Hoe gemakkelijk grootzeil demontabel maken.

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
K

Kylix

Guest
Ik zit met een probleempje. Ik kan nu absoluut niet snel en makkelijk mijn grootzeil eraf halen. Mijn grootzeil heb ik met touwtjes rond de mast vast geknoopt, en ook het onderlijk heb ik vooraan de giek vastgeknoopt.

Nu wil ik zeer binnenkort storm zeiltjes maken, maar dat heeft weinig zin als ik mijn grootzeil niet makkelijk kan verwisselen.

Mijn vraag is dan ook hoe iedereen dit doet. Ik heb wel eens iets vaag gelezen ergens op het internet dat er bij een micromagic stalen ringentjes worden gebruikt die je kunt openen en weer sluiten.

Alvast super bedankt voor de reacties.

Hallo,

Dat van die ringetjes dat klopt, maar die zijn dan ook maar gemaakt voor een mastdikte van max 6mm.
Maar ik weet niet met wat voor een bootje je zeilt maar als je stormtuig wilt plaatsen
lijkt het mij verstandiger om je mast en zeilen los te maken van de boot. De mast afhalen
en dan de stormtuig met aangepaste mast (iets korter) in de plaats te zetten.
Alles vastzetten, afstellen en varen maar.

Lijkt me veel geprul om je zeil los te maken, af te halen, de andere zeil plaatsen, terug vastzetten en alles weer opnieuw
afstellen van voor af aan.

Groetjes.

Ben het met Carlo eens. Alleen je zeilen losmaken van de mast is een vreselijk priegelwerk, zelfs bij een Micro Magic.
Als je je zeilen met touw aan hebt geslagen, is het helemaal ondoenlijk. Denk aan kouwe vingers aan de waterkant, wind die je mast steeds heen en weer laat slaan...

Een extra mast met stormtuig is makkelijk en waarschijnlijk ook beter uitgebalanceerd. (grootzeil en fok op elkaar afgestemd)
Laat even weten wat voor schip je hebt, dan kunnen we wat beter adviseren... Een foto zo ook prettig zijn!

p1010042il7.jpg

p1010040qi9.jpg

p1010038ex1.jpg

p1010037gp4.jpg

p1010036zk3.jpg

Dit is dus mijn boot. Eigen ontwerp.

Ik heb een mal gemaakt van depron (positieve mal). Deze bekleed met folie zodat het polyester niet in aanraking kon komen met Depron. De romp bestaat uit 3 matten van 180 gram. Ter plekke van de kiel liggen nog 3 extra matjes van 80 gram, de romp weegt ongeveer 400-500 gram. Het dek en kajuit is ook van Depron. Het dek is aan de bovenzijde en onderzijde 1 keer bekleed met 80 gram matjes. De opbouw is enkel alleen in de epoxy gezet.
Roer is van hout. Kiel is van een zeillat en de bulb zelf gegoten (ongeveer 400 gram). Carbon mast 6mm. Alluminium giek en fokkeboom.

Boot 70 cm lang, 20 cm diep, masthoogte 85 cm en totaal gewicht ongeveer 1 kg.

Uitteraard moet het dek en het onderwaterschip nog geverfd worden en er komt een langer roerblad op (van 12 cm naar 15 cm)

Zeilen zijn van kevlar.

Bouwtijd tot eerste proefvaart ongeveer 5 weken.

Mooi! Beetje een uitgebouwde MM,als ik het zo zie....

Maar een extra mastje maken is hiervoor dus geen probleem; een paar stukjes carbon, scharnierstukje, neerhouder... en dan ben je al bijna op de helft.
En als je die nieuwe mast klaar hebt: 2 zijstagen losmaken, voor- en achterstag en je twee schoten; ene mast afnemen, andere bevestigen, en twee minuten later kan je weer zeilen!
Klaar!

Dank voor de antwoorden. Aan een extra mast had ik ook al aan zitten denken. Het enige nadeel wat ik vindt is dat je altijd zo'n kompleet tuig moet mee nemen (kwetsbaar).
Mijn gedachten gang achter het alleen verwisselen van de zeilen is, dat je ze lekker kunt op rollen en in je binnenzak kunt steken, en dus altijd je zwaar weer zeiltjes bij je hebt en je dus nooit voor verassingen komt te staan.

hey kylix,
ben dus aan het rondvragen geweest voor het gewicht van mijn bulb. heb gezien dat jij 350-400 gram in je bulb hebt steken.
heb je al een proefvaart gedaan? zo ja, was je gewicht ongeveer goed?

Leuke boot Kylix!

Lijkt wel wat op een IOR/admiralscupper.

Als ik jou was, zou ik voor het huidige tuig iets lichter doek nemen, de kevlar zeilen zien er uit als een plank, dat zeilt wel, maar niet geweldig en, je zwaartepunt ligt onnodig hoog.

Het kevlar leent zich beter voor een stormtuig.

Groeten, Jan.

Maar voor je kwetsbare zeilen veilig te kunnen transporteren is een
heel simple oplossing voor hoor.

Ik heb het van m'n mede zeilcollega afgekeken. Maak gewoon een zeilbakje.
Iets groter dan je zeilen zodat de zeilen met mast er in kunnen liggen, slotje erop
en de zeilen die erin liggen zitten lekker veilig.

Makkelijk te transporteren en je zeilen zitten veilig tijdens het transport zelf en makkelijk op te bergen
voor bij je thuis.

Eigenlijk 2 vliegen in 1 klap, zoals ze zeggen.

Greetings.

Misschien is zo'n zeil bakje wel een goed oplossing, ik zal er zeker nog eens goed over nadenken van dat bakje.

Het grootzeil kan dat kevlar wel hebben. Voor het fokje is het idd te stug. Met windkrachtje 3 komt de juiste bolling in het grootzeil, de fok kan nog wel eens fout staan omdat het te stug is. Binnenkort ga ik langs een zeilmaker en is even kijken wat voor mooi afval stukjes er nog liggen. Misschien dat ik dan doek kan krijgen wat wordt gebruikt voor een code zero, dat moet soepel en licht genoeg zijn, dit kevlar wordt toegepast voor genua's 1 maar is net wat te stug.

Dit verhaal had ik inderdaad al gelezen op de site van micromagic.

Zo te zien vaart dus iedereen met een compleet extra tuig. Dit zal ik dan ook maar gaan doen, want net als vandaag dan worden de handen toch wel erg koud.

Dan heb ik eigenlijk nog 1 vraagje.
Nu heb ik mijn grootzeilval in de top van de mast vastgeknoopt. Kortom ik kan dus niet mijn valspanning regelen. Ik had al eens geprobeerd om de val via de top van de mast naar het dek te laten lopen dan daar door een oog heen halen en spannen met een lijn spanner. Het probleem wat ik dan ga krijgen is dat wanneer ik er spanning op wil zetten mijn mast naar achter getrokken wordt.

Hebben jullie hier toevallig ook tips voor :D of hoe hebben jullie dit.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Grootzeilval noem ik denk ik achterstag.

Positie van je mast is resultante van je spanning op voorstag en achterstag in combinatie met hoe de voet/onderkant van je mast is uitgevoerd (ruimte voor kanteling of kan je positie fixeren). Zo werkt het bij de Micro Magics ook. Ook wordt de buiging van de mast daardoor bepaald.

Door meer of minder spanning op je achterstag te zetten geeft een bolling meer naar voren of naar achteren in het zeil.
Door de spanning van de val te verhogen of verlagen geeft het zeil meer of minder bolling. Daarom wil ik een val hebben die regelbaar is.

Als ik het dus goed begrijp kun je op een MM geen wisselende val spanning toepassen.

:D ik denk inderdaad dat ik het niet goed begrijp. Ik hoop dat je het wil uitleggen.

Dank je.

Back