hoe en wat... iemand ervaring? Algin 450 v2 pro

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door wouter nijsink, 25 nov 2019.

  1. wouter nijsink

    wouter nijsink

    Lid geworden:
    27 nov 2015
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Beste forumlezers,

    ik vlieg nu eigenlijk al sinds mijn 6e met modelvliegtuigen en na heel wat verschillende vliegende modellen gehad te hebben dacht ik dat het maar eens tijd voor een heli werd. ik heb met een snel oogje over het forum gekeken en kon niet zo snel wat vinden over de Algin 450 v2 pro. ik ben licht bekend onder de heli's maar wou toch even weten welke servos jullie in een 450 size heli zouden doen. (torque/trekkracht/gewicht).
    ik heb verder ook nooit echt gevlogen met een heli dus dacht ik dat een 450 size wel een redelijk leuk starters model was. ik hoor graag jullie meningen/ervaringen met deze heli.

    linkje naar de heli: https://www.banggood.com/nl/Tarot-4...buEAQYAiABEgLJMvD_BwE&ID=227&cur_warehouse=CN
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik kijk zelf meestal naar het origineel, wat ze daarvoor aanraden. origineel zit align op de ds430.
    dan zie je op de swash +/- 2,5 kilo stelkracht, en rond de 0,09 sec snelheid.
    Die snelheid is redelijk belangrijk voor een samenwerking met een stabilisatie. aangezien je een flybarless heli wil, heb je dat nodig.

    staart zie je tegenwoordig een versie groter komen.
    hier is kracht niet zo belangrijk. snelheid wel.
    grappig genoeg heb ik met de mini servo's (het formaat op de swash) altijd gezeur gehad.
    1 maatje groter, in het origineel stopt men een DS 525, stelkracht is hier niet spannend.
    snelheid moet sneller dan de 0,08 sec/60 graden zijn.
    dat heb je ook in miniservo's.. maar dit geeft vrij vlot problemen. (bij mij in ieder geval)

    Verder moet je weten dat Tarot een goedkope clone is van de Align trex 450 pro van een tijd terug.
    nu maakt dat an sich helemaal niets uit.
    maar iedere clone heeft een klein lijstje onderdelen die meteen gewisseld zouden moeten worden omdat het vlot kapot gaat.
    dat lijstje moet je voor deze tarot even omhoog zien te krijgen.
    volgens mij gaat het meestal over de staartaandrijving.. dacht ik.
    of gewoon proberen en in de gaten houden.

    let ook op, deze heli is volledig leeg.
    je moet er dus nog bij hebben:
    - 30 amp regelaar
    - 3300 kv motor (ongeveer, uit mijn hoofd) (en tandwiel)
    - 3 swash servo's
    - 1 staartservo
    - losse bec, meestal is de bec op een regelaar niet afdoende op lange termijn. losse 3 amp bec's kosten tegenwoordig erg weinig.
    - stabilisatie, microbeast, vbar, bij spectrum heb je ook nog ontvangers waar alles al in zit.

    En vergis je niet in een heli, het zijn snelle jongens als je ze niet voor bent..
    meestal ook het probleem voor een vliegtuigvlieger die naar heli gaat :D
    bij rondvliegen heb je een voordeel. alleen meestal is de linkerduim te langzaam (pitch), en vliegtuigvliegers moeten in de regel heftig wennen aan de constante aandacht die een heli in de lucht nodig heeft

    beetje afhankelijk van hoe jij met je vliegtuigen vliegt :D
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Let wel de heli die je uitgezocht hebt is een Tarot, dat is geen Align, dit is een kloon van de Align.
    Dat alleen al kan een onderwerp zijn voor eindeloze discussies, soms heb je geluk met een kloon, soms pech, ze zijn niet allemaal even goed, met Torot ben ik niet bekend.

    Kijk voor de electronica gewoon naar wat Align op zijn heli gebruikt.
    Swash servos DS430M (ongev 2.5kg, 0.09 sec, 15 gram)
    Staart servo DS525M (ongev 2.5 kg, 0.06 sec, 30 gram), dit is een grotere servo als de swash servos.
    Dan heb je direct de juiste specs, alle andere servos die ongeveer hetzelfde doen zouden dan ook goed moeten zijn (digitaal voor FBL).

    Voor de motor (afmetinig en Kv) en de ESC, hetzelfde gewoon de Align kit bekijken.

    Maar goed, de heli zelf hoef je voor die prijs niet te laten staan, maar de electronica gaat hem duur maken.
    Waarom niet iets 2e hands?
    Voor laten vliegen, dan weet je direct dat alle componenten correct zijn.

    Over het leren heli vliegen het standaard:
    Ik heb een flinke voorkeur voor een staart met riem aandrijving (de Tarot heeft een torque tube), riem is minder gevoelig voor een foute landing en goedkoper/eenvoudiger te repareren.
    een 450 is de perfecte maat om het zelf te leren, maar een 500 vliegt makkelijker.
    Groter is nog makkelijker maar dan zou ik het niet "zelf" gaan doen, dan alleen onder beglijding.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    @Student :beer:
    Volgens mij posten we ongeveer hetzelfde op dezelfde tijd.
    Dan zal het advies dus wel kloppen :thumbsup:
     
  5. wouter nijsink

    wouter nijsink

    Lid geworden:
    27 nov 2015
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    bedankt jongens voor de snelle reactie!!
    ik zal binnen kort even kijken of het den toch een Algin wordt of een Tarot...
    ik zal het heli vliegen vast wel onder de knie krijgen aangezien ik ook wel redelijk snel acro heb leren vliegen met mijn quad. (LOS):D
    maar toch even het gevoel krijgen met een wat goedkoper frame denk ik. mocht het mij bevallen en ik krijg het vliegen onder de knie koop ik toch wel een wat grotere size heli, mocht ik zo ver komen stap ik zeker over naar een vertrouwt merk als idd Algin ofzo:thumbsup:.
    jullie horen/zien binnen kort vast wel wat er uitkomt. wat elektronica betreft heb ik ook redelijk ervaring met prut spul...
    ik ga gewoon lekker shoppen en mijn spaar centjes uitgeven aan een leuke setup. een hobby mag stiekem wel wat kosten:hammer:
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ai vergis je niet, ik heb laats een leuke uitspraak gehoord:
    een multi-kopter, bestuur je
    een helikopter vlieg je

    Dat dekt de lading aardig, multi-kopter vliegen heeft ongeveer niets te maken met helikopter vliegen.

    Maar houd ons op de hoogte van de vorderingen, succes in ieder geval.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja...
    een drone achtige is ABSOLUUT geen heli..
    die dingen zijn veels te gestabiliseerd.

    heli is veel gevoeliger, en wil uit zichzelf ook vlotter allerlei kanten op.
    en is veel gevoeliger voor een foute correctie.
    je bent gewoon meer bezig.

    wij hebben in de club ook mensen gehad die konden vliegtuig vliegen.. drone ging ook goed..
    dus heli zou ik wel "ff" gaan.
    dus niet :D


    qua kosten, frame is niet duur.
    als je een align kit bekijkt, en de kosten voor de electronica eraf haalt, zul je zien dat align ook meevalt qua kosten.
    op het totaalplaatje..
    Align heeft ook echt zijn puntjes wel
    het is een goede alleskunner, overal tussenin.
    ook qua kwaliteit. electronica ook.
    maar de basis is wel goed, en bewezen.
    en je hebt vlot nieuwe onderdelen, aangezien ze overal align verkopen (zolang je een recente heli hebt)
     
  8. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Als ik je was zou ik toch een 500 model overwegen.
    Studenten die bij ons op de club willen beginnen met heli raad ik ook altijd minimaal een 500 te kiezen.

    Een 500 is iets zwaarder en groter dan een 450.
    Het voordeel is dat het ook minder gevoelig is voor de wind. En kun je dus bij wat meer wind ook gewoon doorvliegen.
    Onderdelen voor reparatie (bijv. staartbuis etc) zijn niet veel duurder dan een 450, maar het repareren is fijner omdat alles wat groter is.
    De schroefjes zijn groter en daardoor gaan ze minder makkelijk stuk.
    Ik had vaak dat de kleine inbus (hexa) schroefjes snel rond werden bij teveel kracht. Goed gereedschap speelt hierbij ook een rol.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik sluit me volledig hier bij aan..
    wel met de opmerking dat ik persoonlijk vind dat je met alles groter dan 450 met een instructeur moet lessen...

    450 kun je nog terugkoppen.
    heb je wel hoofdpijn en een oor minder.
    maar 500 wordt toch wel serieus wat spannender als je die terug moet koppen. laat staan als iemand anders het moet doen.
     

Deel Deze Pagina