hoe finetune je een nitro motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Sebe van Tuil, 7 apr 2020.

  1. Sebe van Tuil

    Sebe van Tuil

    Lid geworden:
    4 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    gelderland
    hallo,

    ik heb thuis een nitro rc auto force engine 21. ik heb hem met de rijkste stand in laten lopen. dat verliep goed. Alleen weet ik nu niet zo goed hoe ik hem fine tune en het maximale uit de motor haal. hoe moet ik hem afstellen?

    help!!
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.679
    Locatie:
    Nootdorp
    Daar is veel over geschreven op dit forum, kijk eens bij de faq bij de auto`s.
     
  3. Sebe van Tuil

    Sebe van Tuil

    Lid geworden:
    4 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    gelderland
    ja ze hebben het over in hoge toeren viertakken. maar ik kom niet eens hoog in toeren, heb het idee dat die veelste veel krijgt. maar als ik de motor minder geef. valt hij uit en start hij heel slecht. wat nu?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.152
    Locatie:
    Sassenheim
    Het finetunen van een rijke motor kan binnen een kwart slag al gedaan zijn, om een optimale setting te vinden kan echt een haartje verdraaiing iets uitmaken.

    Vanaf 11 minuten in deze video wordt het interessant voor je, zeker omdat je motor nog nieuw is:

    https://www.youtube.com/watch?v=wb1mcW33maM
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.034
    Locatie:
    Rotterdam
    dan ga je hier naartoe.
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/brandstof-autos.31/

    en kijk je in de bovenste 4 topics.
    daarin wordt alles uitgelegd.

    kan makkelijk zijn dat jouw motor nog niet helemaal los is.
    dan willen ze nog niet altijd veel toeren draaien.
    komt vanzelf. op het gemakkie rijden en goed de afstelling in de gaten houden, dat verloopt nog wel eens tijdens het loskomen.

    dat hij niet goed start na afslaan door brandstofgebrek, komt omdat er te weinig brandstof in de motor zelf zit.
    hij moet dan eerste nieuwe brandstof aanzuigen, voor er weer voldoende brandstof naar boven gaat, waar het klapt.
    als hij afslaat omdat hij veel te veel krijgt, gebeurt er ook zoiets. dan moet eerst het overtollige er een beetje uitgestart worden, voor er weer een goed mengsel boven de cilinder komt.
    maar dan zie je de brandstof er wel redelijk uit komen tijdens het starten.. meestal


    uitvallen door brandstofgebrek moet je niet te vaak doen.
    afstellen zodat hij goed loopt.
    warmte in de peiling houden.
    - spuugje op je vinger, bovenkant kop aanraken, meteen gesis is te arm.
    -je moet hem 2 sec aan kunnen raken voor je met plezier je vinger weghaalt.
    - 3 sec is weer wat aan de lange kant, als de kop te koud blijft slijt hij ook te hard.
     
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.433
    Locatie:
    Hoogeveen
    Aan je aan komt rijden, stopt, 5 tellen wacht en vol gas geeft en hij trekt mooi weg met een pluimpje, dan gaat ie mooi.
     
  7. tim Gerth

    tim Gerth

    Lid geworden:
    17 sep 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Soest
    Als je internet heb zal ik op youtube/google zoeken;

    how to set my nitro rc carb

    en je vind dondersveel
     
  8. tim Gerth

    tim Gerth

    Lid geworden:
    17 sep 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Soest
    Elke dag dat je rijd met je wagentje kan je opnieuw gaan afstellen!
    Elke dag is andere temperatuur luchtvochtigheid druk alles heb er mee te maken
     
  9. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.262
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat valt ook nog wel mee. Laatst was de ENS in Apeldoorn en hoefde mijn motor niet af te stellen alle 4 dagen. Alleen bij extremer weersverandering zul je wel moeten gaan afstellen. Bijvoorbeeld als de ene dag 15 graden is de volgende dag 25 dan kan het zijn dat je wat moet afstellen.

    M.v.g. Mark
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.034
    Locatie:
    Rotterdam
    je hebt afstellen en afstellen...
    eerste keer afstellen, moet de stationair, lage naald, hoge naald en de mengselschroef. afhankelijk van wat de motor heeft.
    niet moeilijk, maar moet wel ff gebeuren.
    per dag hoef je daarna alleen de hoge naald af te stellen.
    om op punt te zetten kan dat ff 1 puntje verschil zijn.

    maar als je "hobbyrijd" is het niet zo kritisch, als ie maar niet te krap staat.

    en je merkt het op een gegeven moment vanzelf.
    rook, geluid, prestatie, je merkt het als de motor het niet naar zn zin heeft.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.152
    Locatie:
    Sassenheim
    Heren, tim is een beetje overijverig geweest en heeft wat oude topics omhoog gekicked met het advies om dagelijks je motor af te stellen.

    En inderdaad, het moet heel raar lopen moet je de motor compleet anders afstellen en hoef je alleen een kleine correctie aan de HSN te doen....
     

Deel Deze Pagina