hoe een f-22 aan te drijven met elastiek ofzo

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door lil-ti, 23 aug 2010.

  1. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    ik heb een model gemaakt van een f-22 raptor uit een stuk schuim...

    nu zou ik deze graag aan willen drijven met elastiek en prop ofzo... maar ik tast een beetje in het duister... dus hierbij mijn vragen ^^

    wat voor prop?
    aandrijf medium? (elastiek of pianosnaar ofzo)
    hoe het verstandigst te monteren?

    alle tips en tricks zijn welkom!

    alvast bedankt! :D

    (ik post vanavond wel even een foto van de f-22)
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    O, een Raptor. Ik dacht even dat je de Fokker F.22 bedoelde, een viermotorig passagiers toestel.
    [​IMG]

    Voor de Raptor moet je eens de bouwtekening van de Boston Jet op mijn site bekijken. Die lijkt er veel op en heeft een duwprop.

    [​IMG]
     
  3. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    ja dat ziet er mooi uit maar er is een verschil...

    mijn kistje is een massief schuimen model...
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dus je hebt hem al gebouwd? Ja, dat had ik uit je eerste post kunnen opmaken.... sorry. Kan je wat vertellen over de afmetingen, gewicht, vleugeloppervlak? Dan kan ik eens denken over een voorstel. Is uithollen nog een mogelijkheid?
     
  5. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    ik heb hem gemaakt uit één blok schuim. het vleugel opp. is ongeveer 10 bij 10cm per vleugel en de horizontals zon 5 bij 5 cm

    uithollen moet nog wel een optie zijn...

    het gewicht is tussen de 100 en 110 gram denk ik... heb hier geen weegschaal maar heb zelf even weegschaal gespeeld..:rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]
    zo ziet hij er nu uit.. moeten nog wat dingen aan gebeuren en van een dun laagje verf voorzien worden


    gr
     
  6. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    ik heb hem gemaakt uit één blok schuim. het vleugel opp. is ongeveer 10 bij 10cm per vleugel en de horizontals zon 5 bij 5 cm

    uithollen moet nog wel een optie zijn...

    het gewicht is tussen de 100 en 110 gram denk ik... heb hier geen weegschaal maar heb zelf even weegschaal gespeeld..:rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    zo ziet hij er nu uit.. moet nog afgewerkt worden en dun laagje verf ontvangen...


    gr
     
  7. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Pfoeiii,

    mooi stukkie snij en schuurwerk maar nog wel een hele uitdaging om er überhaupt een rubbermotor in te krijgen én hem vliegbaar te krijgen. Vrij veel gewicht vóór de vleugel. Ik zou hier inderdaad ook voor een duwprop gaan om wat gewicht achter te krijgen.

    Totale romplengte zo'n 23 cm?
     
  8. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    haha dank je! Ik heb mijn best gedaan...
    Hij is ong..44 cm in de lengte...

    Gr
     
  9. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    het gewicht word zowiezo nog lager aan de voorkant.. Want de inlaten worden nog "uitgeholt"
     
  10. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Delft
    Wel, dat ziet er strak uit! Maar dat gewicht zou ik nog eens nameten, 110 gram voor een apparaat van 40cm uit schuim lijkt me een beetje aan de hoge kant. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het materiaal, dus wat voor schuim heb je gebruikt? :rolleyes:

    Je kunt hem natuurlijk aandrijven met een propeller aan de achterkant, maar dat ziet er niet uit.
    Ik heb zelf wel eens nagedacht over hoe je een vrije vlucht F22 zou moeten aandrijven, en het leek me een leuk idee om eens te experimenteren met een rubber-aangedreven ducted fan. Dat lijkt me een uitdaging om te maken, het is realistisch en het is gewoon stoer.:razz:
    Er kan i.i.g. een mooi lang stuk rubber in de romp, en omdat zo'n ducted fan idioot hard draait moet je een dunne streng rubber gebruiken zodat er lekker veel toeren op kunnen. Ik denk dat het lastig is om een ducted fan te maken van bijv. balsa, maar waarschijnlijk kun je dat wel fixen als je zo'n F22 kan maken.:cool:

    Ik betwijfel of je het hele geval met aandrijving aan het vliegen krijgt, maar als ik jouw was ging ik gewoon eens experimenteren. Weet je al of hij überhaupt goed vliegt/zweeft?
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Lil-ti,

    Goed vliegende rubbermodellen hebben een vleugelbelasting van 5 g/dm2. Bij de gegevens die jij noemt kom ik op ongeveer 30 g/dm2. Het grote oppervlak van de romp zal ook nog wel lift leveren, maar ik ben bang dat rubberaandrijving niet goed zal gaan werken. Wat wel zou kunnen is het als een catapultmodel gebruiken, hoe zou je dat vinden?
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat moet dat een verschrikkelijke troep geweest zijn toen je die aan het maken was... :D
     
  13. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    het gewicht heb ik totaal verkeerd ingeschat heb de kist net gewogen en blijkt maar 40 gram te wegen...! dus dat schept nog wel mogelijk heden denk ik...?

    maar met een catapult maakt hij tog wel grote klappen met neerkomen...?

    zweven doet hij wel, maar heb nog niet echt de kans gehad hem een ''hengst'' te geven... moet nog even wat hoog gras opzoeken om een enigzins zachte landing te garanderen ^^ haha

    een rubber-powered ducted fan... wel een serieuze uitdaging ja... eens googelen haha

    het materiaal is een isolatie (plaat)materiaal dat Dow Chemicals produceert. het is niet particulier te kopen maar in de gemiddelde nieuwbouwwijk in aanbouw is het te vinden!

    het is er in een diktes van 1 en 2 cm geloof ik...
    ja! twas echt een verschrikkelijke pest zooi! :eek:
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  14. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Delft
    Kijk eens aan.

    Zal wel meevallen, hij weegt toch geen reet. En schuim kan die klappen best opvangen. Desnoods maak je er een neuskegel op van zachter schuim, styropor ofzo.

    Dan kun je waarschijnlijk nog een poosje wachten met deze wind;) Maar hoe goed zweeft hij? Kun je een schatting maken van het glijgetal(afgelegde afstand gedeeld gedeeld door hoogteverlies)?

    Hmm, goeie tip.

    Dan neem ik aan dat je vliegtuig uit lagen is opgebouwd. Als dat zo is, waar heb je het dan mee gelijmd? En als het spul dan fatsoenlijk verlijmbaar (is dat een goed woord?) is kun je hem misschien doormidden snijden, zodat je hem kan uithollen. Dat scheelt weer 10 gram.

    Verder lijkt het op de foto's alsof je vleugels erg dik zijn. Hoe dik zijn ze precies? Misschien kan je daar ook nog wat vanaf schuren, dat bevorderd de vliegeigenschappen en het gewicht.
     
  15. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    glijgetallen raden was bij mij geen vak op school dus gaat niet lukken...

    heb ff snel beetje gegoogled maar kon niks vinden...
    iemand met ervaring?

    ja uithollen kan wel... in de breedte doorsnijden en dan 2 kanalen uithollen van de inlaat naar de uitlaat...

    het zijn platen op elkaar gelijmd ja... met standaard hobby lijm... waar kinderen mee plakken op de basisschool (nee geen prit)(een flesje met doorzichtige stroopachtige sheiss , het droogt langzaam :( dus goed insmeren met lijm op elkaar leggen/drukken en dan wat tape voor het bij elkaar houden en dan nog een goed zwaar boek erop leggen... alleen zijn de naden best wel hard... dus met schuren van je model schuur je meer vliegtuig weg als lijm nijd... ik heb ze weg gesneden...

    ja vleugels zijn nog wat mollig... mag nog wel wat af ja...
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    40 gram klinkt inderdaad een stuk beter, zeker als hier nog wat vanaf kan. Dan hoort rubberaandrijving tot de mogelijkheden. Wel kan er dan nog en probleem ontstaan met de stabiliteit omdat het model geen V-stelling heeft, en de propeller zal proberen het model om zijn eigen as te laten draaien. De vleugel heeft wel wat pijlstelling en dat neemt voor en deel de rol van V-stelling over, dus misschien gaat het goed.

    Bij catapult hoort het model niet harder op de grond te komen dan met andere vormen van vliegen. En omdat er geen gewicht van een aandrijving bij komt zou de landing zelfs zachter moeten zijn. Maar tijdens het afstellen kan het er wel eens hardhandig aan toe gaan, dus een stevige neus is geen overbodige luxe.
    Ik zou dan het model in de lengte doorsnijden en er een kern van balsa of dun vliegtuigtriplex inlijmen waar ook meteen de catapulthaak aan zit. Aan de staart van het model moet de houten kern dan beet te pakken zijn zodat je hier goed grip hebt bij het uitrekken van het elastiek.

    Het is overigens een prachtig model!
     
  17. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    ik denk tog dat ik het ga proberen met de prop/rubber aandrijving...

    dat wil ik dan heb ik in me hoofd bedacht... ong zo ga doen...

    [​IMG]

    ik zal het toelichten...

    open ruimte(wit) uitsnijden en die verstevigen met hout of een plastic(bruin)

    haakje aan de fwd side en aan de aft side een haakje met de as(rood)

    elastiek(jes) (geel) tussen de haakjes spannen ( duh!! :rolling:)

    propmeenemer(blauw) en de prop(zwart)...

    lijkt dit wat?

    ik heb alleen geen idee wat voor soort prop(hoeveel bladen) met welke spoed ik moet hebben en hoe het zit met lange, korte, dikke of dunne elastieken

    de prop wil ik bestellen bij een conrad ofzo want ik wil het liefst een prop die goed rendement levert...

    dank u allen voor de reactie's en het doet mij goed dat jullie(de guru's) mijn ''creatie'' mooi vinden :cool:
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Lil-ti,

    Lijkt me een goed doordacht plan. Ik zal even wat aanvullingen hierop geven, gebaseerd op mijn eigen ervaring:
    - Door de prop zal het zwaartepunt naar achteren gaan, om dit te compenseren kan je de ruimte voor het rubber het best wat naar voren uitbreiden. Hoe langer de ruimte voor de motor is hoe makkelijker het is om een voldoende lange en soepelle motorloop te krijgen.
    - Voor zover ik weet levert Conrad geen propellers voor rubberaandrijving, en propellers voor electro of brandstof hebben in combinatie met rubber een erg laag rendement.

    Alternatieven zijn:
    - een model met rubberaandrijving kopen en daar de propeller van gebruiken
    - een propeller kopen via internet
    - zelf een propeller maken van een plastic bekertje, details kan ik hiervoor geven.

    - Een 2-bladige prop heeft een hoger rendement dan een 3- of 4-bladige prop
    - de diameter moet ongeveer 1/4 tot 1/3 van de spanwijdte zijn.
    - hoe groter de prop, hoe hoger het rendement maar ook hoe groter de problemen met de afstelling van het model.

    Ik denk dat je hier weer voldoende informatie mee hebt om mee verder te gaan, ik kijk uit naar je volgende berichtje!
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Even een aanvulling, ik heb even bij Conrad gekeken en 1 prop gevonden die geschikt is voor rubbermodellen. Maar met een diameter van 17,5 cm lijkt deze mij veel te groot. Waar moet je op letten bij een prop voor rubber aandrijving?
    - diameter ongeveer 1/4 tot 1/3 van de spanwijdte
    - spoed minstens zo groot als de diameter

    Bij jouw model zou het dus een prop van 4" geschikt zijn wat betreft de diameter, de spoed zou dan 4" a 5" moeten zijn.
     
  20. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    het ''ruim'' voor de 'moter'' word ook wat langer... en minder breed denk ik...

    conrad was ook maar een voorbeeld...:cool:

    zelf maken kan... maar eentje uit de winkel heeft beter rendement lijkt mij...

    ik vraag mij af of je ook een prop, meenemer en cone samen kan kopen?
    als een kit zeg maar....
    iemand die een site weet waar ik dat kan bestellen?

    4.5'' lijkt me mooie maat voor de prop... zijn die er? in die maat?

    wat voor elastiek/ rubber moet ik eigk gebruiken? standaard kantoor elastiekje of postbode? ik wil graag een mooie mix tussen de lengte en snelheid van de vlucht...

    ik ga vanavond even een buik operatie uitvoeren op het kistje... met de dremel! :twisted: en de lucht inlaten uithollen... en dan nog eens wegen :cool:

    foto's volgen!
     

Deel Deze Pagina