hoe groot moet de schroef zijn ??

hallo
een kameraat van mij bout een groote duw boot

afm50cm bij 75 cm diepte is 25
ja das echt een groote

moet er 2 of 1 schroef onder ??

gr joost

hallo
een kameraat van mij bout een groote duw boot

afm50cm bij 75 cm diepte is 25
ja das echt een groote

moet er 2 of 1 schroef onder ??

gr joost

50x75x25 cm is wel een rare maat hoor
Een schip dat breder is als dat hij lang is vind je zelf ook niet
mvg
Frederik

Een schip dat breder is als dat hij lang is vind je zelf ook niet

Die duwboten van tegenwoordig...

maar goed, is het een raar zelfbouw project? kan me niet voorstellen dat een duwboot zo diep is.. ik bedoel dit model is de helft van de breedte diep, dus in het echt zou een duwboot van 10 meter breedt echt geen 5 meter diep zijn. maar goed.

Ik zou er 2 motoren inzetten, misschien wel 3..:rolleyes: Veerhaven heeft dat ook. En dan 3 x 1000 robbe powers ofzo. schroefmaat: goh even denken, centimetertje of 13/15? ja ik heb niet echt een voorbeeld dus dit is domweg gokken.

Gr. Jeroen

Hallo Joostt,

Is het mogelijk om een foto te plaatsen, dan kunnen we wellicht beter inschatten welke motoren, vertragingen en schroefdiameter gebruikt kunnen worden.

Overigens wordt eerst de scheepslengte aangegeven, dan de breedte en daarna de holte.
Oudere knarren zoals ik kunnen het dan beter "lezen".

Paul

Hallo Joostt,

Is het mogelijk om een foto te plaatsen, dan kunnen we wellicht beter inschatten welke motoren, vertragingen en schroefdiameter gebruikt kunnen worden.

Overigens wordt eerst de scheepslengte aangegeven, dan de breedte en daarna de holte.
Oudere knarren zoals ik kunnen het dan beter "lezen".

Paul
He andere auwe knar
Hij wil er 3 x power 1000 inzetten
Dan moet het nog al een casco worden
Dat krijg hij met de opgegeven maten er nooit in hoor

oh alles kan!
nee, was maar een indicatie, als je die maat schroeven wilt? zijn die 1000's wel handig. maar met die diepte..
moet toch wel passen 50 cm breedt..
gr. Jeroen

Laatst bewerkt:
Waterverplaatsing:
Als we uitgaan van een kale, rechthoekige bak zonder opbouw of wat dan ook met de volgende afmetingen 0,50 x 0,75 x 0,25 dan heb je ruim 9,3 kilo draagvermogen.
Een bosmaaiermotor zou met dat gegeven qua gewicht mischien kunnen.

Maarre... Ik dacht dat de vraag was: "Hoe groot moet de schroef zijn?"

Hoe kan je nou deze vraag stellen als je nog niet eens weet wat voor motor er in komt?????
En hoeveel motoren en/of hoeveel schroeven?
De grootte van een schroef in afhankelijk van welke motor en hoeveel motoren in een schip liggen, at de vorm van het schip is, wat de functie van het schip is, enzovoorts, enzovoorts enzovoorts....

Volgens mij heb ik je dat al eens vaker uitgelegd, maar je schijnt het nog steeds niet te begrijpen.
En dan is er misschien een motor van een bosmaaier ter beschikking....
Laat me raden: Een tweetankt-benzine- lawaai-ding.
Zonder achteruit.... Daar ga je vrienden mee maken!

Even denken: dan komt er nog een keerkoppeling bij (of meerdere, als je meerdere schroeven wilt, een vertraging, uitlaat, brandstoftank... Ik denk dat tegen die tijd je de 9,3 kilo al ruim overschreden hebt.

Digitaal ligt je "duwboot" nu al op de bodem.

Ik ben er voor om jonge modelbouwers aan te moedigen, maar dit is (wederom) een absoluut onzin-idee.
Maar ja... Leonardo da Vinci was ook gestoord, zeiden zijn tijdgenoten...

er komt een ruitewisser motor of zo'n motor van de ventulator
130mmkeer 2/3 dat moet ik nog ff uit denken

@ roel
ik denk dat het draag vermogen geen probleem is
7,5dm X 5dm X 2,5dm = 93,75dm3 = 93,75 liter
in geval van water ongeveer 93KG

Draagvermogen? +90 kg? Tot klaar voor onder water.

Het zal vast geen haakse hoekige bak zijn. Verder zal de gekozen diepgang een percentage van de hoogte van de romp bedragen. Laat het -60 kg zijn?

Stel dat het schip 20cm steekt voor stabiliteit, en de schroef snel 5cm onder water moet steken om geen lucht te gaan happen?
Kan er een forse en prijzige schroef onder. Tussen 10 - max 15 cm?

Bij een een scheepstype als deze zal je met een een spoed van 0,5 x de diameter kunnen volstaan. Zet op de Bosch of 'vuntulatar' (ja, goed Nederlands is lastig) VENTILATOR motor ook maar eens een vertraging. Dat kan je eenvoudig met getande industrie riem doen.

Als je wil weten hoeveel stuwkracht je nodig hebt, bouw je de romp eerst af. Sleep je hem aan een touw met een digitale viswaag er tussen. Meet je de snelheid over tien meter sjorren en de benodigde trekkracht.
Dan merk je tevens, hoe harder je gaat lopen, de kracht dat je moet sjorren enorm toe neemt. Die waarden kan je allemaal opnoteren.
En dan ga eens kijken of je een juiste motor kan vinden die dat vermogen kan leveren... en of je dat goed op de schroef kwijt kan.

Je kan er zeker 3x powder 1.000 motoren in proppen... op een schroef... en tegelijkertijd 3 door laten fikken. Heel kort plezier.
Heb je er geen drie meer.

Ruitenwissermotor kan wel eens een te laag toerental hebben?
Koppel hebben ze wel.

Verder heb je een goede vaartregelaar nodig om al die ampères te temmen. Soms is er iets te slopen uit een oude accuboor.

@Roel. Een goed modelbouwer mag best af en toe eens een calculatiefoutje maken.

Laatst bewerkt:
Back