Hoe failsafe Futaba TM8 + R6008HS instellen op alle kanalen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Satoer, 20 mrt 2011.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb een Futaba FF9 met TM-8 module en R6008HS 8 kanaals ontvanger. Nu moet ik de failsafe instellen op alle kanalen (tenminste, minimaal op 2 kanalen) Maar ik krijg het niet voor elkaar. Van wat ik uit de handleiding begrijp is dat ik alle posities / sticks goed moet zetten voor de failsafe posities, de FS knop op de achterkant van de TM8 module ingedrukt houden en de zender aanzetten, en na 1 seconde zou dan de failsafe geprogrammeerd moeten zijn? Als je de FSknop 2 seconde vast blijft houden dan zet je de failsafe weer aan of uit. Goed??? Er gebeurd alleen maar niets, en als er iets gebeurd dan lijkt het alleen maar invloed op kanaal 3 (throttle). Na een zoekrondje op internet blijkt dat de TM8 misschien niet eens failsafe op alle kanalen zou ondersteunen, maar hier lees ik heel wisselende berichten over… Is dit waar?
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    deze handleiding gaat over de TM-8 Module en R608FS ontvanger. Ik heb de R6008HS ontvanger. Maar ik vrees dat op deze ontvanger er ook dus niet op zit. pffff wat een prut zeg :(
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ja, een zeer kwalijke zaak.
    Zeker van een merk als deze!!

    gr Richard
     
  5. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb de R6008HS ontvanger en die support fail safe op alle kanalen. Het probleem zit mijns inziens dus niet aan de ontvanger zijde.
    Ikzelf heb een T8FG zender en deze support failsafe op kanaal 3 in FASST 7 kanaal mode en op alle kanalen in FASST multi mode. De R6008HS werkt trouwens alleen in FASST multi mode.

    Een tip is mogelijk de FrSky 8 kanaals ontvanger (zie link). Deze ontvanger heeft een andere fail safe instel methode die onafhankelijk werkt van de fail safe functie in de zender.
    (Je moet zelf beoordelen of je dit een voldoende betrouwbaar alternatief voor een originele Futaba ontvanger vindt:))
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het ligt dus niet aan de ontvanger maar aan de TM-8 module :?

    Ik heb het probleem inmiddels "opgelost":
    De ontvanger zit in een deltawing (voor FPV) met een autopilot. Deze autopilot kan op basis van GPS zelf terugvliegen naar waar die vandaan kwam. Echter moet die wel geactiveerd worden op een apart kanaal. Het gas kanaal moet hierbij voldoende gas geven om hem niet te laten stallen. Nu heb ik al een microcontroller in de deltawing zitten die 2 kanalen omzet in 4 schakelkanalen. Via die microcontroller wordt ook de autopilot bedient. Ik heb nu ook kanaal 3 (throttle) gekoppeld aan de microcontroller.

    De FailSafe heb ik ingesteld op volledige stickuitslag + de end points naar 140% (vol gas+) Bij gewoon vliegen staan de end points gewoon op 100% dus bereikt die nooit deze stand. In de microcontroller kan ik zo dus bepalen of er een failsafe situatie zich voordoet (als dus het gas boven het normale bereik komt) en dus de autopilot activeren. Dus in geval van storing vliegt de deltawing vol gas terug.

    Het hele microcontroller project is hier te lezen overigens:
    7-kanalen-uit-2-wat-voor-microcontroller-pic-en-usb-pic-progger-heb-ik-nodig
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina