tast- en schakelfunctie

Prijs slechts 24,95 EUR

Met deze microgestuurde 7-kanaals multischakelaar is het mogelijk om, gebruikmakend van slechts 2 proportionele kanalen, 7 schakel-of toetsfuncties uit te voeren. Het apparaat is zelflerend hetgeen betekent dat er geen compensatie uitgevoerd hoeft te worden. Wanneer de zender uitvalt zorgt een veiligheidsuitschakeling ervoor dat alle 7 kanalen worden uitgeschakeld. Alle 7 kanalen kunnen onafhankelijk van elkaar in- en uitgeschakeld of slechts kortstondig ingeschakeld (tipfunctie) worden. Zonder aansluitkabels.
Technische spec.: Voedingsspanning 4 - 6 V (ontvangeraccu) Stroomverbruik (rust) 33 mA ? Max. schakelstroomsterkte 1 A per kanaal Schakelspanning max. 20 V
Afm. (lxbxh) 73 x 48 x 20 mm
Gewicht ca. 40 g.
Module, printplaat kant-en-klaar opgebouwd en getest.

Kijk anders even op www.conrad.nl onder modelbouw.
(en nee, ik heb geen aandelen...) :wink:

Voor pompen voor brandblustoepassingen kun je verschillende soorten pompjes gebruiken. Zie hiervoor:

http://www.4vrijetijd.nl/catalog/index.php?cPath=51_53&osCsid=93dee7ea8bd1c911397b2a69a66358f9

Belangrijk is een grote opvoerhoogte van de pomp. Wanneer je alle niet zichtbare leidingen lekker groot maakt en je spuitmond klein, kun je lekker ver spuiten. Als hij echter te klein wordt, komt er bijna niks meer uit!

Houd er wel rekening mee dat veel van deze pompen dompelpompen zijn en dat ze in het water moeten staan. Het beste kun je een boosterpompje (versterkerpomp) gebruiken. Deze zijn bedoeld om druk te maken. En als je vindt dat je niet genoeg druk hebt, kun je de pompen achter elkaar (in serie) aan de leiding plaatsen en zoveel druk maken als je zelf wilt. Als je meer water wilt, moet je ze naast elkaar plaatsen (parallel). Deze pompjes hebben echter een opvoerhoogte van 10 m, wat al behoorlijk is voor de toepassing (hangt echter ook nog af van de schaal)!

Back