Hoe gaan jullie de winter te lijf!?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Tf-zuid, 27 okt 2013.

  1. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Binnen lipo verwissellen / opwarmen ( Trex 250 ).
     
  2. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.192
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    We hebben hier een oude grote schafkeet als schuur met een heel groot raam wat open klapt zodat ik het hele weiland kan overzien....ik denk dat ik daar een mooi kacheltje neerzet en dan lekker warm binnen vliegen maar toch buiten ha ha :D
     
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Een met en een zonder verwarming (bandenwarmers), die rechter is van het zelfde binnenvoering als zo'n ijskrabber-handschoen; verder dunne stof.
    [​IMG]

    Wel last van condens en dat plastic blijft niet van m'n vingers dus klittenband op het plastic en een zenderkoord.
    Ik vind deze beter geïsoleerd dus zo lang m'n handen vlot weer opwarmen is verdere verwarming niet nodig. Er zat ter versteviging een soort frame voorin maar dat vond ik geen voordeel hebben dus dat heb ik verwijderd.
    [​IMG]

    Lipo's laat ik vaak wel in de auto liggen tot ik ze gebruik maar omdat de afstand vaak maar een paar Km is werkt de verwarming eigenlijk niet. Vooral met zo'n moderne 1.6 diesel heeft ook stationair draaien om 'm warm te krijgen eigenlijk geen zin. Gelukkig heeft de (lease)auto wel voorruit verwarming wat helpt met ontdooien.

    Die 6s3300 packs komen ook bij temperaturen onder het vriespunt nog warm van de heli dus wat dat betreft lijkt kou me niet zo'n probleem. Als je ze toch warm wilt houden is een fles warm water in een koelbox misschien een lowtech idee. - Jotto's helicopter winter flying guide Jotto's helicopter winter flying guide

     
  4. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Westland
    Interessante ideeën komen er voorbij!!

    Alleen van het condens in je zendertent lijkt me helemaal niks, wordt alles zo klam. Dan ga ik meer denken aan me zweethanden als aan de figuren die ik aan het oefenen ben.!!

    Vorige winter heb ik echt zalig gevlogen en heb ik inverted geleerd.. Nu hoop ik wat mooie figuren en oefeningen uit deze winter te halen.
     
  5. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.522
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat van die condens, dat is blijkbaar tamelijk persoonlijk, want ik heb er geen last van, niet mét, en niet zonder verwarming (ik begin eerst zonder, en als de winter vordert komt er eens verwarming bij).

    Blijkbaar heb ik droge handen:confused:

    Hoe dan ook, het is denk ik echt niet zo dat je sticks glibberig worden van het zweet :D, hooguit dat het doorzichtige venster wat beslaat en je het display van je zender niet meer kunt aflezen....

    Groet, Bert
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.377
    Locatie:
    Rotterdam
    condens heb ik ook geen last van..
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Lipos in je laadkoffer en die koffer op n kier zetten. vorig jaar een keurige 25 graden;) dan koelen ze niet af.
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    het wordt gewoon zeiknat in de zendertent hoor. Is misschien ook afhankelijk van de buitentemperaturen, ik vlieg gerust nog met -5 ofzo...
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.377
    Locatie:
    Rotterdam
    wat minder spannend vliegen, krijg je ook geen zweet handjes :D
     
  10. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.522
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je OF afschuwelijke zweethanden, OF je zendertent "ademt" niet goed.... Als een stof niet ademt, heb je altijd problemen, daar hoef je niet eens echt voor te zweten...

    Je kunt op zoek gaan naar die silica-gel zakjes die ook in de verpakkingen van TV's etc zit. Die kun je als ik me niet vergis regenereren door ze een tijdje in de oven te leggen op net boven de 100 graden.

    Leg er een paar in je zendertent vlak voor je gaat vliegen, en je zou er van af moeten zijn....

    Heb het nooit getest (heb zelf geen last van condens) maar het lijkt mij een logische oplossing, want er komen nu ook weer geen liters water uit je handen....

    Je hebt overigens goed kans dat een paar droge velletjes keukentissue al merkbare verbetering geven....

    Groet, Bert
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    misschien dat daarom mijn zendertent geen verwarming nodig heeft, lijkt mij dat als je geen condensvorming hebt je teveel luchtverversing hebt en dus een lagere temperatuur in de zendertent?

    maar ik vlieg nu dus meestal met de cleanroom handschoenen, is voldoende warm en tenminste geen gedoe met een voor mij onhandige zendertent. Blijft toch link dat je niet goed kunt reageren met beide handen in die tent of je zender juist in de tent en je handen erbuiten...
     
  12. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.522
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, condensvorming en luchtverversing hebben maar relatief weinig met elkaar te maken. Je hoeft niet per sé de lucht te verversen om condens tegen te gaan, je kunt ook via andere natuurkundige principes (AC, halfdoorlatende membranen, verwarming (yep... verwarming gaat juist condensatie tégen) etc etc) het vocht afvoeren zonder de lucht te verversen.
    Als je last van condensvorming hebt, heb je (die zweethanden was maar een geintje natuurlijk) vermoedelijk een zendertent die uit een vocht-dicht of anderszins geïmpregneerd materiaal is gemaakt. Lekker winddicht, maar ook lekker zweterig. Een zendertent uit bijvoorbeeld GoreTex zou dan prachtig zijn: volkomen winddicht maar wel vocht doorlatend.

    Ik heb zelf alle soorten handschoenen geprobeerd, maar ik kán het gewoon niet, vliegen met handschoenen aan. Ik gebruik een pultzender en een tentje met twee boogjes er in. Het ruitje raakt de rug van mijn handen wel, maar hindert absoluut niet.

    Qua niet goed kunnen reageren met je handen binnen of buiten de tent, dat begrijp ik niet zo goed: als ik vlieg, heb ik mijn handen binnen de tent, niet er buiten, dus ook geen problemen.
    Ik start de heli, draag hem naar de opspin-plek, hang de zender om, steek de handen in de tent, en tsja.... vliegen maar.
    Na landen, motor stationair, motor uit, en daarna pas de handen uit de tent....
    Ik zie dat probleem niet zo, eigenlijk?

    Groet, Bert
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    tijdens het eerste dikgedrukte deel kun je dus niet makkelijk bij je zender terwijl de motor al loopt of electro heli kan opspinnen.
    Bij het 2e deel kun je wat betreft een electroheli niet bij de stekkers.
    Dus dat zijn sowieso al 2 momenten waar je minder goed kunt reageren als er onverwachte dingen gebeuren. Ik vond het zelf in ieder geval niet prettig op die manier.
     
  14. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.522
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt echt wel mee: dat ruitje kan open klappen, tijdens starten ligt de zender met open tent naast me, en kan ik overal volledig bij.

    Daarna, gaat die tent dicht en kan er niks meer bij de sticks, dus kan er ook niks onverwachts gebeuren.
    De rest is schijnveiligheid: als er niemand aan de sticks zit, maar er gebeurt tóch wat.... tsja, dan is dat storing he? en dan kun je verder toch niks via je zender, ook al kun je WEL direct bij je zender....
    Daarnaast kun je ook met de manier waarop je een heli draagt eventuele problemen te vlug af zijn: zoals ik een heli draag zal ongeacht welke heli, geen enkele brandstofmotor die rotor uit mijn handen wringen, electro is iets trickier, geef ik toe, maar electroheli's draag ik NOOIT met aangesloten stekkers, die power ik pas op als hij op zijn plekkie staat: als ik beide handen bij de stekkers heb, heb ik sowieso geen handen vrij om de zender te bedienen....

    Als je throttle hold goed werkt, dan is er ook bij electro niks aan de hand op het moment tussen stoppen van de motor en het lostrekken van de stekkers.

    Ik vind dit een klein beetje "gezochte" bezwaren, vergelijkbaar met dat je je niet prettig zou voelen als je met warmdraaiende motor uit je auto stapt om de ramen ijsvrij te krabben.... Wie weet gaat je auto opeens rijden???:shock::shock::shock:

    Groet, Bert
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    kan jouw zender los bewegen in de zendertent? kunnen de schakelaars of sticks daardoor dan omgezet/bewogen worden?
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.522
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... is een pultzender. Zender ligt in een bak en heeft alle schakelaars op het front. Tentje heeft "spantjes" die de tent boven de zender bol houdt. Als je wilt, kan alles, maar het is niet erg waarschijnlijk.

    Met een handzender kan dat anders zijn, geef ik toe, maar ook daar kun je een tentconstructie verzinnen waarbij de tent geen probleem hoeft te veroorzaken.

    Ik vind persoonlijk handzenders, juist omdat de schakelaars en knoppen er aan alle kanten uitsteken, maar gevaarlijke dingen (en ik vind het nog eens kloten sturen ook, maar da's persoonlijk natuurlijk :D )....

    Groet, Bert
     
  17. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Zoals ik die zendertent gebruik is dat risico er wel, meer dan bij gebruik zonder. Throttle hold omzetten betekend met geïnitialiseerde esc dat de motor start. Als ik de rotor meteen tegenhoud blijft ie wel even in de softstart hangen maar dat zal verschillen per esc/setup. Dat is prettig als er iets mis gaat maar ik vertrouw daar niet op.
    Het schijnt dat je de dx8 zo kan instellen dat je met die draaiknop de throttle altijd naar 0 kan stellen dus dat lijkt me voor in de tent wel een goed idee. Nu gebruik ik die knop voor bank-switching.

    Overigens over dat condens, dat is enkel het ruitje en verder niet vochtig maar als ik weer eens van die silica-gel zakjes aantref bij het een of ander zal ik die eens bewaren en kijken of het helpt. Het is denk ik ook meer zweten door spanning dan van de warmte. Misschien heb ik er nu ook geen last meer van of enkel als ik de grenzen opzoek.
     
  18. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.522
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb dat wel eens geprobeerd met mijn 450's met Align ESC, en als je de rotor tegenhoudt wanneer de ESC probeert in softstart op te spinnen, gebeurt er weinig spectaculairs. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet 10 seconden gewacht heb om te kijken of er iets gaat roken, of te zien of hij mogelijk toch naar volgas gaat, maar volgens mij, als de regelaar geen "draaiende motor" detecteert, stopt hij er gewoon mee, of hooguit brand er iets door, maar hij sloopt je handen in elk geval niet....

    Ik heb liever een rokende ESC dan een bloedende hand...

    Bij brandstofmotoren komt de boel gewoon niet op toeren, en géén toeren=géén vermogen. Wellicht verbrand je koppeling, maar ook dat heb ik liever dan een bloedende hand....

    Al met al, ik vind dit een lichtelijk overdreven risico, zeker als ik ook zonder zendertent al beid handen bij de stekkers heb bij het inschakelen, en dus óók niks kan doen als er iets mis gaat (qua zenderbediening dan, de stekkers zijn zó weer los natuurlijk) want ook bij een electromotor geldt: géén toeren=géén vermogen!!!!

    Groet, Bert
     
  19. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Weliswaar geen vermogen maar wel een belachelijk koppel, een 600 of 700 size elektroheli houd je niet makkelijk tegen als die met de softstart begint.
     
  20. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat blijkt juist afhankelijk van de esc en instellingen.
    M'n 450 heli met turnigy esc houd je moeilijk tegen, tenzij het tandwiel stript of er iets uitbrand. Die esc heeft wel een softstart maar gaat zelfs starten wanneer er thottle niet 0 is bij het initialiseren.
    Als je heli's met zo'n castle creations esc hoort starten is er in het begin dat piepen van de motor. Zelfs met m'n 6hv (600) is het zo dat ie daar niet doorheen komt wanneer die meer weerstand heeft dan normaal; startup power staat zo dat ie de motor net kan starten. Het tegenhouden heb ik zonder bladen een paar seconden getest en het verbaasde me wel dat het gemakkelijk ging. Ik denk dat het goed is te weten wat een heli in dat soort situaties doet, net als met de failsafe.
     

Deel Deze Pagina