Hoe gebruik ik een electromotor als duwmotor?

Hey, iedereen

Ik vlieg nu enkele maanden en zou graag wat meer zelfbouw doen. Ik was aan een delta model aan het denken, maar heb helemaal geen verstand van duwmotoren. Ik dacht dat dit mogelijk was met gewonen motoren, maar ik weet helaas niet hoe. Kan iemand me hiermee helpen?

En verder : heb ik bij twee duwmotoren meer batterijen nodig? En kan ik de 2 motoren met 1 snelheidsregelaar laten draaien?

Alvast Bedankt

Dennis

Gewoon de motor omdraaien.
Met duwprop.
De rest brand ik ff de vingers niet aan..

Bij borstelloze motoren, willekeurig twee van de drie draden verwisselen voor het omdraaien van de draairichting, in de regel ook per motor aparte regelaar gebruiken.
Bij borstelmotoren gewoon de twee draden andersom aansluiten voor de juiste draairichting, hierbij ook meerdere motoren op een regelaar aan te sluiten mits deze de stroom aankan.
Net als bij trekprop moet bij een duwprop altijd de bolle kant van de prop naar voren wijzen....

Pjoeter zei:
Gewoon de motor omdraaien. Met duwprop. De rest brand ik even de vingers niet aan..
Goed zo, want je hebt ze hier al ietsje gebrand ;) Omdat je elektromotoren zonder probleem andersom kunt laten lopen, is een speciale duwprop (linksdraaiend) niet nodig. Je kunt gewone propellors gebruiken, zoals altijd met de bolle kant en de opdruk naar voren.

Pjotrrr zei:
Bij borstelloze motoren, willekeurig twee van de drie draden verwisselen voor het omdraaien van de draairichting ...
Twee van de drie (equivalente) draden tussen regelaar en motor verwisselen. NEVER, NOOIT, NIEMALS, JAMAIS de draden tussen regelaar en accu verwisselen, dat kost je je regelaar.
.
Pjotrrr zei:
Bij borstelmotoren gewoon de twee draden andersom aansluiten voor de juiste draairichting ...
Ook hier: NEVER, NOOIT, NIEMALS, JAMAIS de draden tussen regelaar en accu verwisselen.

:oops: ik bedoelde eigenlijk OF duwprop. :oops:

Sorry voor de eventuele misverstand :wink:

Dus als ik het goed versta :

accu naar regelaar : + aan+ en - aan -
regelaar naar motor : - aan + en + aan -

Bedankt

Bij normale goedkope ("weg-waai-delux" borstel types) motoren, is dit okay
Deze kan je ook zonder problemen op één regelaar aansluiten ...

Borstelloze motoren lukt het soms wel en meestal niet om deze op één regelaar aan te sluiten ...... en niet alle borstelloze buitenlopers zijn geschikt als "duw-motor" (het lagerwerk is alleen op een trekkende prop berekend)

De betere borstelmotor (bijna uitgestorven soort dankzij de borstellozen) hebben een voorkeurs draairichting (zijn "vertimed"), hierbij moet de timing = stand van de borstel t.o.v de behuizing ,.. aangepast worden voor "andersom"

De welbekende Easystar van Multiplex heeft ook een duwmotor! 8)
In het uitgebreide draadje over de 'Easystar' wordt uitvoerig ingegaan over de motor.
Succes ermee

Frank

Back