Hoe een polyester romp maken

• Topicstarter Topicstarter creator90
  • Startdatum Startdatum
C

creator90

Guest
Eindelijke ben ik begonnen met een vriend om een walrus te gaan maken
we hebben en schuim model gemaakt en moeten nu met polyester aan de slag. Ik heb het forum al div malen doorzocht hoe ik dit het beste kan
aanpakken. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten. Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.
De epoxymaterialen wil ik bij polyservice bestellen

1. De dikte van de romp.Zelf denk ik om keperweefsel te gebruiken van 160g/m² en dit in 3 lagen aan te brengen. (is dit voldoende de romp moet ongeveer 3mm dik worden.

2. moet de eerste laag een Getcoat zijn (zo ja welke zou je aanraden) of is dit niet nodig

3. de duikboot wordt 1.35M lang. Wat is verstanding. Om de polyesterhars voor 1 laag in een keer aan te maken of heb ik dan te weinig tijd om de hele boot te doen. Ik kom namelijk in het forum polyesterhars met een verwerkingstijd van 1 uur tegen. maar bij polyservice is dit tussen de 15 en 25 minuten.

4. Hoeveel polyesterhars heb je nodig per m² keeper weefsel. 160g en 280g

5. Bij polyservice kom ik div. polyesterharsen tegen. Welke kan ik het beste gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen zodat ik zo snel mogelijk weer aan de slag kan. Graag hoor ikeen voorstel wat ik het beste kan bestellen bij polyservice

Gr Creator90

Danny,

toch een correctie (niet van een expert hoor :wink: )
160 g/m2 is het gewicht van het glasmateriaal. In dit geval weegt 1 m2 glas dus 160 gram.
Hoe hoger het gewicht, hoe dikker je doek.
Een vuistregel is inderdaad dat je ongeveer 1 op 1 glas en hars hebt, dus dan moet er inderdaad ook (in dit geval) 160 gram hars bij. :lol:

Let op bij het aanmaken dat je niet precies 160 gram aanmaakt wanneer je 1 m2 wilt doen, want je hebt nog verliezen (in je kwast, rest in het potje, knoeien etc)

Wim

ÈÈn tip:
Bereken de hoeveelheid hars dat je nodig hebt.
Neem een aantal hakpotten,doe hier +_ 300cc water in,en maak een merkteken op de potten.(doe het water weer uit de potten en droog maken).
Zorg voor een injectiespuit,daar kun je mooi de verharder mee opzuigen en aflezen,(verhouding,cc).
En zo kan je pot voor pot rustig door werken.
Als je de nodige hars in eenkeer zou gaan gebruiken,dan ben je halverwege,dan wordt de hars al hard,en kun je de rest weggooien.

Bedankt voor de reacties.

Als ik een romp dikte van 3mm wil maken hoeveel lagen van bv 180g keeperweefsel moet ik dan gebruiken

Als je goed advies wil over werken met Polyester of epoxy zou ik eens een bootwerf in de buurt opzoeken. Het beste eentje waar ze de wat kleinere bootjes bouwen. Deze zijn bijna altijd van polyester, maar ook epoxy wordt vaak gebruikt voor het verlijmen van allerhande spul.

Zij kunnen je dan prima vertellen hoeveel weefsel je nodig hebt. En hoe zwaar dit moet zijn, enz.

Met wat geluk krijg je ook nog wat glas en zo mee. Meestal hebben ze wel wat liggen wat voor hun afval is, maar voor modelbouwers best nog goed bruikbaar is. (Rest stukjes dus)

Wim

hallo

het kan nog beter

wij laten onze mallen en rompen spuiten bij bernico
dat is een speedboten bouw bedrijf
als het weekeinde wordt dan moeten de spuitpistolen proper gemaakt worden en daar maken die dan onze rompen en mallen mee voor een prijsje

profesionele romp en mallen
wat wil je nog meer

gewoon gaan vragen en als ze het leuk vinden en je heb wat tijd en gedult dan doen ze het wel

groeten raf

Epoxy is geen polyester !!!

Een aantal zaken spelen mee:

Polystyreen kan niet tegen polyester, dan wordt het opgelost.
Polyester ruikt (binnenshuis niet gebruiken!)
Epoxy geeft een wat slagvaster resultaat.
Polyester gelcoat hecht niet met epoxy.

Nu het volgende:

Voor de dikte wil je naar 3mm toe. Als je met de hand lamineert, dan haal je een vezel/harsverhouding van 40% (op gewicht). De berekening zal ik even besparen, maar dan moet je ongeveer 1600 gram glas aanbrengen. (komt gewoon voort uit specifieke volumes van hars (1,1) en glas (2,6), en de beschikbare ruimte (3mm)

Wat je kan doen is het volgende:

Model van PS bekleden met epoxy en glasvezel. Breng ook versterkingen aan waar je grotere krachten verwacht.
Werk het model af met pantsercoat van Poly-Service. (HB coating van de IJssel). Dit is een coating welke redelijk goed te schuren is. Zo schuur je niet in de glasvezel.
Hierna kan je een laksysteem naar keus aanbrengen.
De polystyreen kan je met een beetje aceton uit de sigaar spoelen.
Vraag Polyservice naar een makkelijk te lamineren epoxy. Als glas zou ik eerder een 300 gr/m2 of nog iets zwaarder nemen.

Ga je in een mal werken, dan heb je meer mogelijkheden. Maar ik geloof dat dat hier niet de bedoeling is.

Als je nog nooit hebt gelamineerd, neem dan het boek van Polyservice mee, en oefen eerst op een stukje afval!!!

hallo

nog even een toevoeging wat sommige vergeten
polyester verdraagt wat meer afwijkingen tijdens het lamineren

epoxy niet
de verhouding harder epoxy hars moet heel juist afgemeten worden
en de temperatuur waarin je werkt speelt ook een grote rol

polyester laat heel grote afwijkingen toe
ik neem altijd azuro van vosschemie
dit is een polyester hars dat gebruikt wordt om in warm water te varen
ik heb het nog gezegd dat er heel veel mensen vergeten dat hun model de hele dag in de zon staat omdan ineens in een koudere vijver te worden gedompeld
das pas echt schrikken wel dus die polyester ook
en zo kunnen er in minder goede polyester scheurtjes ontstaan die daarna kunnen gaan lekken

maar zoals altijd ieder zijn goesting om met materiaal te werken wat hij verkiest

groeten raf

Back