Hoe een prop gebruiken op Turnigy 28-22-azj 7A 1400Kv ?

Hoi allemaal,

Onlangs kocht ik deze motor en nu wil ik er een 8x3,8 prop of een 9x4,7 prop opsteken.

C2822-1400.jpg

Tot mijn spijt hebben deze motoren geen prop adapter die op de "shaft" past.

Nu vraag ik me dus af welke prop adapter ik kan gebruiken of welke andere oplossing mogelijk is ?

Groetjes en alvast bedankt,

Davy

Ik zie daar schroefdraad en boutjes.. mijn conclusie is dus dat er al een meenemer op zit? Boutje losschroeven, prop erop, boutje vastschroeven?

Het kan ook zijn dat Davy bedoeld dat hij er een propsaver op wil monteren. Zoek even de asdikte op (of meet de dikte..in mm) en bestel/ haal een propsaver voor die asdikte. Ik neem aan dat het zo licht mogelijk moet vanwege je moterkeus, geef dat door in de modelbouwwinkel en ze weten er vast wel een mooie saver voor.
Jakko

Laatst bewerkt:
Hoi,

bedankt voor het antwoord.

Ik heb geen idee of je een "normale" propadapter op een schroefdraad mag/kan monteren ? Blijft dat gewoon "houden" of bestaat er kans dat die er af schuift ?

De shaft is dus idd een schroefdraad met 2 moertjes en een rondel, maar de props die ik aanhaal hebben (zelfs met de bijgeleverde stukjes om in de ronding van de prop te steken) allemaal een veel te groot gat voor deze shaft.

Ik veronderstel dat zo'n oranje GWS prop bv wel zou kunnen omdat het gat in het midden past OVER een moertje... Maar dan zal ik eens moeten checken of GWS deze maten heeft of niet ...

Groetjes,

Davy

Bij een prop zit over het algemeen een plastic gietstukje met allerlei vulstukjes. Zoek daaruit het stukje dat juist wel om de as past. Het is niet de bedoeling het gat in de prop over een moertje te laten vallen, dan centreert hij nooit goed.

-edit- er moet geen propadapter meer op, het asje is direct de meenemer. Dus prop met vulbusje op de as schuiven, ring en moertje erop....klaar.

De GWS propjes zouden waarschijnlijk perfect passen inderdaad, en zijn er ook in die maten.

Andere optie is om zelf iets als vulstukje te verzinnen. Ik heb daarvoor ook wel eens teflon tape gebruikt, om de as wikkelen tot je de gewenste dikte bereikt hebt. Ideaal is anders, maar het werkt wel.

Zou de prop wel om het moertje passen? Dan zou je ook 3 moertjes kunnen plaatsen met 2 grotere ringen..

@Hezik : 1 vulstukje past over de moer maar laat dan nog wat spatie over. Dat is niet ideaal, zeker niet omdat het dan toch nog wat kan verschuifen.

De tape manier is misschien wel een leuke om eens te proberen, maar heb er zo mijn "gevoelens" bij.

Ik zal morgenavond eens bij de modelbouwboer binnenspringen en kijken of ze zulke GWS props hebben, die zijn er volgens mij op gemaakt om over dat moertje te schuiven...

Groetjes,

Davy

Davy,
Een stukje messing og alumninum buisje werkt ook prima als vulstukje hoor. Even de as opmeten en dan een buisje zoeken met de juiste binnen diameter en een vulstukje zoeken wat weer op de buitendiameter past. Of misschien past je stukje pijp wel precies in je propgat.

Davy, deze motor is bedoelt voor de GWS props. Die duw je over het achterste M3 moertje heen en met de andere en het schijfje (rondelletje) zet je de prop vast.

Ik moet toch maar eens naar jullie toekomen om weer eens een aantal dingen door te nemen. Eens kijken wanneer dat bij ons uitkomt op de club ivm les geven.

Theo,

ik had idd gedacht dat dit typisch was voor een GWS prop, maar had gehoopt dat een APC prop ook zou kunnen, die had ik nl nog liggen... :-)

Op naar de modelbouwboer dus...

Groetjes,

Davy

Die APC kan je er ook op monteren, maar dan moet je met rondelletjes gaan werken die de prop opsluiten.

Ik heb dat ook al gedaan, dus je hoeft nog geen nieuwe prop te kopen.

Vanaf de motor uit gezien wordt dit dan een m3 moertje, een groter (buitendiameter) rondelletje, dan de prop en weer een rondelletje en een m3 moertje.

Hoi allemaal,

om dit onderwerp af te sluiten : ik heb er dus 2 van die zwarte GWSjes opgestoken. Zoals ik al dacht en zoals Theo ook aanhaalde past die prop exact over dat moertje van de motor. Even aandraaien met het andere moertje en zit fantastisch vast !

Pterodactyl_39.jpg

Groetjes,

Davy

Back