Hoe gaan jullie om met gepushed en gematchde pakketten?

Voor mij is het electro tijdperk pas een jaar geleden aangebroken.

Nu wil ik graag van jullie het volgende weten.

Hoe gaan jullie om met gepushed en gematchde accu pakketten.

Ik heb hier om een model te testen 2 pakketten gp3300 p&m van hopf.

nu krijg je daar een beschrijving bij hoe je omgaat met die cellen.. maar hoor graag ook van jullie hoe jullie dat doen vanaf het moment dat je ze hebt.. dus de eerste keer laden.. en hoe je ze laad.. hoe je ze weglegd.

Bij hun beschrijving staat.. 1e keer laden met 1/10c dan vervolgens leegtrekken met 3 a 5 A, en dan normaal laden (1C?)

Ik heb de eerste set geladen met 330mAh, en er ging 7200mAh in! is dat normaal??

Hoe ga ik verder om ze niet lui te maken of iets dergelijks.. en klaar de maken voor 1e keer gebruik..

Cellen worden gebruiks on een f5d en f5b setup.. stroom tussen de 100 en 125A kortstondig..

Peter

ik heb die P&M van hopf altijd meteen snel geladen op 1C of 2C. Ze doen het nog steeds erg goed (picojet).

Hoe ik om ga:

Ik laad ze altijd met 5,5A of minder (daar ik de tijd heb) en op 3mV per cel. Tevens een Cutt of Temperatuur van 45 graden.
Ook hier te lezen.

Verder ontlaad ik ze altijd met 30 Ampere. (Team Orion Discharger). Het zou ook met 20 kunnen. Lager heb ik nog niet gehoord. En daarna in een Discharge tree van Team Orion zodat de cellen op 0.7V gebracht worden (als ik mij niet vergis)
Verder bewaar ik mijn pakketten altijd leeg. En ik leg ze in de vriezer zo rond een -12 graden. Ga niet lager dan -20 graden
Ook dat is hier te lezen.

Verder zou ik je cellen maar eens per dag gebruiken, ga je ze er dag keer op keer gebruiken gaat de kwaliteit snel achteruit.

de 7200 Mah is wel erg veel. Dit is het aantal Mah's dat de lader nodig heeft om in je accu te proppen en niet het gene wat er in zit kortom een deel van de Mah's gaan verloren aan warmte. Des al niet te min is het wel veel.

Groet Robert

die 7200 gaat er niet in maar is ver en ge bruikt door je lader om ze vol te stoppen ... maar heb je delta peak geladen ??? met wat voor instellingen verder ??? want die 7200 mah is wel erg veel zeker als je zo langzaam laad want dan zou er weinig verloren moeten gaan door ontwikkelde warmte ...

als ie vol zit en je lader gaat lekker rustig door dan kunnen er erg rare getallen op je scherm komen ;)

ik gebruik een robbe maxamp.

en laad met delta peak en die staat op 13mVc.

Wat gebruiken jullie voor delta peak afslag instelling??

Toen hij bij het laden op 4000mAh stond waren de cellen handwarm..

Maar je kan ze dus ook gewoon de eerste keer meteen snelladen?

Peter

jahoor !! maar 13 mv is dat per cell ?? veels te hoog volgens mij !! met zo `n lage laadstroom hoort het niet warm te worden !! normaal laden met 5 of 6 ampere word ie ook hand warm of net iets warmer .....dus met 300 mili ampere moet ie echt niet warm worden lijkt mij ..

ik heb ooit "geleerd" van degene waar ik die lader van heb overgenomen dat ik die waarde moest gebruiken bij NiMh.
Maar ik heb net even het boekje bekeken.. daarin staat allereerst dat de delta peak / cel is.. dus heb hem nu met 13mv/cell geladen.. !!
In het boekje staat dat ik hem op 0DV moet zetten en temperatuur moet monitoren.
Ik denk dat ik dat dan maar doe in het vervolg.
Ik neem aan dat het niet ernstig is dat het eerste pakket zo lang aan 330mAh heeft gehangen?

Overigens zeggen ze bij hopf dat het normaal is dat je cellen rond de 30 graden worden als ze bijna vol zijn met het laden met 1/10C

Peter

Back